Geardropper stuurt je kampeerspullen vooruit

Je houdt van kamperen, hebt geen zin om een hele uitrusting mee te sjouwen maar een stacaravan op een grote gilcamping zie je ook niet zitten. Nick van den Berg en Bas Sonnevelt zorgen met hun startup Geardropper dat je in alle vrijheid kunt kamperen. Deze zomer zitten ze op Sardinië voor een eerste testrun met hun concept. 

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die niet aan kamperen moeten denken. En onder de kampeerders zal de meerderheid met liefde zijn eigen tent of caravan meeslepen, vaak naar een camping die al voor Pasen is geboekt. Maar er zijn ook mensen die het kamperen op zich wel trekt, maar niets zien in de vastigheid van een huurtent op locatie of naar plekken reizen waar je niet zo makkelijk met je eigen auto komt.

Kamperen toegankelijker

Het is dan ook geen toeval dat Geardropper zijn eerste minimum viable product test op Sardinië: een eiland dat natuurliefhebbers trekt, die niet alleen veel tijd kwijt zijn als ze er met eigen vervoer naartoe reizen, maar door de veerdienst ook een flinke poot wordt uitgedraaid voor de overtocht. Vliegen is daarom een no brainer naar Sardinië. 

Maar wat als je er op de bonnefooi in een tentje wil rondreizen? "We willen kamperen voor meer mensen toegankelijk maken", zegt Bas Sonnevelt (29), oprichter van Geardropper, "door te zorgen dat ze ter plaatse een uitrusting krijgen: zo hoeven ze niets aan te schaffen of mee te slepen in het vliegtuig. Natuurlijk is glamping, het huren van een Safari-tent op een mooi plekje, ook enorm hot. Maar daarbij zit je vast aan één locatie. Je levert dan vrijheid in."

Minium Viable Product

Sonnevelt is de bedenker en de business developer achter de startup. Zijn compagnon Nick van den Berg (22) de technische man achter de boekingssite. Van den Berg heeft zijn eigen webbureau, schreef een blog over online interactie en kreeg Sonnevelt aan de lijn. "Omdat dit zo'n geweldig idee is, ben ik ingestapt en besteed ik een deel van mijn tijd hieraan."

Sonnevelt zegde zijn baan bij Essent op om zich volledig te kunnen focussen op Geardropper. De Geardroppers hebben deze zomer vooral de handen vol aan de fase waarin ze hun aanbod, in de bekende uitgeklede Minimum Viable Product-vorm, voldoende hebben ontwikkeld om feedback te gaan verzamelen in de praktijk.

Doelgroep

De site draait sinds een maand en maakt duidelijk wat het aanbod inhoudt: Er is keuze uit drie uitrustingen. Van de Nomad voor 1 persoon tot de Walhalla, voor 4 personen, inclusief tafel, stoelen en 'essentials' als een lamp (die je telefoon bijlaadt), hamer en een waslijn. Wie wil koken, kan zijn gear uitbreiden met simpel kookgerei, een koelbox en een party grill.

Een gezinsvariant ontbreekt zo te zien, maar daar is over nagedacht. "We richten ons op een doelgroep tot 35 jaar, die van huis uit misschien kampeerde en daar goede herinneringen aan heeft, maar vanwege het gemak als regel het vliegtuig pakt voor vakanties", zegt Van den Berg. Inmiddels houdt Geardropper voldoende materiaal op voorraad om de boekingen te kunnen bijbenen. De startup heeft een kort lijntje met een kampeergroothandel om nooit nee te hoeven verkopen.

Sardinië

Als bestemmingen zijn Nederland of Sardinië opgenomen in het aanbod. "Die laatste hebben we laten bepalen door het publiek, en er een win-actie aan verbonden." Sardinië lijkt ook een logische keuze, gezien de logistieke uitdaging en het publiek dat op het eiland afkomt. Geardropper dekt meteen alle drie de vliegvelden op het Italiaanse eiland, plus een camping: de oprichters rijden er hoogspersoonlijk naartoe om de kampeeruitrustingen uit te serveren.

"We hebben een deal gesloten met de camping, waar we goedkoop in een caravan kunnen verblijven. Zodra mensen boeken, staan wij naar keuze op het vliegveld of de camping klaar met de spullen." Geardropper rijdt ten minste een keer heen en weer met een bus vol tenten, bedden, tafels en stoelen. Nee, natuurlijk is dat volstrekt niet schaalbaar. "We zijn deze zomer puur uit op feedback verzamelen, ervaring opdoen met de service en kijken hoe het op locatie allemaal werkt."

Tegelijkertijd testen de twee ook in de thuismarkt - een stuk overzichtelijker, en het zou zomaar kunnen dat hier festivalgangers en kampeerprobeerders al voor flinke aanloop zorgen. "Als het nodig is, schakelen we iedereen in die we kennen. Maar om het echt schaalbaar te maken met zo weinig mogelijk overhead, gaan we in de toekomst natuurlijk op zoek naar lokale partners. Een campingeigenaar kan ook zorgen voor extra aanloop, als hij de conciërgefunctie wil invullen."

Prijsstelling

De prijsstelling is ook een interessante hersenkraker in de vroegste fase van de lancering. Voor 2 weken Sardinië met 2 personen zijn we tegen de 250 euro kwijt. Doordat we er een koelbox bijdoen, komen we boven de 300 euro uit.

Sonnevelt: "We hebben gekeken wat het onze gebruikers zou kosten om een eigen uitrusting aan te schaffen en af te schrijven in een paar jaar. Maar we hebben ook gelet op wat vervoer per eigen auto naar Sardinië kost, in vergelijking met vliegen. En, ook belangrijk: we willen een staffel inbouwen: het is natuurlijk niet eerlijk om iemand die drie weken weg is dezelfde dagprijs in rekening te brengen als iemand die een paar dagen huurt." 

Doorontwikkeling

Tot eind september zijn de oprichters van Geardropper zoet in het zuiden, als de boekingen daartoe noodzaken. Daarna is het tijd voor een evaluatie en de doorontwikkeling van de dienst en de site. "Volgend jaar willen we een extra bestemming toevoegen, dat zou IJsland kunnen worden, maar we leggen het weer voor aan ons publiek. En we gaan natuurlijk met potentiële partners aan de slag", zegt Van den Berg.

"Met een autoverhuurbedrijf, dat zou zich ermee kunnen onderscheiden door de uitrusting in de kofferbak erbij te leveren, een outdoorwinkelketen, een vliegticketboeker en natuurlijk met campings. We kijken ook naar de winter: je zou dan op de Canarische Eilanden ook prima kunnen kamperen."

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.