Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe een vader en zoon een taxiplatform bouwden met Ryanair en Visa als klant

Alexander van Deudekom (26) stortte zich samen met zijn vader op taxiritten voor grote bedrijven. Met Ryanair als klant en meerdere investeerders aan boord stevent hun platform Get-E dit jaar af op een omzet van 20 miljoen euro.

De taximarkt werd de afgelopen jaren flink opgeschud met de komst van Uber, maar die dienst veranderde weinig aan de ouderwetse manier waarop grote bedrijven taxiritten boeken: Terwijl particuliere reizigers met gelikte appjes binnen 5 minuten een vlucht, hotel of taxi bestellen is het boeken van een taxirit in de zakelijke markt meestal een kwestie van bellen en e-mailen.  

Een gat in de markt, zag Hans van Deudekom in 2014 toen hij voor een ander bedrijf de zakelijke taximarkt in kaart bracht. Samen met zoon Alexander, destijds student Aviation Management aan de Hogeschool van Amsterdam, zette hij een nieuw bedrijf op met inmiddels 43 medewerkers en een omzet van 6 miljoen euro in 2019. “Studeren is leuk, maar we gaan voor het ‘echie’”, zei Van Deudekom al in 2014 toen hij medestudent David van der Wel ronselde (die is inmiddels COO bij Get-E).

Anders dan het vergelijkbare Sneleentaxi – de Sprout Challenger die zich ook stort op de markt voor vooruitgeboekte taxirtten – specialiseerde Get-E zich gaandeweg in taxiritten voor luchtvaartpersoneel. Die markt is momenteel goed voor ongeveer de helft van de ritten die via het platform worden verzorgd (het totale aantal ritten wil het bedrijf vanwege concurrentie niet delen).

Ryanair

Een grote doorbraak was het binnenhalen van Ryanair, met vijfhonderd vliegtuigen een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa. Een andere belangrijke doelgroep van Get-E zijn verzekeraars die gestrande reizigers helpen. Onlangs werd ook een deal gesloten met creditcardbedrijf Visa, dat het Nederlandse platform nu aanbiedt in Zuid-Amerika. Het verdienmodel van Get-E bestaat uit een commissie per taxirit. Tot nu toe werden er wereldwijd 2.000 taxibedrijven aangesloten.

Met behulp van een nieuwe investering van 2,2 miljoen euro (afkomstig van Axivate Capital, het investeringsfonds van reisondernemer Bas Rasker) moet de omzet dit jaar zijn opgeschroefd naar 20 miljoen euro. 

Wat doen jullie beter dan de concurrentie? 

Alexander van Deudekom (foto r.): “We specialiseren ons in het pre-boeken van taxivervoer, vooral vanuit luchthavens. We hebben een duidelijke keuze gemaakt voor wie we precies een probleem willen oplossen, op dit moment zijn dat airlines en verzekeraars. In dat segment hebben we geen concurrentie.”

“Daarnaast is het een kunst om de beste taxibedrijven te sourcen, en een relatie met die bedrijven aan te gaan. Dat is het fundament onder onze business, iets waar we jarenlang in hebben geïnvesteerd door wereldwijd partners te bezoeken. Zo krijg je een goed beeld van de markt, door ook met hotels te gaan zitten die deze bedrijven al jarenlang kennen.”  

“Tot slot hebben we een geavanceerd boekingssysteem gebouwd dat volledig is geïntegreerd met de klant, die we daarmee ook aan de voorkant compleet kunnen ontzorgen. Daarmee besparen we klanten een hoop werk, wat sommige bedrijven tussen de vijf en tien medewerkers kan schelen.”

Hoe is het om samen met je vader te ondernemen?

“Mijn vader was vooral in het begin erg betrokken, nu heb ik de dagelijkse leiding. Mijn vader is nog altijd sparringpartner voor mij en het management. Als jonge ondernemer is het goed om met een ervaren persoon te kunnen overleggen. Dat is inderdaad een interessante relatie.”

Heeft hij je wel eens een andere kant opgestuurd dan je in eerste instantie wilde? 

“We hebben veel gezonde discussies gevoerd. Hoelang moet je bijvoorbeeld iets blijven doen als je aan het worstelen bent. Hoelang moet je je bijvoorbeeld blijven vastbijten in corporates voordat je besluit dat het niet het meest lucratieve segment is  Dan zegt hij: ‘snel wisselen en veranderen’. Je moet iets valideren, maar je wil ook niet in de afgrond lopen.”

De vader van Van Deudekom is niet de enige expert bij wie hij terecht kan voor advies. Zo stapten ook angel-investeerders Jelle Hoffenaar (Barqo, SnappCar, Talmundo) en Bouwmaat-eigenaar Pieter Pelt in het bedrijf. 


Team Get-E voor het kantoor in Hoofddorp

Wat voor impact had Ryanair op een relatief klein bedrijf als Get-E?  

“Dat zet wel wat druk op de operatie. Onze groei gaat echt met stoten, per account. Maar Ryanair is een zeer pragmatische organisatie, en ze staan ervoor open om samen te werken met nieuwe bedrijven zoals die van ons. Naast Ryanair hebben we een aantal nationale luchtvaartmaatschappijen in de pijplijn zitten, daar hopen we binnenkort meer nieuws over naar buiten te brengen.” 

Hoe ga je KLM overtuigen?

“We hopen dat ze deze berichten lezen.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Jullie gaan nu ook diensten leveren aan klanten van Visa. In hoeverre kom je daarmee in het vaarwater van Uber en vergelijkbare diensten? 

“Het model van deze on demand spelers zoals Uber bestaat uit last minute-taxiritten. In dat model heb je minder zekerheid per rit. Er wordt pas op het laatste moment iemand toegewezen, en je moet maar hopen dat er iets beschikbaar is. Een zwakte van dat model is ook het feit dat zelfstandige taxichauffeurs een rit kunnen cancellen, waarna je weer 20 minuten moet wachten. In ons model is er meer zekerheid voor reizigers.”

Get-E oogt inmiddels als een florerende business. Waarom zou je dan extern kapitaal ophalen?  

“We willen slagkracht om te investeren in een aantal extensies van het businessmodel. Dat klinkt misschien vaag, maar meer mag ik nog niet vertellen in verband met de concurrentie. Daarnaast groeit het platform zo snel, dat we aan de IT-kant flink moeten uitbreiden, ook qua personeel.”