Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de 4 belangrijkste tips van de beste pitcher van Nederland

Jouri Schoemaker werd onlangs Nederlandse kampioen pitchen. Zijn geheim? Veel oefenen op de gekste en drukste plekken.

Schoemaker is mede-oprichter van Shake-on, een slim arbandje waarmee bezoekers van evenementen onder meer contactgegevens kunnen uitwisselen door elkaar de hand te schudden. De Delftse startup leverde onlangs 5.000 armbandjes voor de Week van de Ondernemer, al was dat nog niet de definitieve versie, zegt Schoemaker. Shake-on combineert geavanceerde hardware met software, en dat is af en toe doorbijten. Wat op kleine schaal werkte, bleek niet direct ook op grote schaal te werken, zegt de jonge ondernemer. “Het percentage waarmee je zeker weet dat je de juiste persoon de hand hebt geschud, dat zat nog niet op het niveau dat we wilden.” 

Maar het team van Shake-on gelooft naar eigen zeggen heilig in de lean startup methode. “We hebben onze klanten zo vroeg mogelijk benaderd, daaruit kwam zo veel enthousiasme. Daar word je zelf ook enthousiast van, en dan wil je misschien te graag. Je wilt ook niet eerst 2 jaar ondergedoken zitten, maar meteen naar buiten treden.”

De custom oplossing die Shake-on leverde voor de Week van de Ondernemer zorgde ervoor dat bezoekers in plaats van de ouderwetse badges en scanners een bandje droegen. Daarmee konden opt-ins gegeven worden bij stands en lezingen, waarna bezoekers automatisch informatie toegestuurd kregen. “Zo hebben we nu al een mvp (minimum viable product, red.) dat al heel goed aansluit; ook deze custom oplossing gaan we aan meerdere klanten leveren, onder de naam Tag-on.” De oplevering van de definitieve hardware staat nu gepland voor september.

Pitchen

In de tussentijd scherpt Schoemaker zijn pitch verder aan en deelt hij zijn kennis als pitch-trainer, een nieuwe rol die hij opppakte na het winnen van het Nederlands Kampioenschap pitchen. Schoemaker is nog altijd “heel trots” op het behalen van die overwinning, die onder meer dankte aan zijn gretige instelling. “Ik ben wel een persoon die heel graag wil winnen, ik ging echt volledig voor de winst.”

Iedere jury die bepaalt of een pitch ‘winning’ is heeft zijn eigen criteria, merkt hij op, waarbij het niet alleen om de beste pitch gaat, maar ook of je als ondernemer bijvoorbeeld een wereldverbeterend idee hebt. “Bij het NK ging het echt om de beste pitch, en waren de criteria heel helder gecommuniceerd, waardoor je een minder subjectieve jury-oordeel krijgt. Ik denk dat ik het totaalplaatje had, scoorde goed op alle onderdelen van de pitch, met een aansprekend product en het magische persoonlijke sausje. Wie is de juiste vent voor de tent? Wie zorgt ervoor dat dit product de wereld gaat veroveren? Die uitstraling heb ik blijkbaar.”

Dit zijn de 4 pitch-tips van Jouri Schoemaker:

1. Enthousiasme: laat je passie zien

Schoemaker heeft relatief makkelijk praten; “Ik houd al mijn leven van het pitchen van ideeën. Daardoor ben ik ook gaan houden van het podium. Ook tijdens familiebijeenkomsten ging ik uit mezelf nog een keer die presentatie van mijn studie doen. Als mijn vrienden mij omschrijven, dan zeggen ze waarschijnlijk dat ik onwijs enthousiast ben, over allerlei ideeën en initiatieven.”

Om zijn pitch-skills aan te scherpen bekeek hij veel pitches, en merkte dat het lang niet altijd ging om de meest gelikte pitch of persoon. “Maar juist om iemand die zijn passie kon laten zien. Waarbij je merkte dat er een glimlach verscheen, en de ogen fonkelden; dat het waar is wat hij zei.”

2. Vertel het je moeder  

Sinds het winnen geef ik af en toe pitchtrainingen. Ik merk soms dat mensen mooie, of ingewikkelde zinnen gebruiken, maar die zijn vaak te gemaakt, waardoor je de passie niet ziet. Die zijn te veel bezig met het maken van een ‘mooie’ pitch. Maar als ik hen vraag ‘Wat bedoel je eigenlijk?’, dan is het antwoord vaak veel sterker, omdat je daar de ware passie en authenticiteit in terugziet.” Tip: doe alsof je je verhaal enthousiast uitlegt aan je moeder.

3. Bepaal je doelgroep

Schoemaker past zijn pitch voor elk event aan, met de feedback die hij bij zijn vorige pitch kreeg. “Blijf je pitch innoveren. Als je je doelgroep helder hebt, dan kun je makkelijk een duidelijke call to action toevoegen. ik pitchte laatste bijvoorbeeld tijdens een studentenfestival. Dan zorg ik bijvoorbeeld dat ik jongeren enthousiast maak om bij ons stage te komen lopen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Oefen, oefen, oefen – op de gekste plekken

“Ik heb m’n script tot in de details voorbereid. En vervolgens oefen ik die pitch hardop, op drukke plekken met veel afleiding. Zoals in de trein, op de fiets, de metro of lopend naar het event. Daardoor word ik niet meer afgeleid door omstandigheden. Mensen lopen langs, er gebeuren een heleboel dingen om je heen. Als ik mijn pitch dan nog steeds zo kan uitvoeren zoals ik wil, dan kan er straks op het podium en niks gebeuren. Ook al staat er iemand te schreeuwen of valt er iemand flauw, ik kan mijn pitch nog steeds goed geven.”

Ondernemers mogen wat Schoemaker betreft best wat meer tijd steken in het oefenen van hun pitches en een klankbord zoeken. Als oefening suggereert hij bijvoorbeeld om een kwartier lang alleen maar over het probleem achter het product te praten, en niet de oplossing zelf. “Die oplossing kan iedereen wel vertellen. Maar eerst het probleem goed omschrijven, zonder het over de oplossing te hebben, dat is moeilijker.”