Hoe muziekdienst Kollekt.fm in een winkel een nieuw (b2b)-businessmodel vond

Kollekt.fm

De concurrentie van Spotify en Apple bleek te groot, maar de oprichters van muziekplatform Kollekt.fm ontdekten een nieuwe niche om te innoveren: playlists voor winkels. De eerste klanten zijn al aan boord, vertelt medeoprichter Rolf Dröge bij de herlancering van zijn product.

Kollekt.fm begon in 2013 als consumentenproduct, een online platform voor het ontdekken van nieuwe muziek met uiteindelijk zo’n 25.000 gebruikers. In 2015 doorliepen de 4 oprichters een groeiprogramma bij Rockstart.

Ondertussen stak er echter een storm op voor het jonge bedrijf: Spotify stortte zich vol op het selecteren van muziek op basis van genres en andere smaakvoorkeuren. “We stonden voor een dilemma”, zegt Dröge, die Kollekt runt met Julian Gijssen, Boudewijn Geiger, Elger Lambert. “Of we proberen ons consumentenproduct alsnog groter te maken, of we moeten op zoek naar een ander model. Daarna kwam Apple kwam er nog bij, daar is natuurlijk niet tegenop te boksen.”

“We hoopten toch wel dat we de ‘Amerikaanse’ kant op konden. Met een investering, flink groeien en massa creëren. Maar we kregen te maken met Nederlandse, of Europese nuchterheid: ga eerst maar eens centen verdienen.” 

Vonk

De ondernemers ontdekten dat een van de dj’s die het platform gebruikte ook muziek verzamelde voor de Amsterdamse hotspot Coffee & Coconuts. Het bleek de vonk voor een nieuw businessmodel, waarbij opkomende artiesten en andere smaakmakers achtergrondmuziek selecteren voor bedrijven. Een nieuwe interpretatie van het model waarmee internationale bedrijven zoals Mood Media en PlayNetwork al jarenlang miljoenenomzetten genereren. 

De oprichters doken in de markt en liepen de deur plat bij winkels. “We kwamen erachter dat de in store-muziekbusiness al best oud is en wordt gedomineerd odor een paar bedrijven. Maar het is allemaal weinig innovatief, met verouderde mix-cd's en standaard playlists. Qua techniek en distributie werkt het wel, maar de gemene deler is: de muziek sluit niet aan bij wat een merk wil uitstralen. Dat levert een hoop ontevredenheid op bij ondernemers.” 

Identiteit

Voor ondernemers maakt de startup daarom nu een muziekprofiel dat aansluit bij de identiteit van hun merk. Op basis daarvan wordt een bedrijf gekoppeld aan een curator die elke maand nieuwe achtergrondmuziek selecteert. Het afgelopen jaar verzamelde de startup voor die nieuwe dienst (Atmosphere) een pool van muzikanten, DJs, producers en verzamelaars. Winkels halen de muziek die zij selecteren binnen via een app of een speciaal ontwikkeld streamingkastje.

Ondernemers betalen 30 euro per locatie. De curatoren die de muziek verzamelen werken via een soort Airbnb-model. Op basis van momenteel 75 geselecteerde nummers verdienen zij gemiddeld 150 euro, met uitschieters naar 300 euro. Kollekt.fm vraagt een managementfee van 15 procent.

De eerste klanten zijn al aan boord, waaronder brillenwinkel Ace & Tate, supermarkt Marqt en flexplekkenprovider Spaces. Bij elkaar wordt er nu dagelijks muziek gestreamd naar 85 locaties van bedrijven, waaronder ook in de internationale vestigingen van Spaces en Ace & Tate. 

Lanceren

Dat er bij de herlancering van zijn dienst al een rijtje met klinkende namen staat, is geen toeval: Dröge is dit keer qua lancering en het aan de grote klok hangen van zijn dienst wat meer op zijn hoede. “We wilden eerst een portfolio opbouwen, en bewijzen dat dit model bestaansrecht heeft.

Het komende jaar wil Dröge het aantal locaties minimaal vertienvoudigen. Wat daarbij helpt is onder meer een pilot met een winkelketen met 75 locaties.

Dröge is blij dat zijn startup na een soms lastige eerste fase nu serieus tractie begint te krijgen. “Mijn belangrijkste les is: houd altijd je ogen open voor nieuwe kansen. Ondanks dat mensen zeiden ‘Ga het nu maar bij een baas leren’, hebben we toch de eigenwijsheid gehad om te blijven zoeken naar iets anders.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl