Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ex-2theloo’ers lanceren nieuw wc-concept, ‘willen weer een gamechanger zijn’

Een drietal ex-managers van 2theloo is bezig met het uit de grond stampen van een spiksplinternieuw toilet-concept. Met One Hundred Restrooms werden al twee vestigingen geopend, in Stockholm en Madrid. 'We willen weer een gamechanger zijn.' 

One Hundred Restrooms werd vorig jaar opgericht door Mariëlle Romeijn, een voormalige marketingdirecteur van 2theloo. Andere ex-2theloo’ers zijn CCO Niels Bakker, die bij 2theloo manager was in Spanje en Portugal en Bram Gleichman, eerder business developer bij 2theloo.

De drie vertrokken in een rumoerige periode bij 2theloo, waar lange tijd een loopgravenoorlog werd gevoerd tussen medeoprichter Almar Holtz en investeerder Avedon.

Investeerders

Romeijn (foto rechts), Bakker en Gleichman gingen in eerste instantie ieder hun eigen kant op. Begin vorig jaar besloot Romeijn een nieuw toilet-concept te lanceren, waarna ook haar voormalige 2theloo-collega’s Bakker en Gleichman aanhaakten om te helpen met uitbouwen. Met twee private investeerders aan boord werd eind vorig jaar de eerste One Hundred Restrooms-vestiging geopend in een winkelcentrum in Madrid.

Vorige week volgde een tweede locatie in Stockholm. Die eerste twee vestigingen zijn als ‘flagship’-stores het uithangbord van het nieuwe merk, zegt Gleichman tegen Sprout, en moeten de opmaat worden voor tientallen nieuwe locaties. “We willen weer een gamechanger zijn.” 

Met het oog op de toekomstige groei werd als COO de global alliance development manager van Shell aangetrokken, Andrew Donaghy, die verantwoordelijk was voor de wereldwijde implementatie van toiletconcepten binnen Shell.

Grote contracten

Waren de eerste twee locaties vooral belangrijk om het nieuwe merk neer te zetten, “2019 wordt het jaar van onze grote internationale uitrol en grote contracten”, zegt Gleichman. One Hundred Restrooms is volgens hem in gesprek met twee grote klanten, waarmee in een keer tientallen openbare toiletten uit de grond kunnen worden gestampt op treinstations en langs snelwegen.

Dat is ook het terrein waar 2theloo ervaring opdeed. Gleichman: “We mikken op grote contracten, vooral in West-Europa. “We hebben al veel ervaring opgedaan bij tankstations en andere grote partners. We zijn weer dichtbij een grote deal. Shopping malls zijn mooi om je bedrijf te bouwen, maar dat gaat je merk niet groot maken.” 

One Hundred Restrooms heeft met 10 medewerkers een hoofdvestiging in Heemstede, met daarnaast kantoren in Barcelona en Stockholm, met het oog op forse uitbreiding in Zweden. 

Wellness

Qua concept ligt de nadruk nog meer dan bij 2theloo op wellness. Gleichman: “We zien wc-bezoek als een 5 minute break, waar je ook je gezondheid kan checken en jezelf kan opmaken.” Gleichman trekt de vergelijking met Rituals. “We willen hetzelfde gevoel creëren, een moment van rust voor jezelf en je gezondheid.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bezoekers van een One Hundred Restrooms-locatie kunnen bijvoorbeeld ook hun bloeddruk en vetpercentage meten en een “huidanalyse” doen. Qua verdienmodel deelt One Hundred Restrooms gratis samples uit, die je direct kan gebruiken, zoals maandverband.

Gleichman noemt 2theloo nog altijd een “enorm succesverhaal”. “Maar we zagen nog veel mogelijkheden, en hebben veel ambitie.”