Geen miljoenen, maar 7 ton voor Eindhovense appbouwers: ‘We hebben een nieuw plan’

De Eindhovense appbouwer EZ Factory haalde deze week 720.000 euro groeigeld op. Dit is minder dan de 2- tot 3 miljoen waar het bedrijf een jaar geleden nog op mikte. Wat is er aan de hand?

De Eindhovense appontwikkelaar EZ Factory, die apps voor productieomgevingen van onder meer Heineken en FrieslandCampina ontwikkelt, meldde deze week dat het 720.000 euro groeigeld op heeft gehaald bij onbekende investeerders. Toch is dat is minder dan het concern een jaar geleden plande op te halen. Afgelopen zomer, toen de appbouwer berichtte dat het een half miljoen op had gehaald, stelde mede-oprichter Randy Appiah tegen het einde van dat jaar een Series A-investering van 2- tot 3 miljoen te willen binnenharken.

De coronacrisis speelde geen rol bij het verlagen van het investeringsdoel, stelt Appiah nu aan Sprout. ‘Sommige prospects hebben projecten over de zomer getild, maar anderen hadden juist de tijd om te investeren. Al met al nam onze omzetgroei gewoon toe.’

Nieuwe strategie

De verlaging van het investeringsdoel verklaart zijn mede-oprichter Robert Bouwman door een verandering van strategie: ‘We hadden een plan waarin we sneller ons productportfolio zouden diversificeren en sneller uit zouden bouwen in verschillende landen. We zien nu in dat het beter is om ons te blijven richten op ons huidige product en markt. Ondernemers zien heel vaak overal kansen in, maar in die zienswijze schuilt het risico dat je telkens geld nodig hebt om te investeren, terwijl niet altijd alles iets gaat worden.’

EZ Factory blijft zich daarom voorlopig richten op zijn kerntaak: het leveren van apps die het werk van fabrieksoperators vereenvoudigen. Met het groeigeld zal EZ factory onder meer zijn salesbezetting verder uitbouwen, vertelt Appiah. ‘We richten ons op corporates uit Nederland en België, maar merken ook dat er interesse is van fabrieken uit andere landen. Daarnaast hebben we partners die in het buitenland opereren.’

Welk belang het bedrijf voor de 7,2 ton van de hand heeft moeten doen, willen de ondernemers niet zeggen. Het voorlopige doel is in ieder geval om ‘zelfvoorzienend’ te worden, stelt Bouwman. Eind 2020 moet de Eindhovense appbouwer, als het aan de ondernemers ligt, winstgevend zijn. Daarna verwachten zij eventueel weer een nieuwe ronde te kunnen doen.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.