Dit softwarebedrijf heeft 800 medewerkers, maar geen enkel kantoor

Clark Valberg, InVision

Wanneer je zit te springen om nieuwe medewerkers kan een duur, fysiek kantoor groei in de weg staan. Clark Valberg liet zijn collega’s overal vandaan werken, waardoor zijn designplatform InVision groeide naar inmiddels achthonderd medewerkers.

InVision is een platform waarmee meerdere gebruikers tegelijk prototypes van websites en apps kunnen bouwen en delen. Het bedrijf van Clark Valberg is in de digitale designwereld inmiddels zo’n beetje de standaard voor het delen van wireframes, en wordt gebruikt door onder meer Uber, Lyft, Netflix en Starbucks.    

Valberg begon InVision in 2011 nadat hij merkte hoe lastig het is om ontwerpers en klanten aan dezelfde (virtuele) tafel te krijgen. Ook al krijg je ze bij elkaar, een ontwerpproces is geen kwestie van een kwartiertje overleggen, besefte Valberg, maar een creatief denkproces waar je best een nachtje over kan slapen.

Waardering

In de laatste investeringsronde (115 miljoen dollar) 2 maanden geleden werd de dienst gewaardeerd op 1,9 miljard dollar. Die waardering wordt gestut door 5 miljoen actieve gebruikers, die afgelopen jaar 100 miljoen dollar aan abonnementsinkomsten opleverden. Abonnementen beginnen bij 100 dollar per maand voor vijf designers, maar de dienst aast op een nog veel grotere doelgroep niet-designers, die tegen betaling van 8 dollar per maand feedback kunnen lezen en geven. 

In een wereld waar online samenwerken met tools als Slack inmiddels de gewoonste zaak van de wereld is, toont InVision zich steeds meer een uitdager van Adobe, de reus op designgebied met een omzet van 9 miljard dollar afgelopen jaar. Met het ontwerpen van websites en apps concurreert het bedrijf ook met de wereldwijd populaire Nederlandse diensten Sketch en Framer, die vorig jaar nog Sprout Challenger was. 

Nieuwe medewerkers

Toen Valberg merkte dat zijn dienst aansloeg, werd het tijd om zijn eigen team in New York uit te breiden. Ontwikkelaars waren in die stad, waar onder meer Google zijn kantoor net enorm had uitgebreid, dun gezaaid en duur. Daarom besloot de ondernemer zich te richten op minder voor de hand liggende plaatsen als Saskatchewan, Wichita, en Phoenix, vertelt Valberg vanuit zijn thuiskantoor in New York aan Inc.com. Werknemers komen inmiddels ook uit de meest uiteenlopende landen, van England en Israël tot Australië en Nigeria.

In die steden en landen kan hij ontwikkelaars – daarbij geholpen door lagere vastgoedkosten – het dubbele salaris bieden, maar nog altijd minder dan in Silicon Valley of New York. Ook krijgen medewerkers de vrijheid om vanuit huis te werken en zelf werkdagen in te plannen. 

Caravan

Dat model werkt zo goed dat Valberg heeft besloten om fysieke kantoren compleet uit te bannen. Zo werkt een hoge bestuurder nu vanuit een zilveren Airstream-caravan, inclusief green screen als achtergrond, om de mensen die hij via videochat spreekt een mooie achtergrond te kunnen voorschotelen. Een andere medewerker reisde een jaar lang door de Verenigde Staten, terwijl hij volgens Valberg “het beste werk uit zijn carrière uitvoerde”. 

Valberg zelf werkt als eindbaas van achthonderd mensen regelmatig vanuit een coffeeshop. Het zijn voordeeltjes die meer loyaliteit kunnen opleveren, en dus minder verloop. Onderzoekers van de Universiteit van Manchester stelden eerder dat medewerkers die flexibel mogen werken extra toegewijd zijn en meer de neiging hebben om “terug te geven” aan het bedrijf.

Koffieautomaat

Met zijn distributed, verspreide groep werknemers doet InVision denken aan bedrijven als BaseCamp, Automattic (WordPress) en Buffer. Het idee dat creativiteit vooral plaatsvindt wanneer mensen elkaar bij de koffieautomaat tegen het lijf lopen mag met pensioen, vindt Valberg. Innovatie is geen magie, zegt hij, maar “het gevolg van de juiste omstandigheden”. “Wanneer je je daarvan extreem bewust wordt, gebeurt het vaker.”

Het gaat om het resultaat van je werk, niet om je IP-adres, zegt de zogeheten chief people officer Mark Frein tegen Business Insider. Dat een medewerker elke dag braaf op kantoor verschijnt, betekent uiteraard niet dat hij of zij productief is. 


Een van de zeldzame keren dat InVision-medewerkers elkaar in het echt zien, tijdens een evenement.

Frein erkent dat het op afstand lastiger is om een band met elkaar op te bouwen. Het bedrijf moedigt collega’s daarom aan om vooral empathie voor elkaar te kweken, bijvoorbeeld door elkaar zo veel mogelijk vragen te stellen. Tijdens een evenement van een week ontmoetten collega’s, die soms al jaren samenwerkten, elkaar vorig jaar voor het eerst in het echt. “Er werd gelachen en gehuild”, zegt Frein. “Het was een ongelofelijke ervaring.” 

Wat hem betreft, schuilt het geheim van succesvol remote werken vooral in een alles-of-niets-aanpak. InVision dwingt zichzelf om het concept te laten slagen, er is immers geen kantoor waar het bedrijf alsnog op terug kan vallen. Een onderneming met zowel een kantoor als een groep mensen die op afstand werkt, is volgens hem een grotere uitdaging, omdat de “thuisblijvers” dan dingen missen ten opzichte van de kantoorsoldaten.  

Groeien 

De recente investering van 115 miljoen dollar suggereert dat het bedrijf nog een hoop nieuwe gebruikers denkt te kunnen aanboren. Toch zijn de meeste bedrijven niet geneigd om hun designproces zomaar om te gooien, erkent Valberg tegen TechCrunch. Daarom richtte InVision een zogeheten digital transformation team op, dat bedrijven een zetje geeft richting het volledig omarmen van InVision, in plaats van andere gevestigde namen.

Zo hoopt de dienst zich te nestelen in zo veel mogelijk bedrijven, in de slag om het desingproces. Disruptief is ook het freemium-model; waar Adobe geld verdient met de software zelf, geeft InVision een deel gratis weg. De combinatie met deelbare designs, waar zo veel mogelijk mensen tegen betaling commentaar op kunnen leveren, moet de rest doen. 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl