Dit is het verschil tussen een scale-up en een startup

Startup

De helft van alle startups bestaat na 5 jaar nog, blijkt uit een nieuw onderzoek. 1 op de 200 heeft tegen die tijd zelfs een omzet van 10 miljoen dollar of meer en mag zich daarmee een scale-up noemen.

Onderzoekers van Deloitte en leiderschapsprogramma THNK wilden weten hoe je een snelgroeiende startup herkent. Daarvoor werden gegevens van maar liefst 400.000 startende bedrijven uit 24 landen onder de loep genomen.

200.000 van hen bleken na 5 jaar nog te bestaan. En dat is best veel, als je bedenkt dat de algemene opvatting over startups is dat de meerderheid faalt. Voor die groep overlevers is de mediaan qua omzet na 5 jaar 300.000 euro, met een gemiddelde omzetgroei van 5 procent in de jaren daarna.  

Bedrijven als Uber, Facebook en het Nederlandse Adyen zijn uiteraard dun gezaaid, en de cijfers van Deloitte ondersteunen dat beeld: van de 400.000 onderzochte bedrijven groeiden er 103 uit tot ‘unicorns’, bedrijven met een waardering van 1 miljard dollar of meer.

Scale-up

Van de bedrijven die hun eerste 5 jaar overleven vallen er 2.000 onder de noemer scale-up; in de definitie van Deloitte een bedrijf dat na 5 jaar al minimaal 10 miljoen dollar omzet boekt. 

Lang niet alle ondernemers hoeven per se zo snel mogelijk miljoenen om te zetten: maar een kwart kiest voor een schaalbaar concept. Scale-ups kiezen in 85 procent van de gevallen voor een businessmodel dat voor een bredere markt relevant is en geschikt is voor een internationale uitrol.

Ervaring

De groep snelle groeiers hebben meestal ondernemers aan het roer staan van een jaar of 40 met ‘een rugzak vol leiderschapservaring’ en een grondige kennis van de klant en de markt. Deloitte noemt dat ’in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht’, maar wie dat denkt is niet duidelijk. 

Van bedrijven als Elastic en Adyen is al lang bekend dat ze geleid worden door ervaren rotten. Ook Uber-oprichter Travis Kalanick had al vele jaren ondernemerservaring onder de gordel voordat hij Uber uit de grond stampte. Om je te ontwikkelen tot een scale-up zijn kortom duizenden uren ervaring nodig. Deloitte raadt dan ook aan om ook incubators op te zetten die zich richten op ervaren ondernemers, in plaats van jonge, net afgestudeerde mensen. 

Team

De helft van alle scale-ups wordt opgericht door een groep oprichters, in plaats en een enkele founder. Ook zijn het vaker b2b-bedrijven. Die bedrijven, zoals misschien ook zal blijken met een bedrijf als WeMarket, doen er langer over om hun concept goed neer te zetten. Maar als ze eenmaal gaan vliegen, dan vliegen ze ook hoger. 

Timing speelt een belangrijke rol, wat ook kan betekenen dat de branche waarin je je als scale-up bevindt een groeifase doormaakt. In een dergelijke periode is de prijsdruk ook nog eens minder zwaar, wat zorgt voor een sterk verband tussen de groeisnelheid van bedrijven en die van hun branche. 

Geduld

Hoewel de omzet na vijf jaar groter is, wachten scale-ups langer met hun marktintroductie en duurt het gemiddeld twee keer zo lang voordat zij überhaupt hun eerste inkomsten boeken. Zij hebben het uithoudingsvermogen om alle vereiste voorbereidingen te treffen en te wachten totdat de omstandigheden goed zijn om de markt te betreden.  

Opmerkelijk is verder dat het niet uitmaakt in welk land een startup wordt opgericht. De verhouding tussen startups en scale-ups is overal hetzelfde, of er nu gezwoegd wordt in Silicon Valley of Amsterdam.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl