Dit Nederlandse platform regelt je taxi naar het vliegveld, en haalt daarvoor nu 2 miljoen op

taxi

Met voormalig medewerkers van onder meer Ace & Tate en Tiqets aan boord is het Nederlandse online platform Taxi2Airport bezig aan een serieuze groeispurt. De dienst haalt nu een investering van 2,2 miljoen euro op van VOC Capital Partners, de investeerder van onder andere Pieter Schoen (NLE) en Han de Groot (Metrixlab).

De basis voor Taxi2Airport (25 medewerkers) werd stiekem al in 2003 gelegd, maar de dienst kreeg in 2016 een nieuw leven onder de vleugels van investeerder VentureBuilders. Het afgelopen jaar werden ervaren medewerkers aangetrokken om de groei te versnellen. Zoals CEO Koen Bremer, eerder COO bij Ace & Tate en CCO Mathijs Muijser (ex-Tiqets en Dealbroker). Inmiddels worden per maand nu zo’n 30.000 ritten geboekt via het platform, een aantal dat de komende jaren moet verdubbelen. 

Het groeigeld – waarvan ook een deel afkomstig van VentureBuilders – is vooral bedoeld om de B2B-strategie verder uit te kunnen bouwen, vertelt Bremer. Want Taxi2Airport laat weliswaar nu al mooie aantallen zien, met de huidige B2C-marketing bereikt de dienst vooral een groep mensen die al een week van tevoren een taxi regelen. Maar dat is maar ongeveer een kwart van de reizigers, schat Bremer. 

Boekingplatforms

Taxi2Airport wil zijn dienst daarom zoveel mogelijk integreren met online boekingplatforms (denk aan diensten zoals Expedia en Booking), touroperators en (online) plekken waar mensen vliegtickets boeken. Bremer: “Er is een nog veel grotere groep die er helemaal niet over nadenkt. We proberen nu ook die groep te benaderen, door op plekken te zijn waar reizigers zijn wanneer ze een hotel, vliegticket of museum boeken.”

Taxi2Airport
Team Taxi2Airport, voor het kantoor in Amsterdam. Koen Bremer staat op de bovenste rij, eerste links

De markt voor luchthaventransfers wordt de komende jaren verdeeld, vermoedt VOC Capital-partner Jan Willen Gerritsen. “Taxi2Airport heeft commerciële tractie laten zien en beschikt met team, platform, netwerk en partners over een sterke uitgangspositie om één van de marktleiders te worden in deze markt.” Omzetcijfers deelt Taxi2Airport niet.   

Er zijn twee redenen waarom boekingplatforms überhaupt nadenken over ground transportation, legt Bremer uit. “Aan de ene kant omdat ze zo de hele klantervaring in eigen hand kunnen houden. Hoe meer ze die reis kunnen controleren, boe beter de overall ervaring en kans dat klanten terugkomen. Ten tweede hebben platform hoge acquisitiekosten, dus alles wat de retentie (het behouden van klanten, red.) bevordert, is welkom.”

Betrouwbaarheid

Taxi2Airport is nu actief in 170 landen, waar bij elkaar 5.000 taxidiensten werden aangesloten. Hoe onderscheidt de dienst zich, en wat is de manier om ook bij grote boekingplatforms binnen te kunnen komen?

Bremer: “We zorgen voor een betrouwbaar product voor een goede prijs. Je krijgt altijd een taxi en je kan vooruitboeken. Stel, ik heb een jong gezin en ik moet 10 uur in een vliegtuig zitten, dan is het allerlaatste waar ik op zit te wachten ook nog ter plekke een taxi te moeten regelen.”

Als je aan beide kanten iets kan toevoegen, dan heb je een goede marktplaats

“Aan de partnerkant brengen we interessante ritten, tussen de 70 euro tot 80 euro per rit. Als je aan beide kanten iets kan toevoegen, dan heb je een goede marktplaats.”

Direct schakelen

Een verschil met veel (internationale) concurrenten van Taxi2Airport, die vaak via aggretators hele landen in een keer aansluiten, is dat de Nederlandse dienst direct contact heeft met taxibedrijven, vaak familiebedrijven met tien tot twintig auto’s. Bremer: “We zoeken wat kleinere taxipartners met wie we samen onze business beter kunnen maken, maar ook niet zo groot dat onze business voor hen niet uitmaakt.”

Dat levert Taxi2Airport nog twee voordelen op, zegt de CEO: een betere onderhandelingspositie en controle over de kwaliteit. De Nederlandse dienst kan bedrijven na klachten bijvoorbeeld direct (tijdelijk) schorsen, of desnoods verbannen van het platform. 

Maar Bremer benadrukt dat de taxibedrijven net zo belangrijk zijn als de reizigers. “We zullen partners niet uitknijpen, want we weten hoe belangrijk ze zijn. We gaan met ze in gesprek, het is echt team work.”

Zo helpt Taxi2Airport die taxibedrijven zelf ook vooruit, zegt Bremer. “Er zijn taxibedrijven die dankzij ons van vijf naar 25 auto’s zijn gegroeid.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl