Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Documentaire toont Bernd Damme als bevlogen dandy

Wat moeten Linda Vermaat en Erik Loots gebaald hebben. Hadden ze net een hele documentaire gewijd aan de excentrieke ondernemer Bernd Damme, valt zijn startup om. Desondanks vormt deze nieuwe documentaire een mooi portret.

Bernd Damme

Noem het mosterd na de maaltijd, wij noemen het gewoon een goede documentaire. Journalisten Linda Vermaat en Erik Loots liepen een tijdje mee met de Nederlandse ondernemer Bernd Damme van House of Eléonore. Met deze startup werkte hij aan synthetische diamanten, waar geen arme kinderhandjes aan te pas komen en waarvoor de ondernemer geen aanslag hoeft te doen op het milieu.

Bernd Damme stopt met startup

Supersympathiek, maar ook superover. Afgelopen zomer trok Damme de stekker uit zijn startup nadat hij een miljoeneninvestering was misgelopen. Hij was zijn tijd te ver vooruit, concludeerde Sprout indertijd.

Doe je het niet anders, dan sta je aan de verkeerde kant van de geschiedenis

In onderstaande documentaire van Vermaat en Loots zien we Damme aan de slag bij zijn toen nog zeer actieve startup. Hij is uiterst bevlogen, getuige een uitspraak als: “We kunnen het anders doen. Doe je dat niet, dan sta je aan de verkeerde kant van de geschiedenis.”

Een wereldverbeteraar, die Damme, maar niet eentje van het soort ‘houtje-touwtje’. Welnee, Damme lijkt als geen ander zijn weg in Oud-Zuid te kennen. We zien de jonge dandy dineren met vrinden voorzien van keurige scheidingen in het haar, glaasje bubbels in de hand en strak in pak. Ja, die Bernd Danne lijkt iemand te zijn die zich prima een paar diamanten ringen kan veroorloven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Intrigerend

Hoe het ook zij, Bernd Damme inspireert en intrigeert. Al op zijn zestiende had hij zijn eerste startup. Een van zijn medewerkers openbaart ietwat dromerig dat ze toen nog vooral uitging en hockey speelde. Damme lijkt ook zijn werknemers flink te inspireren, al was het, zijn sociale doel ten spijt, niet voldoende om het langer dan 3 jaar vol te houden.

Afijn, zien is doen geloven. Bovenstaande documentaire is onderdeel van de documentairereeks ‘Fix the world and make money’. Deze serie behandelt sociaal ondernemers, oftewel: entrepreneurs die niet alleen geld willen verdienen, maar ook een bijdrage willen leveren bij het oplossen van een wereldprobleem. De reeks ging gisteren in première tijdens de Amsterdam Capital Week.