Hoe Matt Sleeps de matrassenmarkt wakker schudt

Er wordt flink aan de poten gezaagd van de matrassenmarkt. In Nederland lanceert ondernemer Joep Verbunt de eerste Nederlandse matrassenstartup Matt Sleeps. Hij gaat hiermee de strijd aan met het slaperige imago van de beddenmarkt. "Als ondernemer zie ik een er uitdaging om van een saai product een sexy merk te maken." 

De Amerikaanse matrassenmarkt werd al overhoop gehaald door Tuft&Needle en filmster Ashton Kutcher investeerde in de Amerikaanse onlinematrassen-startup, Casper. Ook de Duitse consument kan via Bruno, matrassen online bestellen.

En deze trend is ook overgewaaid naar Nederland. Creatief ondernemer Joep Verbunt wil de Nederlandse markt openbreken met zijn online-matrassenstartup, Matt Sleeps.

De oprichter van Rocket Internet zei het al, 'beter een bestaande model introduceren in een nieuwe markt, dan een nieuw model introduceren in een bestaande markt.' En dit is precies wat er lijkt te gebeuren op het gebied van de matrassenstartups. Opvallend is dat zowel Tuft&Needle als Casper, Bruno en ook Matt Sleeps allemaal kiezen voor hetzelfde concept en verdienmodel. De consument kan kiezen uit één soort matras dat verkrijgbaar is in verschillende afmetingen met allemaal, min of meer, hetzelfde design.

Joep Verbunt is het brein achter het matrassenplatform. "Ik zie als ondernemer een uitdaging om van een saai product een sexy merk te maken." Verbunt noemt zichzelf 'creatief ondernemer'. Naast de oprichter van Matt Sleeps is hij ook eigenaar van marketingbedrijf Shoreditch. Hiermee boekte hij succes met de Bubbelbadbios, de discosupermarkt en het tomatengevecht op De Dam. "Uiteindelijk zoek ik altijd een nieuwe uitdaging, en ik wilde nu zelf iets op de markt zetten. En ik kan zoveel leuke campagnes bedenken met slapen, en het voordeel is ook nog eens dat ik straks mijn eigen opdrachtgever ben."   

Persoonlijke frustratie

"Ik wil dingen gewoon leuker maken, of het nou gaat om boodschappen doen, naar de bios gaan, uiteten of slapen." Matt Sleeps is ontstaan vanuit een persoonlijke frustratie van Verbunt. Drie jaar geleden had hij genoeg van zijn oude matras en belandde in een wereld van traagschuim, binnenveringen en boxsprings, om zijn ideale matras te vinden. Zo'n overdonderende hoeveelheid aan termen soorten en maten maakte dat hij diep ongelukkig werd van het kopen van een noodzakelijk product. Hij besloot daarom zelf dat ene perfecte matras te ontwikkelen en op de markt te brengen.

Eigen veeleisende klant

Verbunt zegt eerlijk: "Ik had hiervoor niets met matrassen," maar hij had wel een duidelijke visie over zijn ideale product. "Ik wil een totaalbeleving op de markt zetten dus alles aan het product moet kloppen. Van de hoekjes, tot de manier waarop het logo is geborduurd op de hoes. Ik ben naar een matrassenfabrikant gegaan en heb gezegd: 'vertel me alles' en in samenwerking met hen is het matras van Matt Sleeps ontwikkeld."

Verbunt had weinig kaas gegeten van de matrassenindustie maar was daardoor extra kritisch op de huidige manier van produceren. "Fabrikanten gaan ervan uit dat het uiterlijk van een matras niet zoveel uitmaakt omdat er toch een hoes en een dekbed overheen gaan, maar het uiterlijk van het matras is bij een onlinewinkel essentieel. Dit is waar we foto's van maken en waar mensen hun koop op baseren." Lachend geeft Verbunt toe: "Ja, ik ben wel mijn eigen meest veeleisende klant."

Cut out the middle man

Door de matrassen te laten testen door hotelgasten van grote ketens verzamelde Verbunt razendsnel een berg data op het gebied van matraswensen. Hieruit kwam het matras dat je nu via de website kan bestellen, en in een compacte doos bij je thuis wordt afgeleverd.

Mocht je na het proefliggen niet tevreden zijn, dan komt de startup het matras zelf weer ophalen. Wel zo handig, want de matrassen wegen tussen de 25 en 45 kilo. Dus, gratis tip van Verbunt: "Haal het matras uit de doos in de kamer waar het uiteindelijk komt te liggen." Voor de matrassen die teruggestuurd worden heeft Verbunt een passende oplossing. "Wij zijn op dit moment in gesprek met het Leger des Heils om de teruggestuurde matrassen te schenken aan mensen die het nodig hebben."

Marketing

Opvallend aan de website van Matt Sleeps is dat je er geen foto tegenkomt van slapende mensen. "Dit is bewust gedaan omdat een bed zoveel meer is dan alleen een plek om in te slapen. Het is de plek waar je denkt: 'Hè, lekker thuis', als je terugkomt van vakantie."

Hoe je erachter komt dat je naar bed wil met Matt Sleeps? De startup heeft een samenwerking met de Supperclub, een restaurant in ondere ander Amsterdam waar je in plaats van een tafel, een bed reserveert. "Door deze samenwerking maak ik geen kosten voor dure winkelpanden, maar heb ik wel de grootste showroom van Nederland."

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl