Dit techbedrijf berekent huizenprijzen: ‘Minder makelaars? Dat juichen wij toe’

Walter Living

Startup Walter Living bevrijdt woningzoekers en -verkopers uit de prijzige houdgreep van makelaars en taxateurs, door consumenten voor enkele tientjes gedetailleerd te adviseren over huizenprijzen. Dit doet de Amsterdamse partij met behulp van machine learning en onder meer Kadastergegevens.

Wie de huizenmarkt opgaat, raakt al snel verstrikt in een web van taxateurs, aankoop- en verkoopmakelaars. Deze instanties zijn voorzien van alle data over de huizenprijzen in de buurt. De taxateur doet vervolgens een schatting over de waarde van het verkoopobject, de aankoopmakelaar adviseert de koper voor diens bod en de verkoopmakelaar adviseert de verkoper voor de ideale verkoopprijs. Als huizenkoper en -verkoper betaal je de hoofdprijs voor deze diensten. Wat als je een deel van hun werk zou kunnen disrupten?

Walter Living

Steven van Wel (Walter Living)Steven van Wel (37, foto rechts) is er dagelijks mee bezig met zijn Amsterdamse startup Walter Living. Wat Challenger GeoPhy doet voor de b2b-wereld, doet Walter Living voor de consumentenmarkt: via Van Wels platform kunnen gebruikers een gedetailleerde taxatie van hun huis opvragen om goed geïnformeerd de huizenmarkt op te gaan, of ze nu een woning willen kopen of verkopen.

Het werkt vrij eenvoudig, merken we bij het testen van de service: je vult je huisnummer in en geeft aan in hoeverre je je woning hebt gerenoveerd. De slimme software kijkt vervolgens naar de prijzen van recent verkochte huizen in de buurt en vertelt je hoeveel je woning op dit moment waard is. Hiervoor gebruikt de startup machine learning, vertelt Van Wel.

Kadaster

Hij begon het bedrijf vorig jaar met compagnon Marcel de Graaf (33) en de heren hebben nu tien mensen (8 fte) voor zich werken. Ze hebben bestudeerd hoe de traditionele sector huizen waardeert, vertelt Van Wel. “Je moet weten voor welke prijs vergelijkbare huizen in de buurt recent zijn aangeboden. Dat vergelijken we met de transactiedata uit het Kadaster, om te weten of het voor meer of minder is verkocht.” Voor de informatie uit het Ladaster betaalt Walter Living, net zoals iedere andere marktpartij.

“Vorig jaar werden er 220.000 woningen verkocht”, vervolgt Van Wel. “Als je zoveel data hebt verzameld, kun je patronen ontdekken. Je kunt er bijvoorbeeld van leren dat de vierkante meterprijs in Amsterdam stijgt, maar ook welke ontwikkelingen er precies zijn in de verschillende prijsklassen. Huizen worden bijvoorbeeld duurder, maar mensen verdienen niet opeens meer en kopen dus sneller kleinere huizen. Met dat soort inzichten proberen we consumenten te helpen weloverwogen keuzes te maken.”

‘Duizenden’ gebruikers

Hoeveel gebruikers Walter Living momenteel heeft, wil Van Wel niet zeggen. Wel laat hij weten dat het er “duizenden” zijn. De basis van de service is gratis beschikbaar voor consumenten, maar wie een prijsanalyse wil moet 19,95 euro betalen. Voor een extra gedetailleerd rapport betalen consumenten 24,95 euro. In de toekomst hoopt de ondernemer geld te verdienen met een verder uitgebreid pakket van 299 euro, waar ook marktadvies onder zal vallen.

Makelaars mogen hun borst nat maken voor de software van Van Wel. “Een goede makelaar ziet per maand misschien honderd huizenprijzen voorbij komen”, zegt Van Wel, “maar wij krijgen dagelijks de data binnen van zeshonderd huizen. Bovendien hebben veel makelaars slechts data over één buurt, bijvoorbeeld over Amsterdam-Oost. Wij hebben alle de data uit de hele stad, kunnen precies zien in welke buurten de prijzen het meeste stijgen en waar de rek eruit is. Hierdoor kunnen we klanten adviseren om bijvoorbeeld eerder in Amsterdam-West te zoeken dan in Oost.”

Disruptie

We kunnen een heel groot deel van het werk van experts overnemen

Disrupt Walter Living dus de makelaars en taxateurs? Het taxatiegedeelte in ieder geval wel en ook steeds meer het adviesgedeelte. Walter Living heeft natuurlijk niet dezelfde contacten als lokale makelaars, die bij het kopen van een huis ook vaak van belang zijn.

Van Wel denkt dat hij een “heel groot gedeelte” van het werk van experts kan overnemen. “We kunnen vandaag alleen nog niet met gebruikers meegaan om het huis te bekijken, maar misschien kunnen we in de toekomst gebruikmaken van de camera van hun smartphones. Ik hoop dat onze gebruikers door ons product slimmer voor de dag kunnen komen op de vastgoedmarkt, en dat ze niet op het advies van één persoon hoeven af te gaan, maar op basis van duizend stukjes data. Wanneer dat als gevolg heeft dat er iets minder aankoopmakelaars zullen zijn om de markt te bedienen, juichen we dat toe.”

Hoe kijken de dinosauriërs uit de makelarij eigenlijk tegen Walter Living aan? Van Wel had gedacht dat ze zijn bedrijf “niet leuk” zouden vinden. De ontwikkeling was echter anders: de makelaars bleken het platform van Walter Living zelf te gebruiken, om hun klanten beter te kunnen assisteren. Klanten zijn klanten, dus voor Van Wel is het goed nieuws. Voor de consument betekent het echter dat ze duur geadviseerd worden door makelaars die hun informatie ook maar voor een paar tientjes van internet plukken.

1 miljoen

Walter Living richt zich op heel Nederland, maar werd tot dusver het meest gebruikt in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. Van Wel haalde al bijna 1 miljoen euro op bij vijftien informele investeerders, die anoniem willen blijven. Allen zijn het ondernemers, vertelt Van Wel. 

De volgende stap zal een Series A-investering, die doorgaans enkele miljoenen bedraagt. Van Wel hoopt een Series A “flink naar boven” af te ronden. Het geld wil hij inzetten om extra gebruikers te werven in het hele land. Over 12 maanden moeten er 5.000 tot 6.000 woningen verkocht zijn met behulp van de software van Walter Living, als het aan Van Wel ligt. “We willen van Walter Living een van de grotere adviesspelers op de markt maken.”

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.