Fintech-startup Peaks is de piekenpijp in een modern jasje

Sijbrand Tieleman

De oprichters van startup van de week Peaks werden bij het bedenken van hun concept geïnspireerd door de oer-Hollandse piekenpijp. Oprichter Sijbrand Tieleman pitcht.

Wat is Peaks?

Lezers van 30 jaar en ouder zullen ‘m misschien nog kennen: de piekenpijp. Een plastic buis die je vulde met overgebleven guldens. Zo spaarde je gaandeweg een aardig extraatje, bedoeld om leuke dingen mee te doen of jezelf te trakteren op dat ene cadeautje. “Je wist nooit precies waar je het geld voor ging gebruiken”, zegt Sijbrand Tieleman (46). “Maar het was wel een leuke en makkelijke manier om geld te sparen. Ongezien bouwde je toch een aardig vermogen op en dat is ook precies wat we met Peaks willen doen.”

Beleggen met je wisselgeld, zo luidt de pay-off van de startup. En daarvoor is de ouderwetse piekenpijp ingeruild voor – hoe kan het ook anders – een app. Gebruikers linken hun betaalrekening aan Peaks en bij iedere pinbetaling rondt de app het bedrag af naar de volgende euro. “Koop je bijvoorbeeld voor 4,30 euro een kopje koffie bij Starbucks, dan leg je automatisch 70 eurocent opzij. Dat geld beleg je vervolgens in de door jou gekozen indextrackers”, aldus Tieleman. Peaks hanteert daarbij vier risicoprofielen waar je als gebruiker uit kunt kiezen.

Luister naar het verhaal achter Peaks:

Wie zitten erachter?

Het team bestaat uit vier leden. Naast Sijbrand Tieleman zijn dat Tom Arends, Rutger Beens en… de Rabobank. Over die laatste partij zo meteen meer. Tieleman was eerder actief in de wereld van internetbureaus, maar de laatste tien jaar kwam hij als softwareleverancier vooral op bezoek bij banken. Beens leerde hij in die periode kennen als collega. Arends is de productspecialist. Hij werkte eerder op de beleggingsafdeling van Rabobank en Robeco en voor hem is dit zijn eerste avontuur als ondernemer.

Twee jaar geleden pitchte Tieleman zijn idee bij de innovatiemanagers van de Rabobank en die waren onmiddellijk enthousiast. De bank is inmiddels meerderheidsaandeelhouder en maakte begin maart bekend opnieuw te hebben geïnvesteerd in Peaks. “In hoeverre wij ons nog ondernemer voelen? Als directie zijn we volledig autonoom en hoeven we niet voor iedere beslissing bij de Rabobank om toestemming te vragen”, zegt Tieleman. “Maar als meerderheidsaandeelhouder hebben ze natuurlijk wel een bepaalde invloed. Dat is logisch.”

Wie zitten erop te wachten?

Peaks richt zich op de groep 20 tot 35 jaar. Van je eerste echte baan tot en met het moment waarop je waarschijnlijk voldoende vermogen hebt opgebouwd om zelf te gaan beleggen, met serieuze bedragen. “Dit is een groep die tot nu toe nauwelijks belegt. Toch stijgt de druk voor deze jonge mensen om zelf de verantwoordelijkheid over hun eigen financiën te nemen. Peaks wil ze daarbij helpen. Zonder al te veel kennis kun je met onze app toch ervaren hoe het is om te beleggen.”

Hoe ver is Peaks?

Op dit moment is de startup nog druk bezig met de ontwikkeling van de app en het verkrijgen van de nodige vergunningen. Want, zo benadrukt Tieleman, zo’n traject met de AFM heb je nu eenmaal niet in één dag geregeld. “Ik loop al langer mee in de bankenwereld en wist vanaf de start hoe complex dit is. Daarom is het ook goed dat we de Rabobank aan boord hebben. Zij hebben specifieke kennis als het gaat om legal en die is voor ons van onschatbare waarde.” Peaks verwacht deze zomer te kunnen lanceren. Overigens niet alleen voor rekeninghouders van de Rabobank, maar ook voor klanten van andere banken.

Wat is het businessmodel?

Wie met de app start hoeft de eerste drie maanden niks te betalen en voor jongeren tot 23 jaar blijft dat zo. Vanaf die leeftijd bedragen de kosten vervolgens 1 euro per maand. Dit gaat door tot een belegd vermogen van 2500 euro. Zit de gebruiker daarboven? Dan gaat die 0,5 procent van het belegde vermogen per jaar betalen.

Nog geld nodig?

Voorlopig hoeven ze bij Peaks nog niet de blaren op de tong te lullen in het circuit van informal investors, want met de Rabobank als geldschieter zijn er momenteel weinig financiële zorgen.

John van Schagen schreef twee boeken over ondernemen en werkt als journalist voor BNR Nieuwsradio, Sprout en andere media. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met journalisten en bloggers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!