Hoe ik van ondernemer een Sales VP werd in 30 dagen

Tim de Kraker, Sabern

Toen Tim de Kraker na het omvallen van zijn startup BarDoggy op Sprout.nl vertelde dat hij op zoek was naar een baan, stond zijn telefoon roodgloeiend. In een gastblog vertelt de ex-ondernemer hoe hij binnen een maand op een nieuwe plek belandde.

In de eerste week van augustus maakte ik bekend dat ik de stekker uit ‘mijn startup BarDoggy moest trekken. Helaas was het niet gelukt om er een succes van te maken. (Lees hier welke klassieke fouten ik maakte en waarom het niet gelukt is)

Iemand schreef mij als reactie: “Een paar stappen achteruit is het begin van een aanloop.” En zo is heb ik het inderdaad ook ervaren.

Alle hoeken

Wat ik echt mooi vind is dat ik na 5 jaar bouwen aan mijn startup niet alleen zelf enorm ben gegroeid, maar dat ook mijn netwerk enorm is uitgebreid. Ondanks dat het niet gelukt is. En dat heb ik geweten ook. Het LinkedIn-bericht met het artikel over het stoppen met BarDoggy op Sprout is ruim 55.000 keer bekeken en vanuit alle hoeken kreeg ik reacties van mensen die een leuke tip voor me hadden.  Meer dan 40 mensen wilden graag eens een kop koffie drinken en stuurden ambitieuze plannen door.

Mijn strategie om heel duidelijk aan de wereld te laten weten dat ik met ‘het een’ gestopt was, en met ‘iets nieuws’ wilde beginnen was perfect uitgepakt. Als je met iets nieuws wilt beginnen moet je natuurlijk wel eerst ruimte maken daarvoor, en dat kan alleen door ‘het oude’ te stoppen en af te ronden.

Wat een kracht heeft LinkedIn, en ongelofelijk hoe dit in zakelijk opzicht van onschatbare waarde blijkt op het verloop van iemands carriere. Wat me daarbij opviel is de enorme behoefte in de markt naar ondernemend ingestelde mensen. Er zijn zo ontzettend veel prachtige bedrijven met groeipotentieel die op dit moment beperkt worden in hun groeikansen door het gebrek aan goeie mensen.

Minder leuk

Sprout Jobs

Ken je iemand die op zoek is naar een gave baan bij snelgroeiende startups en scaleups?

Neem een kijkje op Sprout Jobs, hier staan niet alleen de meest relevante vacatures, maar Sprout brengt de juiste kandidaten direct in contact met de tofste bedrijven van Nederland.

Een vacature onder de aandacht brengen bij job seekers, ook dat behoort tot de mogelijkheden.

Kijk op Sprout Jobs »

Er waren ook minder leuke ervaringen. Zo schreef ik me in bij Yacht als reactie op een vacature van een startup die parcel-software ontwikkeld. Na de verkoop van Myparcel.nl besloten de ondernemers achter dit concept om opnieuw dezelfde markt in te gaan maar nu internationaal georiënteerd. Een club met een goed management team, een gezonde ambitie en een prachtig track record. Het duurde ruim 2 weken voordat ik eindelijk een keer voorgesteld zou worden als kandidaat en toen bleek de functie inmiddels ingevuld.

Een consultant die zat te slapen, en niet begreep dat je snel moet schakelen in deze tijd. Ik ben niet snel negatief ingesteld, maar dit soort bedrijven bezorgen me veel frustratie. Ze hebben een directe invloed op de ontwikkeling van iemands carrière. Achteraf hoorde ik dat het bedrijf heel graag snel had willen schakelen, en dat ik wellicht in beeld was geweest als ze vanuit Yacht direct even hadden laten weten dat er een mooie match leek te zijn.

