Hoe online marktplaats Creative Fabrica de Amerikaanse markt verovert als Spotify voor graphics

Creative Fabrica

Anca Stefan en Roemie Hillenaar bouwden met Creative Fabrica een vanaf dag 1 winstgevende online marktplaats voor design-bestanden. De startup van de week incasseerde vorige maand een investering van een half miljoen euro van Peak Capital.

Wat is Creative Fabrica?

Een online marktplaats voor crafters (handwerkers) en grafisch ontwerpers. De momenteel grotendeels Amerikaanse doelgroep kan bij het Nederlandse platform terecht voor fonts (lettertypes), graphics (grafische elementen) en zogeheten crafts, bestanden waarmee je bijvoorbeeld met vinyl een t-shirt kunt bedrukken. Die prints rollen uit snijmachines zoals die van Cricut en Silhouette. Denk ook aan de versierde houten borden die op de veranda van veel Amerikaanse huizen hangen, en prints die in het teken staan van feestdagen zoals kerst en moederdag.

‘Crafters’ zijn op dit moment de grootste markt, vertelt medeoprichter Roemie Hillenaar. “Daarnaast zien we grafisch ontwerpers, maar daarin zijn we niet de enige. Met crafters bedienen we een unieke groep die heel hard groeit, en waar steeds meer dingen digitaal gaan.” Creative Fabrica levert ook een online toolkit waarmee crafters en designers onder meer hun fonts in de cloud kunnen beheren en geschikt kunnen maken voor websites.

Om de digitale bibliotheek met inmiddels 10.000 fonts, 10.000 crafts en ruim 100.000 graphics te vullen werkt Creative Fabrica samen met designers die graphics en fonts maken voor het platform.

Wie zitten erachter?  

Creative Fabrica (8 medewerkers, plus een aantal freelancers) werd in 2016 gelanceerd door Anca Stefan en Roemie Hillenaar. Het (inmiddels getrouwde) duo werkte eerder samen aan een designstudio en werkten daarna beiden bij online design-winkel CrowdyHouse.

Daarna bouwden zij een site waar grafisch ontwerpers een abonnement konden nemen op gecureerde bundel met fonts en graphics. Hillenaar: “Toen we merkten dat veel crafters onze bundels kochten zijn we die wereld ingerold. We kwamen erachter dat het een hele leuk markt is, met vaak eenpitters die met veel gevoel aan hun passie werken.”

“Toen we verder gingen graven zagen we dat het ook een enorme markt is. Alleen al in de VS gaat er jaarlijks 44 miljard dollar in om, van het kopen van vinyl tot de printers. Een steeds groter stuk daarvan verschuift naar digitaal, daar zagen we een kans. Crafts zijn eigenlijk gewoon graphics, .svg- en .png-bestanden dus. Maar veel crafters ervaren beperkingen, omdat de content die graphic designers gebruiken voor crafts eerst een beetje bewerkt moet worden, om te zorgen dat die content ook voor hun goed werkt.”

“In het begin moesten we echt een naam maken voor onszelf. Wat we goed gedaan hebben is het opzoeken en betrekken van bloggers, bekende crafters waarmee we partnerships zijn aangegaan.”

Wie zitten er op Creative Fabrica te wachten?

Creative Fabrica richt zich vooral op crafters, al is het niet duidelijk hoe groot die groep precies is. Bijna iedereen maakt weleens iets met zijn handen, maar Creative Fabrica richt zich op een deelgroep daarvan die er ook geld mee verdient, en voor wie het een serieuze hobby is. Zo'n 80 procent van de gebruikers komt momenteel uit de VS en Canada, gevolgd door Groot-Brittannië en Duitsland (“waar mensen over het algemeen strikt zijn met copyrights”).

Er zijn meer marktplaatsen voor grafisch ontwerpers, zoals Creative Market. Hillenaar: “Daar trokken crafters naartoe, maar je merkt dat die mensen weer wegtrekken, en deels naar ons toe komen. Grafisch ontwerpers geven makkelijk geld uit aan digitale content. Ik merk dat veel marktplaatsen die kant opgaan. Alleen blijft daardoor de hele crafting-groep niet bediend.”

Hoe ver is Creative Fabrica?

De startup is vanaf dag 1 winstgevend, zegt Hillenaar. "Zo hebben we het ook opgebouwd. Sindsdien zijn we gestaag gegroeid in gebruikers en omzet." Afgelopen jaar groeide de omzet volgens Hillenaar met 262 procent.

“We merken dat het steeds sneller gaat en dat we sneller willen groeien.De afgelopen tijd namen we steeds iemand aan aan, waardoor je weer een stuk groeit; het beweegt maar het kan veel sneller als je extern kapitaal ophaalt.” Afgelopen december haalde de startup een half miljoen euro op bij Peak Capital.

“Het is echt een enorme markt, waar nu nog weinig focus op is - maar dat zal niet altijd zo blijven. We willen ervoor zorgen dat we die markt volledig domineren.”

Wat is het businessmodel?

Grafische bestanden zijn los te koop, wat nu ongeveer de helft van de omzet uitmaakt. Maar Creative Fabrica richt zich natuurlijk vooral op de inkomstenstroom die abonnementen heet, waarmee de startup zich ontwikkelt tot een soort Spotify voor graphics. Een maandabonnement van 29 dollar levert behalve toegang tot veel bestanden ook de nodige tools voor ontwerpers, benadrukt Hillenaar. “We willen echt in de workflow gaan zitten. Dat het een echt onderdeel daarvan is, en het moeilijk los te koppelen. De prijs moet dan een no brainer zijn.”

Creative Fabrica ontvangt per design-element een percentage van de verkoopprijs, de designer krijgt de rest. Voor elementen die worden weggezet als onderdeel van een abonnement krijgen designers uitbetaald op basis van een puntensysteem (afhankelijk van de hoeveelheid werk per type element).

Nog geld nodig?

Met de verse kapitaalronde van een half miljoen op zak wil de startup het komende jaar internationaal verder uitrollen, te beginnen met de Spaanstalige markt (Latijns-Amerika vooral) en Duitsland. Behalve het vertalen van de website moeten daarvoor ook design-elementen vertaald en toegevoegd worden, zoals voor het 5 mei-feest in Mexico (Cinco de mayo) of het Duitse Oktoberfest.

Daarbij is Creative Fabrica op zoek naar developers en een Chief Growth Officer. Hillenaar: “Het model staat, nu is het vooral een kwestie van schalen.“

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl