Hoe het Nederlandse Revue uitgroeide tot een wereldwijd fenomeen

Revue

Na het verkopen van Yunoo en Fosbury dook Martijn de Kuijper vorig jaar op Revue, een dienst waarmee momenteel 15.000 gebruikers over de hele wereld 2 miljoen nieuwsbrieven per maand versturen. Hoe kreeg hij dit voor elkaar? En waarom sloeg hij het bod van een grote Amerikaanse speler af? 

Anderhalf jaar geleden staarde De Kuijper (foto links) naar Twitter, en dacht: dit is een fantastische bron van verhalen en nieuws, maar hoe houd je het overzicht in die non-stop digitale waterval? De ondernemer had net twee (redelijk) succesvolle exits achter de rug: digitaal huishoudboekje Yunoo ging naar AFAS, terwijl beacon-startup Fosburry werd ingelijfd door Verve Mobile. 

Hoog tijd voor iets nieuws. Het viel De Kuijper op dat veel experts, zoals investeerder Benedict Evans (Andreessen Horowitz), hun kennis delen via nieuwsbrieven. “Maar wat Evans daarvoor gebruikte was echt een email-marketingservice. Ik dacht, dat kan ten eerste makkelijker, en ten tweede: mooier.  En ik dacht: die man weet wel hoe hij marketing moet doen, hij heeft duizenden lezers, maar hoe mooi zou het zijn als je ook een tool zou hebben die helpt om meer lezers te krijgen.” 

De Kuijper bouwde in een maand een eerste versie van Revue, een soort kruising tussen een nieuwsbrief en een blog. Na plaatsing op Product Hunt liep de teller binnen een twee weken op naar 2.000 gebruikers. Na een paar maanden haalde De Kuijper co-founder en CTO Mohamed El Maslouhi (foto rechts) aan boord, met wie hij ook samenwerkte bij Yunoo. 

Inbox

Gevraagd naar zijn eigen definitie van Revue moet De Kuijper toch even nadenken. “We zijn vorig jaar januari gestart, maar eigenlijk had ik toen al de nodige moeite om het precies uit te leggen” zegt hij eerlijk. Toch maar een poging: “Veel mensen zien ons als een tool om nieuwsbrieven te maken, en dat zijn we in de basis ook. Maar de grotere visie is dat we willen zorgen dat mensen hun meningen en ideeën in de inbox van zoveel mogelijk anderen mensen kunnen krijgen. We willen geen nieuwe MailChimp zijn, waarmee je vooral je eigen content en vormgeving pusht." 

Ondanks de opmars van diensten zoals Slack gelooft De Kuijper heilig in e-mail. “Dat is een sterk medium en wordt alleen maar sterker. Ten tweede geloven wij in curatie. Er wordt zoveel informatie verspreid en getwitterd. Content curatie is de nieuwe manier van zoeken. De insteek van Revue is: laat mensen die goed zijn in het vinden van informatie mij maar vertellen wat ik moet lezen binnen een bepaald gebied. Wij zorgen dat die curators hun boodschap bij zoveel mogelijk mensen krijgen.”

Kevin Kelly

Wat de precieze definitie van zijn startup ook precies is, de groei is onmiskenbaar. Revue groeide de afgelopen anderhalf jaar van een uit de hand gelopen zijproject, naar een serieuze onderneming met 15.000 gebruikers, waarvan ongeveer 1500 betalen voor de premium-versie (Revue is gratis tot 200 volgers, daarboven kost de dienst 5 dollar per maand tot 1500 volgers, en daar weer boven 25 dollar per maand).

Die gebruikers sturen maandelijks twee miljoen e-mails naar 1 miljoen ontvangers. Zowel het aantal gebruikers als lezers stijgt maandelijks met ongeveer 15 procent, schat De Kuijper. Bekende namen die Revue gebruiken zijn bijvoorbeeld tech-goeroes Kevin Kelly (oprichter van Wired), Azeem Azhar, Kevin Rose, M. G. Siegler, marketingbedrijf Buffer en in Nederland Ernst-Jan Pfauth (De Correspondent). 

ingrediënten

Wat waren volgens De Kuijper de belangrijkste ingrediënten voor die groei?

Product Hunt: Tijdens de lancering van Revue, in februari 2015, was Product Hunt nog vrij nieuw, merkt De Kuijper op. “Als je op de voorpagina stond ging je beste wel hard. Later minder, maar werd de kwaliteit van het bezoek wel beter." Dat gold vooral toen Revue de IOS-versie van zijn app lanceerde.

Product: "In de basis moet je en goed product hebben, anders kun je roepen wat je wil, maar anders groei je niet. Als je product goed is, gaan mensen er echt wel over schrijven. Zorg er vooral voor dat je product makkelijk en soepel in gebruik is." 

Persoonlijk en direct: “We zitten bovenop de support, en reageren soms binnen een paar minuten op vragen. Daardoor zijn mensen loyaal, en raden ze ook andere mensen aan. Al met al doen we heel veel met feedback en volgen goed op. Vooral in het begin hadden we soms binnen een uur iets gefixt.” 

Organische groei: Standaard staat onder elke Revue-mail dat het bericht gemaakt is met Revue, vergelijkbaar met hoe Hotmail groot werd.

Zoek de juiste, invloedrijke mensen om je heen: “Toen ik begon ging het al vrij snel hard en angels wilden investeren. Maar dan? Ik kon niet harder werken; ik had handjes nodig. Toen ontmoette ik Nalden (medeoprichter WeTransfer, red.). Die was super geïnteresseerd en investeerde ook in de vorm van exposure, via zijn netwerk en advertenties op WeTransfer.”

Groeigeld

De Kuijper haalde een eerste financieringsronde van 300.000 euro op bij onder andere Nalden, Robert Gaal (ex-Karma) en Koen Bok, die zijn bedrijf Sofa in 2011 verkocht aan Facebook. 

Met dat geld moet Revue uitgroeien tot een zichzelf versterkend netwerk van auteurs, een beetje vergelijkbaar met blogplatform Medium. “Dat is een mooie tool, maar de kracht zit ‘m in het netwerk”, zegt De Kuijper. “Daar worden mensen ontdekt.” Een van de stappen op weg naar zo’n netwerk is bijvoorbeeld een recommendation engine, die andere curators suggereert wanneer iemand zich inschrijft op een nieuwsbrief. En - ook vergelijkbaar met Medium - een systeem met ‘likes’ en categorieën met interessegebieden.

Niet geheel toevallig was het datzelfde Medium, het bedrijf van Evan Williams (ook medeoprichter van Twitter), dat op deur klopte bij De Kuijper voor een overname. “Supergaaf natuurlijk”, zegt De Kuijper. “En ik zou er graag willen werken, in San Francisco. Maar kijk, we hebben net geld opgehaald en groeien goed. Als iemand je dan wil overnemen, dan moet daar wel een bedrag tegenover staan dat erbij past, dat was niet het geval.” 

Redacteur Sprout.nl. Email: maarten@sprout.nl