Etergo gaat slimme e-scooter in Nederland produceren, haalt 2,5 miljoen op

Marijn Flipse, Bart Jacobsz Rosier, Etergo

De Amsterdamse startup voor elektrische scooters Etergo zal zijn langverwachte e-scooter in Nederland laten assembleren. Deze moet begin 2020 van de band rollen. Het bedrijf startte daarnaast een opmerkelijke crowdfundingcampagne en haalde al 2,5 miljoen euro op bij fans.

Als Bart Jacobsz Rosier (35, foto rechts) iets doet, doet ie het goed; in zijn speurtocht naar een goede eindproducent voor zijn elektrische appscooters, had de medeoprichter en ceo van Etergo – het voormalige Bolt Mobility – al snel een lijst met zestig kanshebbers verzameld. Samen met compagnon Marijn Flipse (25) reisde hij de wereld over, langs Polen, Hongkong en zelfs Maleisië. Uiteindelijk kwamen de twee uit bij een producent in wat Rosier gekscherend omschrijft als “onze achtertuin”: Oost-Nederland.

Maar goed, assembleren in Nederland brengt dan ook vele voordelen met zich mee. Zou Etergo dit in bijvoorbeeld China hebben gedaan, dan moest de startup telkens importbelasting betalen, die volgens Rosier al snel 6 procent kan bedragen. Die forse belastingaanslagen gelden alleen voor producten die af zijn; Etergo haalt de onderdelen van zijn scooters wel van over de hele wereld. Tel daar de hoge kosten voor logistiek en de lange levertijd vanuit Azië bij op en China concurreert zich vanzelf uit de markt.

Productiehel

Rosier heeft het nieuws rondom producent van elektrische auto’s Tesla goed in de gaten gehouden; met een zogeheten productiehel houdt hij rekening. “Als die er komt, moeten we voorbereid zijn. We moeten in de fabriek kunnen overnachten en er het liefst een paar uur rijden vandaan wonen, niet een paar dagen, zoals in China het geval zou zijn.” De Oost-Nederlandse fabrikant, waarvan Rosier de naam niet bekend wil maken, heeft bovendien een capaciteit van wel 60.000 scooters per jaar. Rosier wil de faciliteit gebruiken om ermee de Europese markt te bestormen.

We moeten in de fabriek kunnen overnachten

Het bedrijf van Elon Musk vormt een inspiratiebron voor Rosier. “Net als Elon Musk willen we de transitie naar duurzaam vervoer versnellen”, zegt de ondernemer, die er overigens aan toevoegt weinig op te hebben met het spartaanse werktempo dat Musk zijn werknemers oplegt.

Eerste scooters

Net als Tesla is Etergo overigens ook over-optimistisch; voorspelde het bedrijf eind 2018 nog aan Sprout dat de eerste modellen van de scooters al in het tweede kwartaal van 2019 van de band zouden rollen, Rosier houdt het nu op de eerste helft van 2020. Er waren nog te weinig engineers en het product was nog niet voldoende gevalideerd, vertelt hij. Hierdoor zou het productrisico te hoog zijn. Inmiddels is het engineerteam veertig man sterk en worden de laatste contracten met toeleveranciers getekend.

Als het Rosier lukt om zijn deadline ditmaal wel te halen, krijgen een kleine vijfhonderd Nederlanders en Duitsers volgend jaar hun eerste Etergo-scooter. Zij hebben al kleine een voorbetaling gedaan voor de scooters die vanaf 3399 euro zullen worden vermarkt. In landen als Frankrijk, Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland staan al duizenden mensen op de wachtlijst.


Een prototype van de Etergo-scooters.

Aziatische fabriek

Maar daar blijft het niet bij. Wie immers écht het milieu wil redden, moet zich ook storten op de derde wereld, waarvan de bevolking toeneemt en de duurzame innovatie summier is. Rosier wil daarom binnen een paar jaar een assemblagefaciliteit openen in Azië. Binnen 5 tot jaar moeten daarom een miljoen scooters per jaar van de band rollen. Ze zullen van een lagere kwaliteit zijn dan in Nederland, maar worden dan ook lager geprijsd. “Voor zo’n 800 euro ben je in China competitief met een kwalitatief hoogstaande scooter”, zegt Rosier.

In sommige meer welvarende Aziatische landen, zoals Zuid-Korea en Maleisië, is er volgens Rosier wél markt voor de duurdere, in Nederland geproduceerde scooter. Daarom wil hij later dit jaar al enkele honderden geïnteresseerden pre-orders laten doen in Azië. Markt genoeg: toen hij er een website lanceerde, crashte deze meteen vanwege de te hoge bezoekersaantallen, stelt Rosier.

20 miljoen

Terwijl de startup nog geen serieuze omzet maakt, heeft Etergo al 72 fte op de loonlijst staan. Rosier financiert dit met de kleine 20 miljoen euro aan groeigeld, die het bedrijf tot dusver wist op te halen bij durfinvesteerders. Afgerond 2,5 miljoen euro hiervan is afkomstig uit een lopende crowdfundcampagne, die Etergo in mei lanceerde. Fans die investeren, krijgen hiervoor direct een aandeelbewijs. Hoe sneller zij investeren, hoe goedkoper de certificaten zijn.

Je moet echt hélemaal open kaart spelen met de AFM

Etergo hoopt in totaal 5 miljoen euro op te halen via crowdfunding, met een plafond van 30 miljoen euro. Reguliere campagnes hebben een wettelijk plafond van 2,5 miljoen euro, maar bij Etergo gaat deze regel niet op. Ook is er geen officiële eindperiode voor de campagne. Deze staat namelijk op de website van het bedrijf zelf, waardoor het bedrijf zelf de regie in handen houdt.

Dit mag, omdat Rosiers campagne door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) is goedgekeurd. Hij moest er een zestig pagina’s tellende prospectus voor publiceren, met alle cijfers over het bedrijf en de risico’s voor investeerders. “Je moet echt hélemaal open kaart spelen om zo’n goedkeuring te krijgen.”

Aziatische investeerders

Om alle scooters te kunnen produceren en alle investeringen te kunnen blijven doen, heeft Etergo echter veel meer dan 2,5 miljoen euro kersvers groeigeld nodig. Rosier wil daarom begin volgend jaar een financieringsronde doen van nog eens 10 miljoen tot 30 miljoen euro. Hij stelt hiervoor te willen kijken naar zowel Europese als Aziatische durfinvesteerders. “In Nederland zijn er maar weinig investeerders die in hardware en automotive zitten en zulke investeringen kunnen doen.”

Er zijn niet voldoende investeerders voor ons in Nederland

Rosier stelt het komende half jaar tevens te willen werken aan een verbeterde e-scooter, die 70 tot 90 kilometer per uur kan halen; het huidige model heeft een maximum van 45 kilometer per uur in Europa. “Maar eerst willen we ons richten op de huidige scooter”, zegt de ondernemer. “Onze engineers zijn momenteel nog 90 procent van hun tijd kwijt aan dingetjes oplossen. Dit zal uiteindelijk minder worden, waardoor er tijd ontstaat voor deze verbeteringen.”

Ook wil Rosier zich met Etergo mengen in de deelmarkt, die in de grote steden van Nederland nu nog hét domein lijkt te zijn van de Amsterdamse startup Felyx. “Je kunt onze scooters straks met je telefoon ontgrendelen. Zo kun je hem ook met je vrienden delen, als je dat wil. We willen daarnaast met een shared fleet werken, zoals Tesla dat ook doet. Je kunt je scooter dan verhuren. Stel dat je hem bijvoorbeeld least voor zeven tientjes per maand en je verhuurt hem een paar dagen per maand voor 20 euro per dag, dan kun je al winst maken. Ideaal is zoiets; de drempel om onze scooters te gebruiken wordt dan erg laag.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!