Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Bynder Britse studenten naar Amsterdam lokt

Net als Picnic en Uber krijgt het Amsterdamse cloudsoftwarebedrijf Bynder komende week tachtig studenten van Britse topuniversiteiten over de vloer. Een buitenkans om nieuw talent aan te trekken? 

Jezelf als werkgever op de kaart zetten werpt zijn vruchten af, blijkt wanneer Bynder afgelopen november een verzoek krijgt uit Londen. Of het cloudsoftwarebedrijf een groep van tachtig studenten computerwetenschappen van University College London, Imperial, King’s College London en de London School of Economics een inkijkje wil geven in de dynamiek van een techbedrijf.

Het initiatief komt van een groep Britse studentenverenigingen die zich voor een driedaagse reis hebben geschaard onder de noemer ‘Amstertech’. Die trip (inclusief bar crawl uiteraard) voert de studenten behalve Bynder ook langs Picnic en Uber.

Onboarding

De studenten vonden Bynder mede dankzij een conferentie over onboarding – een startup-term voor het inwerken van medewerkers, waar Bynder naast Netflix en IBM op het podium stond. “Dat is nogal een lineup, dus daar hebben we flink over getwitterd”, zegt Marianne Spaans, bij Bynder verantwoordelijk voor het personeelsbeleid. “Zo is de aandacht waarschijnlijk ook op ons gevestigd.”

De inmiddels 350 medewerkers grote Sprout-challenger (2013) zoekt continu nieuwe mensen voor zijn kantoren in Amsterdam, Rotterdam, San Mateo (Californië), Boston, Barcelona en Londen. Mede daarom grijpt het bedrijf het bezoek van de tachtig studenten met beide handen aan, al is recruitment niet het hoofddoel, zegt Spaans.

Gat

“We hebben een intern programma waarmee we veel jonge mensen aannemen van universiteiten. We merken daarbij dat er best wel een gat zit tussen wat ze op de universiteit leren en het bedrijfsleven. Het ontvangen van deze studenten is bedoeld om dat gat te dichten. Om te laten zien hoe het eraan toegaat in een bedrijf. Als we er twee mensen aan overhouden, een stagiair en een werknemer bijvoorbeeld, knijpen we in onze handen, maar dat is niet het voornaamste doel.”

Bynder schotelt de studenten een paar uur durend ‘praktijkcollege’ voor, waarbij medewerkers vertellen over de bedrijfscultuur, wat Amsterdam een aantrekkelijkere woon-en-werkplek maakt dan Londen en welke technologie en programmeertalen bij Bynder worden gebruikt. Spaans: “We hebben een vrij sexy cloud-product, maar andere bedrijven hebben misschien een oudere ‘taal’.” Door die verschillen toe te lichten, kunnen studenten volgens Spaans een goede eerste keuze maken wanneer zij de arbeidsmarkt bestormen – waarbij Bynder stiekem natuurlijk als leukste plek wordt gebracht.

Dynamiek

In een persbericht schrijft Bynder dat het de studenten kennis wil laten maken met de “dynamiek van een snelgroeiende scale-up”. Wat er precies met die “dynamiek” wordt bedoeld? Spaans wijst op haar vorige baan bij softwarebedrijf Exact. “Zij wilden hun cloud-product internationaliseren met vijf kantoren in Europa, in een cultuur met een vleugje SaaS (Software as a Service, red.) en high volume sales. Dan doe je cloud-SaaS-recruitment in een omgeving die al heel veel jaar bestaat.”

Je hebt niet veel ‘ja’s’ nodig om door te gaan

“Bynder is 5 jaar geleden begonnen met een man of zes en er werken nu 350 mensen. Met een ambitieuze groeistrategie, die ook gebaseerd is op M&A. Dan heb je een omgeving die enorm dynamisch is. Wat dat voor mensen betekent, is dat de organisatiestructuur heel vlak is. Je hebt niet veel ‘ja’s’ nodig om door te gaan. De deur naar de ceo staat nog steeds wagenwijd open. Er zijn overal projecten waar je aan mee kan doen.”

Young professionals

Spaans vindt dat veel hr-specialisten het begrip ‘millennial’ onterecht als negatief bestempelen. “Het blijkt dat millennials vaak maar 6 tot 8 maanden bij een bedrijf blijven. Maar bij Bynder blijven ze gemiddeld 16 maanden. Ik denk dat onze werkomgeving, de locatie van kantoren en ongelimiteerde vakantiedagen daar een rol bij spelen. Maar elk bedrijf kan dat doen. Wij geven dat nog iets extra’s, met een professionele organisatie waar je ontzettend veel leert. Leren terwijl je doet, maar ook waarom je het doet. Dat houdt een young professional bij je organisatie. Dat zie ik nog te weinig gebeuren in andere organisaties.

Deze generatie is enorm veerkrachtig. Maar ze moeten wel begrijpen waarom je doet wat je doet

“Deze generatie is enorm veerkrachtig. Maar ze moeten wel begrijpen waarom je doet wat je doet. Wat draagt het werk bij aan onze klant, maar ook aan andere mensen, de maatschappij, of de planeet?”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Brexit

Een link met de Brexit heeft het bezoek van de studenten niet, reageert Spaans desgevraagd. “Misschien ziet Amstertech wel een verband, maar bedenk dat de helft van deze groep studenten niet-Brits is. Professioneel gezien, hebben we allemaal gelezen dat veel bedrijven zich in Nederland willen vestigen. Dat zorgt enerzijds voor meer concurrentie in de talent pool. Anderzijds heb je anno 2019 met diensten zoals Glassdoor en LinkedIn veel mogelijkheden om wereldwijd en voor lage kosten overal op de wereld mensen te recruiten.”

De krapte op de arbeidsmarkt voor it-medewerkers mag dan een feit zijn, Bynder werpt de studenten aan het einde van den dag – behalve wat Bynder-goodies – geen baan in de schoot, benadrukt Spaans tot slot. “Mensen moeten zelf initiatief nemen, dat vind ik wel belangrijk.”