Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hockeyspeler Seve van Ass begint startup voor e-scooters: ‘Ik wilde mijn gevoel volgen’

Hockeyspeler Seve van Ass (27) ontpopt zich als een Musk in de polder met zijn nieuwe startup voor elektrische scooters Blitss. Hoe combineer je een hockeycarrière in het Nederlands elftal met ondernemerschap? ‘Het is een enorme uitdaging.’

Seve van Ass heeft het er maar druk mee. De 27-jarige sporter is nationaal bekend als hockeyspeler voor het Nederlands elftal. Als hij echter niet op het veld hoeft te staan, leidt hij een startup in elektrische scooters. Met zijn startup Blitss, gevestigd in Capelle aan den Ijssel, probeert Van Ass de Nederlandse lucht een klein beetje schoner te maken, door scooters op de markt te brengen zonder verbrandingsmotor.

Op Muskiaanse wijze stelt Van Ass de “transitie naar elektrisch rijden” te willen versnellen. De hockeyster geeft hiervoor leiding aan een vierkoppige organisatie (3 fte.). Een jonge startup in goede banen leiden en een professionele sportcarrière nastreven, ga er maar aan staan. Waar haalt Van Ass de tijd vandaan? Dat wil Sprout weleens weten.

Vanwaar je keuze om naast het sporten ook te ondernemen?

Ik dacht: ik moet mijn gevoel volgen

“Als sporter moet ik het heft in eigen hand nemen om de top te bereiken. Daar gaat veel energie en werk in zitten, en ik vroeg me af waar je zoiets nog meer kunt meemaken. Bij een groter bedrijf is je werk toch minder zichtbaar en ik wilde het maximale uit mezelf halen, net als bij de sport. Ik kreeg daarom het idee om te ondernemen en raakte geïnteresseerd in elektrische scooters. Ik dacht: ik moet mijn gevoel volgen en hier vol voor gaan.”

Toch sport je nog steeds volop. Hoe vind je de tijd om te ondernemen?

“Dat is een enorme uitdaging. De ene dag heb je het als sporter echter drukker dan de andere. Voer je een toernooi, dan is het lastiger om je onderneming zelf te blijven leiden. Je staat dan veel op het veld, moet tien keer per week trainen en daar alles voor laten. Op dat soort momenten ben ik voor mijn bedrijf afhankelijk van andere mensen die me helpen. Er zijn echter ook periodes waarin je minder op het veld staat en je dus tijd overhoudt voor andere dingen. Ondernemen helpt mij dan om fris te blijven. Het leidt me af van de sport.”

Doe je tijdens toernooien dan niets voor je bedrijf?

“Ik blijf voor mijn bedrijf werken. Tijdens het WK afgelopen winter had ik bijvoorbeeld momenten dat het iets rustiger was, waardoor ik wat anders kon doen. Ik ben tijdens toernooien operationeel minder bezig met mijn bedrijf, maar blijf nadenken over mijn bedrijf en over hoe we het merk neer kunnen zetten. Tijdens een toernooi zijn de prestaties van je team op het hockeyveld echter het belangrijkst. Hockey heeft op zo’n moment dus prioriteit.”


Seve van Ass als hockeyman: ‘Je moet keihard werken om de top te bereiken.’ (foto: Getty, net als hoofdfoto artikel)

Je bent 27 jaar. Een sportcarrière duurt niet je hele leven. Is dit jouw manier om carrière-technisch voor te sorteren op de toekomst?

Bereik je als hockeyspeler de top, dan is het niet zo dat je nooit meer hoeft te werken

“Ja, absoluut. Als fulltime professioneel hockeyer kun je goed leven, maar het houdt een keer op. Bereik je als hockeyspeler de top, dan is het niet zo dat je, zoals in de voetbalwereld, nooit meer hoeft te werken. Gelukkig, want ik wil ook na mijn hockeycarrière wat uit mijn leven blijven halen.”

Zie je het vaker, dat hockeycollega’s ondernemen?

“Dat is heel erg persoonsafhankelijk. Sommige jongens organiseren hockeyclinics en hebben daar een business omheen gebouwd. Sommigen doen aan andere vormen van ondernemerschap en weer anderen volgen een langere studie dan gebruikelijk. De hockeyprogramma’s worden wel steeds langer en zijn verder van huis, waardoor het voor de jongens moeilijker wordt om te ondernemen.”

Hoe zijn de reacties uit de sportwereld op jouw startupavontuur?

Er wordt momenteel een discussie gevoerd over wat je van sporters kunt vragen

“Ze vinden het altijd wel mooi dat je zoiets naast je sportcarrière doet. Toch zijn ze vooral geïntereseerd in mij als sportman. Dit is een bijkomstigheid. Ze volgen het wel, omdat het interessant is om te zien hoe iemand een sportcarrière met een maatschappelijke carrière combineert. Er wordt momenteel een discussie gevoerd over wat je van sporters kunt vragen. Wil je ze fulltime committeren, dan loop je het risico dat ze na hun sportcarrière in een zwart gat belanden, omdat ze geen tijd hebben gehad om iets anders op te bouwen. Je kunt ze daarin ook faciliteren, maar dat kan weer ten koste gaan van de sporttijd. Ik zie het als mijn missie om te bewijzen dat sport en ondernemen combineren kan, als je het maar wil.”

