Haagse game-startup: 'Investering van 78 miljoen euro komt van bekende investeringsmaatschappij'

Uit het niets plofte vrijdag in de nieuwsfeed van Bloomberg dat de amper 4 maanden oude Haagse game-startup Komodore64 zich zou hebben verzekerd van een investering van 78 miljoen euro. Er ligt een getekende overeenkomst met een bekende investeringsmaatschappij, zeggen de twee oprichters van het bedrijf, maar een naam willen zij nog niet willen prijsgeven.

Dat het hectische tijden zijn bij Komodore64 lijkt een understatement, wanneer we bellen met medeoprichter Sam Narain. De 19 medewerkers van het bedrijf zijn deels mensen die op afstand vanuit meerdere landen blockchain- en game-expertise inbrengen. Om zich aan het publiek voor te stellen organiseerde het pas 4 maanden oude bedrijf afgelopen weekend een game-expo in de Fokker Terminal in Den Haag.

Komodore64 bouwt aan een gameplatform, en tot nu toe 4 games, op de blockchain (en gaf daarvoor ook een cryptomunt (K64) uit). Met behulp van een blockchain zijn valsspelers nagenoeg uit te bannen, is het idee. Het Komodo-netwerk moet daarnaast uitgroeien tot een marktplaats voor de digitale transacties die anno nu kenmerkend zijn voor (online) gaming à la Fortnite.

Afgelopen mei twitterde het bedrijf al dat er een miljoeneninvestering op stapel stond:

Inmiddels zou die investering van 78 miljoen ook daadwerkelijk getekend zijn, maar oprichter Narain wil telefonisch nog niet delen wie de geldschieter is. Volgens hem gaat het wel om een bekende investeringsmaatschappij, en geen anonieme (particuliere) geldschieter. “Het is een beetje ontploft”, verexcuseert hij zich over de ogenschijnlijk rommelige gang van zaken.

Narain en medeoprichter Max Theyse sturen ons per mail antwoord op een aantal vragen:  

Waarom blijft de investeerder anoniem? Zijn jullie niet bang dat hierdoor de indruk bestaat dat jullie iets te verbergen hebben?

“Aan een aantal voorwaarden moeten wij voldoen om gebruik te maken van de investering; met name een aanpassing in de structuur van de onderneming. Daar is onze partner De Clercq Advocaten uit Leiden druk mee bezig, omdat er ook een aantal zaken op papier gezet moeten worden. Met de investeringsmaatschappij hebben wij afgesproken om pas "officieel" een persmoment uit te brengen, zodra deze zaken in volledigheid zijn afgerond. Wel is er een getekende overeenkomst met deze partij, en wij hadden het plan om het nieuws uit te brengen nog voor onze EXPO in Fokker Terminal, dat is helaas niet gelukt.”  

“We zijn een hele jonge onderneming; er zijn veel verwachtingen van ons, en pas heel recent treden we ook echt naar buiten toe. In een paar weken tijd hebben we veel moeten omgooien hiervoor. De meeste mensen in onze community hebben daar begrip voor, hoewel men wel heel nieuwsgierig is (we zijn ook heel blij met de interesse).” 

Hoe kan het dat een pas 4 maanden oud bedrijf 78 miljoen euro ophaalt?

“De investeringsmaatschappij heeft contact met ons gezocht naar aanleiding van onze ontwikkelingen. De potentie van blockchain en gaming is groot, en wij ontwikkelen nieuwe technologie die baanbrekend is op het gebied van games. Andere partijen hebben ons ook benaderd, maar deze partij heeft ervaring met blockchain projecten en de entertainment industrie.”

“De investering is op basis van de hoeveelheid games die we willen produceren en dat we willen richten op het internationale landschap qua distributie. Ik ben al jaren lang bezig met het ontwikkelen van games en Max heeft al enige tijd gewerkt aan CoinCollect. Uiteraard heeft onze advisory board ook indruk gemaakt (Ben Fairbank, Steve Lee, Ajay Sharma) en de support van een aantal mensen in de industrie die ons een heel gaaf project vinden.”

Is er al kapitaal gestort? 

“Wij hebben een deel van de investering via escrow beschikbaar gesteld gekregen, maar hebben dit nog niet gebruikt. We hebben hiervoor onze roadmap moeten aanpassen en met deze mogelijkheid hebben we een nieuw plan nodig.”  

Waar hebben jullie deze miljoenen concreet voor nodig? 

“Games ontwikkelen kost geld. Wij kunnen met deze investering spellen maken van hoge kwaliteit en aanschaffingen doen, die voor een indie studio niet gemakkelijk aan te schaffen zouden zijn. Denk hierbij niet alleen aan hardware- en software-licenties, maar ook onder andere aan een geluidsopnamestudio, motion capture, het aannemen van meer mensen en marketing en media productie.” 

Wat is jullie businessmodel? Is er al omzet? En wat zijn de verwachtingen qua omzet?    

“Wij maken entertainment producten, en hebben ook onze pijlen gericht op de eSport-markt. Wij verdienen aan marketplace transacties (skins, items en andere extensies). Wij maken op dit moment nog geen omzet, wel hebben wij een grote opdrachtgever die geinteresseerd zijn in onze technologie. We zijn aan het onderzoeken wat we kunnen verwachten op het gebied van exploitatie dankzij de nieuwe investering. Nog even afwachten dus :)”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!