Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fundathon valt weer twee keer, Route42 en StoryChief pakken elk 100.000 euro

De tweede editie van de Fundathon, een startup-wedstrijd van Peak Capital, heeft dit jaar wederom twee winnaars opgeleverd. Twee startups gaan aan de haal met een investering van 100.000 euro: Route42 en het Belgische StoryChief.

Voor de Fundathon meldden zich dit jaar 120 startups aan (waarvan 40 procent van buiten Nederland), gelokt door een founder friendlyconvertible obligatie ter waarde van 100.000 euro. FundathonNet als vorig jaar garandeerde Peak Capital dat de beloofde 100.000 euro tijdens de Fundathon zou “vallen”.

En net als vorig jaar koos de jury met onder andere Johan van Mil en Heleen Dura-van Oord (Peak Capital) en een reeks ondernemers onder wie Booking-oprichter Arthur Kosten, Maurice Pothof en Erik Broekhuis (NetSociety) en Jeroen Verberg (Hippo) twee winnaars uit de vijf finalisten.

Het funding– en coaching-evenement speelde zich dit jaar af in Den Haag op het kantoor van LessonUp, een van de twee winnaars van vorig jaar

Transport-disruptie

Winnaar Route42 wil de transportindustrie vernieuwen met een business intelligence-platform voor transporteurs. Die kunnen dankzij slim datagebruik hun marge met 2 procent verhogen, belooft de startup uit Breda (zeventien medewerkers, 2 miljoen euro omzet). “Dat klinkt misschien laag, maar het is meestal een verdubbeling”, zegt medeoprichter Max den Dopper, die het bedrijf in 2015 oprichtte met broer Jasper.

“Het was een leerzame en intensieve dag”, zegt hij kort na het bekend worden van het winnen van 100.000 euro. “Van advies over het vinden van de juiste mensen tot slimme tips over hoe je internationaal kan groeien. Als je dat op deze manier mag afsluiten, dan geeft dat heel veel vertrouwen dat we onze ambities echt kunnen realiseren.” 


Video: Ivo Hinderink | Tellitdifferent.com

 

Schalen

Route42 sloot tot nu 15 procent van de grote transportbedrijven in Nederland aan op zijn SaaS-platform. Den Dopper: “Dat er behoefte is, is duidelijk. Maar kunnen we dat ook op een grotere schaal toepassen? Vandaag hebben we geleerd dat je met een paar kleine experimenten grote slagen kan maken. Bijvoorbeeld door de website in verschillende talen te vertalen, te kijken hoeveel leads dat oplevert en op basis daarvan te beslissen naar welk land je gaat. Tot nu toe bepaalden we dat aan de hand van een marktanalyse, maar dit kan veel meer op basis van data, veel pragmatischer dus.”  

De transportsector is enorm, zegt Den Dopper. Alleen al in Europa gaat er 300 miljard euro in om, met werk voor 5 miljoen mensen die samen 17 miljoen trucks aan- en besturen. “Onze ambitie is om straks 400.000 (trucks en trailers, red.) aan te sluiten. We zitten nu op 13.000, dus we hebben nog een weg te gaan.”  

Content marketing

StoryChief kaapte de tweede ton funding. De startup uit Gent levert content marketing-managementsoftware waarmee bedrijven hun verhalen zo SEO-waardig mogelijk online kunnen slingeren. Van de 70 landen waar de dienst nu gebruikers heeft, springt de VS eruit qua tractie, zegt medeoprichter Valeri Potchekailov. “Daar snappen ze content marketing al veel beter dan hier.” 

StoryChief richt zich – met een freemium-model – op startups die met content marketing meer leads willen binnenhalen. Tijdens de Fundathon leerden de oprichters het belang van marketing op lokaal niveau. “Tot nu toe hebben we dat gedaan met grof geschut, zegt maar een shotgun. Maar we weten zeker dat er tussen die zeventig landen meer verborgen parels zitten, waar we heel goed aanslaan.” 

StoryChief
StoryChief-oprichters Valeri Potchekailov, Brik De Maeyer en Gregory Claeyssens

Voor medeoprichter Gregory Claeyssens leverde de Fundathon ook een persoonlijke inzicht op: “Ik moet meer dingen loslaten, meer vrijheid geven aan het development-team. En, sorry voor het cliché, minder micromanagement. Ik wil een horizontaal team hebben, maar ik neem nog te veel op me. Ik zie nu dat ik zo een bottleneck ben die de groei van ons bedrijf tegenhoudt.”

Potchekailov: “Over 2 jaar we willen echt marktleider zijn. Alle content die online gepubliceerd wordt, moet dan via StoryChief lopen. Dan mikken we op 3 a 4 miljoen users.” 

Best of the rest

Naast StoryChief en Route42 behoorden Showtag (e-commerce voor video’s), Holler (klanten-feedback) en AudiencePlayer (videoplatform voor bedrijven) tot het selecte groepje van vijf Fundathon-deelnemers. 

De kans is groot dat er een vervolgronde komt

De kwaliteit van de startups is nog hoger dan vorig jaar, zegt Johan van Mil van Peak Capital. “We zien dat bedrijven verder zijn. De teams zijn sterker en ze zijn verder qua tractie. We kregen dit jaar twee keer zoveel inschrijvingen. We gaan deze bedrijven nu helpen om hun groei te realiseren. Dat geeft ons tegelijk de mogelijkheid om het bedrijf goed te leren kennen. De kans is groot dat er een vervolgronde komt.” 

LessonUp

Dat de 100.000 euro de opmaat kan zijn voor een nieuwe investering zou ook weleens kunnen gelden voor LessonUp, een van de twee winnaars van vorig jaar. Oprichters Janneke Plaisier (CEO) en Kars Veling (CTO) zaten vrijdag in de groep die hun stem mochten uitbrengen voor de winnaars van de Fundathon. LessonUp wil de YouTube voor lesmateriaal worden. De startup claimt nu een bereik van 60.000 docenten, verdeeld over ongeveer 200 scholen (vooral middelbaar onderwijs).

 Fundathon 2019Universiteit

Het geld was eigenlijk niet de voornaamste drijfveer voor de ondernemers om zich vorig jaar aan te melden voor de eerste editie van de Fundathon, zegt Plaisier. “We waren niet per se getriggerd door het bedrag. Op de dag zelf maakten we kennis met een paar geweldige mensen met veel ervaring. Het is een soort kleine universiteit met ervaren ondernemers. Toen dachten we: we willen bij deze ‘club’. Dit zijn mensen die echt streng zijn. We kregen voor het eerst kritiek die we nooit eerder hadden gehad.” 

De belangrijkste feedback die de twee kregen? Trek je ‘uitvindersjas’ uit, en ga niet nog meer programmeren om je product te polishen en perfect te krijgen. “Dat was een enorme opluchting om te horen”, zegt Plaisier.

Wie je bent

“We wisten het wel, maar wie kan je met zoiets helpen? Je vervalt snel in een oud patroon, je bedrijf is immers wie je bent. En je kunt dit soort informatie pas snappen als je er zelf klaar voor bent. We werden gedwongen om beter uit te leggen waarom een docent of school bij ons een licentie neemt. Dat konden we eerst niet. We waren met hagel aan het schieten, en waren nog een redelijk traditioneel bedrijf: we maken een product en zetten het in de markt.”

“Maar je kan hier veel meer datagedreven mee omgaan. Na die investering van een ton hebben we nog een paar keer feedback gehad. Het is gaaf om deze mensen om je heen te hebben, maar uiteindelijk moet je het toch echt zelf doen. Maar deze door de wol geverfde mensen kunnen je behoeden voor uitglijders.” 

Worstelen

Heleen Dura-Van Oord (die groot werd met DQ&A Media Group) was als partner bij Peak Capital ook een van de Fundathon-stemmers. De pitches die de vijf startups gaven zijn steengoed, zegt zij, maar tijdens de breakout-sessies “zie je pas echt waar ze mee worstelen, hoe ze daarmee omgaan en welke prioriteiten ze stellen”.

Dura-Van Oord ziet dat veel ondernemers het aantrekken van nieuwe medewerkers onderschatten. “Daar zijn ze eigenlijk te weinig mee bezig. Stel dat je 50 procent van je tijd bezig bent met ‘talent’, dan kom je uiteindelijk sneller waar je wil zijn. In plaats van je continu te laten leiden door de waan van de dag.“ De feedback van Dura-Van Oord en haar collega-juryleden is niet altijd leuk om te horen. “Ze zijn er blij mee, maar het maakt je ook aan het twijfelen over de keuzes die je maakt.”

Ben je er klaar voor dat er een partij is die met je mee gaat kijken?

Voor Peak Capital weegt het team en de adressable market het zwaarst. “En zijn ze investor ready en coachbaar? Ben je er klaar voor dat er een partij is die met je mee gaat kijken, en een mening heeft over wat je doet? Een ondernemer is per definitie eigenwijs, maar het is wel handig als je iets aan kan nemen van anderen. Je wil tenslotte smart capital aantrekken. Maar het kan ook zijn dat het gewoon te vroeg is, dan is het nog niet verstandig om een investeerder aan boord te halen.” 

Te bescheiden

Sven Rusticus, met HappyPrinting (eerder startup van de week) een van de portfoliobedrijven van Peak Capital, mist bij de pitches soms het vermogen om in een paar korte zinnen uit te leggen wat een startup doet, en waarom.

Rusticus: “Ze hebben een enorme potentie, maar zijn toch te bescheiden. Als jij als startup ook het CO2-probleem kan aanpakken en bedrijven kosten kan besparen, dan is niet Nederland maar Europa je markt. Heb je een verhaal dat staat als een huis, dan moet je dat ook durven te vertellen. Ik zie veel product-georiënteerde mensen, maar je mist soms de hipster: de marketeer die het grote verhaal vertelt.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Je moet zichtbaar zijn

“Mensen denken soms dat hun product is nog niet af is, of dat ze nog niet genoeg tractie hebben. Maar vertel het vooral aan de wereld. Dat helpt je niet alleen aan meer klanten, maar ook bij het vinden van de juiste mensen. Je moet zichtbaar zijn. Mensen willen zich aansluiten bij een bedrijf dat een bepaalde ambitie heeft. Bijvoorbeeld dat je elke maand een nieuw land aanhaakt.”