Over Blitss dan. Je zit in de elektrische scooters. Hoe denk je het verschil te maken met andere aanbieders?

“We hebben een uniek concept ontwikkeld. We verkopen door middel van ons Body & Heart-concept. De body bestaat uit de scooter, die klanten vanaf 1.399 euro kunnen kopen. We hebben de prijs bewust zo strak ingezet, omdat we willen concurreren met benzinescooters. We willen de transitie naar elektrisch rijden versnellen. Gewone elektrische scooters beginnen vaak pas bij een prijskaartje van 2.000 euro en lopen op tot wel 3.500 euro.”

“Vervolgens sluit je bij ons een abonnement af op de accu, de heart (Van Ass vraagt gebruikers 30 euro per maand, red.). Zou je die nieuw moeten kopen, dan kost die vaak al zo’n 1.000 euro. Gaat je accu bij ons kapot, dan vervangen wij deze voor je. Je krijgt er ook onderhoudsservice voor terug op de technische onderdelen. Is je elektromotor bijvoorbeeld kapot, dan zullen we die ook vervangen. Zo houden we het hart van de scooters kloppend. Het abonnement is maandelijks opzegbaar, dus als onze klanten niet rijden in de winter, kunnen ze dit tijdelijk opzeggen. Koop je als consument liever een scooter met accu, dan kan dat bij ons ook vanaf een bedrag van 2.499 euro. ”

Door met een zo laag mogelijke prijs te werken, willen jullie de transitie naar het gebruik van elektrische scooters versnellen. Betekent een lage prijs ook dat jullie per verkocht model minder winst maken?

Als we twee keer per jaar onderdelen moeten vervangen, gaan we er flink de boot mee in

“Dat hangt af van de duur van de abonnementen. Als iemand 4 à 5 jaar abonnee is en wij er geen omkijken naar hebben, is dat voor ons voordelig. Moeten we echter twee keer per jaar onderdelen vervangen, dan gaan we er flink de boot mee in. Wij geven er wel mee aan dat we zoveel vertrouwen in het product hebben dat we dit aandurven.”

Als jullie er zoveel vertrouwen in hebben dat de accu’s het overleven, zou je ook kunnen zeggen dat je als consument goedkoper uit bent indien je gewoon zelf een scooter met accu koopt.

“De zekerheid dat je accu het blijft doen, heb je echter niet. Een traditionele koop zou voordeliger uit kunnen pakken, afhankelijk van de situatie. Hier zit echter niet onze service bij in. We laten het dus open voor de consument: de één betaalt liever iets meer om geen abonnement te hoeven afsluiten, terwijl de ander maar 6 maanden per jaar op de scooter zit. Die kan dan dus voor die maanden een abonnement afsluiten.”

Het is wel origineel: het combineren van het Swapfiets-model met een koopmodel. Hoe kwam je er eigenlijk op?

“Een tijdje geleden begon ik op traditionele manier elektrische scooters te verkopen. Ik kreeg toen feedback van geïnteresseerden die geen scooter hadden afgenomen. Ze vonden de instapprijs te hoog, wisten niet waar ze hun elektrische scooter moesten laten repareren en vroegen zich af hoelang de accu eigenlijk meeging. Die drie kopzorgen hebben we met dit model geprobeerd te tackelen.”


Het product: de e-scooter, voorzien van Bowiaanse bliksemschicht op de voorkant. Het moet gezegd: strak design. Sprout-waardig! 

Hoeveel klanten hebben jullie al?

“We zijn eind januari met het Body & Heart-concept begonnen en hebben inmiddels zo’n twintig abonnees. Hoeveel modellen we verkocht hebben? Zo’n dertig scooters. Daarmee zijn we vorig jaar augustus al begonnen, maar omdat het WK Hockey eraan kwam, heb ik mijn werk toen even op een laag pitje gezet.”

Omschrijf je doelgroep eens.

Onder onze klanten bevinden zich veel makelaars

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Dit zijn veelal makelaars. Zij moeten vaak op en neer in de stad en zien daardoor het voordeel van een scooter in. Ook merken we dat er een grotere doelgroep zit in mensen in en rondom de stad, die veel in de stad moeten zijn en moe worden van het parkeren,  de kosten die daarbij komen kijken en de drukte op de weg. De meeste van onze klanten zijn tussen de 18 en 49 jaar oud, maar ze zijn soms ook ouder.”

Een business in elektrische scooters beginnen is allerminst gratis. Hoe heb je dit eigenlijk gefinancierd: zelf, of met extern kapitaal?

“Ik heb een deel zelf gedaan. Dit heb ik gespaard met mijn hockeywerk. Ook ben ik in zee gegaan met een kredietverstrekker. Hoeveel geld er in mijn bedrijf zit? Dat houd ik liever voor mezelf (lacht).”