Keuzestress

Uiteindelijk ging ik natuurlijk gewoon door en maakte voor mezelf in excel een overzicht met alle voorstellen die op me af kwamen. Hieruit volgde al snel een top 10 die ik vervolgens terug bracht tot een top 5,… en toen ontstond de keuze stress. Tijdens het proces kwam ik er achter dat het allemaal ineens wel erg snel ging en dat ik ineens op het punt was beland waarop er een keuze gemaakt moest worden. Uiteraard eentje die voor de komende jaren de richting van de carrière bepaalt.

Deze twijfel bleef niet onopgemerkt bij de ondernemers waarmee ik in gesprek was, en wat bij een concreet voorstel leidde tot een discussie. Dat was meteen ook weer een wake-up-call en een goeie les. Als je aan iets nieuws begint moet je natuurlijk gewoon een keuze maken en daar voor gaan.

Ik keek nog eens goed naar de opties die op tafel lagen en besprak dit natuurlijk ook met mijn vrouw, vrienden en zelfs mijn ouders die enorm betrokken zijn geweest in dit proces. Uiteindelijk volgden uit de 40 contacten 28 bezoeken die ik binnen 3 weken in mijn agenda heb gepropt. En ondertussen natuurlijk gewoon de afwikkeling van de liquidatie van BarDoggy B.V.

Het waren mooie gesprekken bij ontzettend toffe bedrijven. Van jobs als manager op een golfclub tot growth hacker bij een extreem snel groeiende startup, van product owner bij een online concept voor directe auto verkoop (zonder tussenkomst van de dealer) tot een baan bij een grote corporate als Data Intelligence Manager.

De juiste keuze

Uiteindelijk was er 1 bedrijf wat er bovenuit stak, niet zozeer dat het beter was, of per se mooier dan andere bedrijven, maar dit was gewoon precies de juiste job op het juiste moment. Dat had met name met mijzelf te maken en veel minder met alle andere prachtige kansen die zich in krap 3 weken voordeden.

De ambitie van deze ondernemer die samen met zijn compagnon in het managementteam behoefte heeft aan uitbreiding, het vers binnengehaalde groeigeld om de ambities invulling te geven, de affiniteit met de sector en de ontwikkelde software, de bedrijfscultuur, en de connectie met de Rockefeller-habits waar ik groot fan van ben bepaalde uiteindelijk de keuze.

En zo start ik per 1 Oktober als Head of Sales EMEA bij Sabern. Een solide bedrijf dat al 25 jaar actief is als ontwikkelaar van een platform voor Brand Identity (merkidentiteit) en content management. In 2014 kwam Niels Bouwman aan het roer, die reageerde op mijn LinkedIn-bericht. In heldere taal legde hij uit op welke manier ze bezig zijn om het bedrijf ook nu weer te vernieuwen en dat er een ontzettend mooi nieuw SaaS-platform is ontwikkeld met een enorme (internationale) potentie.  

Marketing

De organisatie is een specialist in wat ze doen, vaak beter dan de concurrentie, maar in marketing en sales is nog veel te winnen. En die uitdaging wil ik graag aangaan. Bij Sabern draait alles om de klant. Die aanpak zal ook helemaal worden toegepast in de marketing & sales-methode. Ik krijg daarbij de mogelijkheid om met dit nieuwe team de bedrijven echt te helpen hun marketing veel efficiënter te organiseren. Er is een wereld te winnen als het gaat om de (online) samenwerking tussen bureau’s, marketingafdelingen en medewerkers van bedrijven. Het platform van Sabern zorgt ervoor dat niet alleen marketeers, maar dat iedereen een ambassadeur wordt van het merk waar hij of zij voor werkt.

Er ligt een ontzettend leuke klus op me te wachten, mijn handen kriebelen om aan de slag te gaan en uiteindelijk zie je dat hard werken en ergens voor gaan, elke dag werken aan de ontwikkeling van jezelf en het bedrijf waar je werkt toch altijd leiden tot succes.

Zien wat iedereen ziet, en toch iets zien wat niemand nog deed… Ondernemen = doen!

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!