Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit huizenplatform daagt Funda uit door minder op transacties te leunen

Funda en de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) domineren de online woningmarkt, en dat is slecht voor de consument, vindt woningsite Huispedia. ‘Verkopen is niet altijd de beste optie.’

Met ongeveer 45 miljoen bezoeken per maand is NVM-site Funda verreweg de best bezochte website voor woningzoekers. In een persbericht dat dinsdag in de mailbox van Sprout ploft claimt nieuwkomer Huispedia nu de tweede plek, met afgelopen maand 2,5 miljoen bezoekers (het aantal bezoeken deelt Huispedia niet).

De startup van Maxim Bours (foto boven rechts) en Ramon Noordeloos (foto l.) stelt dat er vanwege de dominante positie van Funda ‘geen level playing field’ is in Nederland. Ook het crm-systeem dat makelaars gebruiken om hun data online te zetten, Realworks, is in handen van de NVM. Dat maakt het delen van informatie met andere woningsites zoals Jaap.nl, Pararius en Huispedia lastig.

‘De NVM beheert zowel het platform aan de voorkant, als het crm-systeem en de data aan de achterkant’, zegt Bours. ‘De rest van de onafhankelijke makelaars en die van VBO en Vastgoedpro worden altijd achtergesteld. Een NVM-makelaar betaalt altijd minder om een woning te plaatsen op Funda.’

Het gerechtshof Amsterdam bepaalde eerder deze maand in een zaak die werd aangespannen door VBO dat Funda weliswaar een economische machtspositie heeft, maar dat het platform hier geen misbruik van maakt.

Machtsblok

Daar denkt ook Huispedia anders over. De woningsite stelt dat dominantie van Funda en de NVM slecht is voor de consument. Bours: ‘Je wil in de basis een onafhankelijk advies, en een onafhankelijke waardebepaling.’

Huispedia probeert zich van Funda te onderscheiden als dataplatform, met gegevens over bijvoorbeeld de verwachte verkoopwaarde en de prijsontwikkeling. Op de site zijn alle woningen in Nederland te vinden, ook die niet te koop staan. Toegang tot foto’s, een cruciaal onderdeel voor woningzoekers, is wel een uitdaging, merkte Bours en Noordeloos. ‘Daar heb je aangesloten makelaars voor nodig, maar die zijn vaak van de NVM. Door dat machtsblok heen breken, is heel lastig.’  

Verdienmodel

Het verdienmodel van Funda berust grotendeels op het verkopen van zoveel mogelijk woningen en hypotheken. Maar het kan voor een consument veel voordeliger zijn om een woning te verhuren, of uit te bouwen, stelt Bours. ‘Wat je misschien 30.000 euro kost, maar wel een ton oplevert. Of misschien heb je geen makelaar nodig. Vanuit Funda wordt er altijd aangestuurd op een makelaar. Anders missen ze een hypotheeklead. Het hele verdienmodel is gebaseerd op transacties. Wij gaan meer naar het model van een woningadviseur.’

Het verdienmodel van Huispedia leunt volgens Bours bewust niet op transacties. ‘Dat fluctueert heel erg, dus het is lastig om je team te bouwen.’ Geld verdient het platform met advertenties, van bijvoorbeeld banken en energiemaatschappijen, commissies van makelaars waar Huispedia consumenten naar doorstuurt en het verkopen van woningmarktdata aan vastgoedontwikkelaars, banken en verzekeraars. ‘Door al die verdienmodellen kunnen we de omzetstroom beter voorspellen en is die stabieler.’  

Bezoekers trekt Huispedia vooral via Google, op het moment dat mensen hun adres intikken om informatie over hun eigen woning te vergaren. Die mensen, die mogelijk later hun huis te koop zetten, wil Huispedia zo vroeg mogelijk meenemen in de ‘journey’ (klantreis). Huispedia vraagt vervolgens of mensen open zouden staan voor een bod. ‘Dat is heel vrijblijvend. Gemiddeld gaat een woning een maand of acht later in de verkoop.’

Groei

Omzetcijfers deelt Huispedia niet, maar dankzij stijgende inkomsten groeit het zevenkoppige team van Huispedia nu met één à twee werknemers per maand, zegt Bours. De startup hoeft voor de Nederlandse markt geen beroep te doen op investeerders.

Bours: ‘Maar als het concept in Nederland goed werkt, willen we het ook uitrollen naar andere landen in Europa, zoals de Nordics, Engeland en Duitsland, landen waar de beschikbaarheid van huizendata ook goed geregeld is. Om naar die landen uit te breiden, zoeken we een investeerder met ervaring met internationale groei en een netwerk bij banken en telco’s. Want de markt is in ieder land anders, waardoor je een concept als dit niet zomaar kan copy-pasten.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook: Dit techbedrijf berekent huizenprijzen: ‘Minder makelaars? Dat juichen wij toe’

Foto: Fabienne Lindenbergh, Huispedia