Dit duurzame wattenstaafje gaat door het dak op Kickstarter

LastSwab

Drie Deense designers die 13.000 dollar nodig hadden om de productiekosten van hun duurzame wattenstaafje te dekken, stevenen momenteel af op een Kickstarter-bedrag van 400.000 dollar. Medeoprichter Isabel Aagaard vertelt hoe zij dat flikten.

Ze hadden zich steengoed voorbereid op hun vierde Kickstarter-campagne, maar toch zijn Isabel en Nicolas Aagaard (zus en broer) en Kåre Frandsen een tikkeltje overdonderd. Bijna 11.000 mensen hebben op Kickstarter een voorbestelling geplaatst voor hun LastSwab, een nieuw soort wattenstaafje dat je levenslang zou moeten kunnen gebruiken. Goed voor een preorder-waarde van op het moment van schrijven bijna 400.000 dollar – en de campagne is amper halverwege.

De drie Deense designers bestudeerden een tijdje geleden een lijst met de top 10 meest schadelijke plastic producten die eindigen in oceanen en op stranden. Een van de grootste boosdoeners bleek een nogal klein product: wattenstaafjes.

Wereldwijd spugen fabrieken dagelijks 1,5 miljard van dit soort eenmalig te gebruiken (single use) staafjes uit. Met als gevolg dat je bijvoorbeeld in Groot-Brittannië per 100 meter strand gemiddeld 26 wattenstaafjes tegenkomt.

Testen

De Deense ontwerpers besloten zich vast te bijten in deze kleine vervuiler, en op zoek te gaan naar een ontwerp dat je niet meer hoeft weg te gooien. Zus en broer Aagaard hadden al de nodig ervaring als industrieel ontwerpers van onder meer medische apparatuur. Ook Frandsen neemt als meubelmaker de nodige kennis mee op design- en prototypegebied.

De uitkomst van het maandenlang testen van honderden prototypes is een plastic staafje met een afwasbare siliconen tip (voorzien van een opberghoesje van biologisch afbreekbaar plastic). “We dachten dat mensen dit ‘vies’ zouden vinden, maar ik ben blij verrast dat dat geen probleem blijkt te zijn”, zegt Isabel Aagaard, aan de telefoon vanuit Kopenhagen.


LastSwab-oprichters Isabal Aagaard, Nicolas Frandsen en Kåre Frandsen 

Wat was jullie grootste uitdaging bij het maken van een ogenschijnlijk simpel product als dit?  

“Het is toch nog een best complex product. Ik had niet verwacht dat we er zo hard aan zouden moeten werken. Omdat ons product je hele leven moet meegaan, moet je het materiaal heel goed begrijpen, zodat het verschillende soorten gebruik kan doorstaan.”

“Daar komt bij dat producenten een cultuur hebben gecreëerd die draait om het maken van producten met een tijdslimiet. Omdat klanten anders niet terugkomen voor een nieuw product. Over die planned obsolescence wordt niet genoeg gepraat.”

Producenten hebben een cultuur hebben gecreëerd die draait om het maken van producten met een tijdslimiet

“De kern is heel stevig plastic, de siliconen uiteinden zijn gemaakt van medisch materiaal. Allemaal zo hygiënisch mogelijk en van de beste kwaliteit. Wanneer je iets hergebruikt kun je meer aandacht schenken aan duurzaam ontwerp, ook omdat het wat meer mag kosten.”

“Alles moet heel goed op elkaar aansluiten. Daarvoor moet je heel dicht op de productie zitten. De uiteinden waar het siliconen raakt bijvoorbeeld, daar hebben hebben we een richel voor ontworpen, om te zorgen dat het silicon er niet afglijdt.”

Dit is jullie vierde Kickstarter-campagne. Wat zijn jullie belangrijkste tips?

“We voelen een grote passie voor wat we aan het doen zijn. Als je weet dat je echt een verschil maakt, dan ben je bereid om harder te lopen en ga je er makkelijker mee om wanneer de productie in eerste instantie niet aan je eisen voldoet.”

“We hebben nu al 35.000 LastSwabs verkocht, dat is zo vreemd om te beseffen. Dit betekent namelijk dat we omgerekend nu al de productie van 35 miljoen katoenen wattenstaafjes hebben weten te voorkomen. En het is schaalbaar; grotere aantallen kunnen we - ook dankzij onze eerdere ervaring - makkelijk aan.”

Hoe groot is de verrassing nu jullie richting de 400.000 dollar aan preorders gaan?

“Een paar weken voordat de campagne live ging waren we al helemaal opgewonden. We voelden dat dit weleens groot zou kunnen worden, dat het onze eigen verwachtingen zou kunnen overtreffen. Op de eerste dag werden we al omvergeblazen.”

Dat klinkt alsof jullie een belangrijke crowdfund-les ter harte hadden genomen: zorg dat je al voor dag één veel mensen hebt opgelijnd?

“We hebben inderdaad veel pre-marketing gedaan, met een website waarop we het product uitlegden en waar mensen zich konden inschrijven zodat we hen konden laten weten wanneer de campagne live ging.”

“Het interessante daarbij was dat we constant alles konden zien en testen met A/B-tests. Welke kleur ‘swab’ werkt het beste bijvoorbeeld, en welke afbeeldingen en tekst? We voerden continue kleine veranderingen door om te zien wat goed converteerde. Zo konden we de Kickstarter-pagina gelijk goed zetten.”

“In die fase ontdekten we ook al dat relatief veel klanten en Instagrammers die we benaderden, opmerkten dat ze de LastSwab gebruiken voor makeup-doeleinden. We hebben toen een andere versie van het product gemaakt, en de manier waarop we het presenteren aangepast.  Dat gaf allemaal een enorme boost toen de Kickstarter-campagne live ging.“

Kickstarter-campagnes leveren soms later dan beloofd. Hoe verwacht je dat het de komende tijd zal gaan?

“Er kan veel gebeuren, maar we hebben al veel ervaring. Met een professioneel team weten we hoe we het moeten aanpakken en wat er verkeerd kan gaan. De grote aantallen zijn geen probleem. Het enige wat vertraging kan opleveren is dat de productie niet voldoet aan onze kwaliteitseisen.”

(Losse) verkoop

Het businessmodel van LastSwab – losse verkoop à ongeveer 10 euro per staafje – ligt tot slot voor de hand. ‘Abonnementiseer’ je product, hoor je vaak in de startup-wereld, maar Aagaard fluit die aanname snel terug. “Als het goed is, is een abonnement niet nodig. Ons doel is niet om zoveel mogelijk winst te maken. Als we een klein percentage van de wereldbevolking bereiken, dan is het al genoeg, haha.”

Foto's: LastSwab

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl