Hoe Remiqz peperdure voetbaltransfers onderbouwt met data

Harde data en een algoritme om de transferwaarde van voetballers mee vast te stellen. Met dat concept wil startup van de week Remiqz de voetbalwereld opschudden.

Wat is Remiqz?

Zou Manchester United in de zomer van het afgelopen jaar 110 miljoen euro voor Paul Pogba hebben betaald, als ze de beschikking hadden gehad over Remiqz? Lastig te zeggen. Feit is dat transfers in het moderne voetbal voor een belangrijke deel gebaseerd zijn op de onderbuik van trainers en de invloed die makelaars spelen. Dat kan anders, dacht Robert Slijk. Eerlijker, transparanter vooral. Zijn platform Remiqz berekent op basis van data de marktwaarde van de ruim 40.000 spelers die op dit moment bij Europese profclubs voetballen.

“Remiqz staat voor het remixen van spelers op basis van voetbalintelligentie, waarbij we gebruik maken van alle data die over voetballers beschikbaar is. En dat is heel veel”, vertelt oprichter Robert Slijk. “De tool heeft meer dan 180.000 wedstrijden geanalyseerd en met die informatie bepaalt een algoritme wat de toegevoegde waarde zal zijn van een speler voor een elftal."

Luister naar de pitch van Robert Slijk:

"Als startpunt gebruiken we hierbij de Euroclub Index. Die is ontwikkeld door het bedrijf Hypercube en geeft aan wat de sterkte is van een elftal. Als die wijzigt kunnen wij aan de hand van data zien welke spelers daaraan hebben bijgedragen. Dan gaat het niet enkel om doelpunten, maar ook om assists en kaarten."

"En zo kijken we bijvoorbeeld ook naar het belang van een doelpunt. Een 1-0 is geeft in ons systeem een andere waarde dan de 5-0.”

Wie zitten erachter?

Robert Slijk heeft een achtergrond in de civiele techniek en voetbalde ooit op redelijk amateurniveau. “Op basis van welke criteria bepaal je nou of een speler wel of niet goed is? Met die vraag was ik ook als voetballer al wel bezig. Toen ik een assistent-trainer kreeg die heel nauwkeurig allerlei statistieken ging bijhouden, begon ik me meer en meer voor het onderwerp te fascineren.”

Als Slijk daarna voor het eerst Moneyball met Brad Pitt ziet, is hij definitief om. De film vertelt het verhaal van honkbalclub Oakland Athletics waar manager Billy Bean statistieken inzet om zijn team samen te stellen en daarmee ongekende successen oogst. In 2015 komt Slijk in contact met SAP-partner The Next View en met Hypercube, een voetbal-economisch bureau dat clubs bijstaat op het gebied van beleid en strategie. Slijk weet beide partijen aan boord te krijgen en die samenwerking markeert het begin van Remqiz.

Wie zitten erop te wachten?

De tool is er vooral voor het senior management van clubs. Met Remiqz zouden zij hun investeringsbeslissingen beter kunnen afwegen, zo is het idee. In de top wordt nu nog met tientallen miljoen euro’s gesmeten, zonder hard bewijs of een speler ook echt bij de selectie past en in de toekomst nog een sportieve en financiële waarde vertegenwoordigt. “Een transfer heeft invloed op de kwaliteit en daarmee ook de winstkansen van een club. Ons platform maakt in één oogopslag duidelijk welke dat zijn. We kunnen zo zelfs inzichtelijk maken wat een transfer betekent voor het commerciële potentieel van de hele selectie.”

Slijk ziet vooral voordelen voor de middelgrote en kleinere clubs, die zich een transfermisser nauwelijks kunnen veroorloven. “Maar ook real Madrid wil weten met welke mix van voetballers ze de meeste kans hebben om de Champions League te winnen. Remiqz kan bijvoorbeeld aangeven of het al tijd is om in een nieuwe rechtsbuiten te investeren.”

Hoe ver is Remiqz?

Twaalf Europese clubs doen op dit moment mee aan de pilot. In deze 'user board' waar de startup mee werkt, geeft een aantal topclubs volgens Slijk aan “zeer geïnteresseerd te zijn”. Het wachten is nu nog op de online versie waarmee Remiqz de markt verder op gaat. Dit onderdeel wordt nu nog gefinetuned, over een paar weken denkt Slijk te kunnen lanceren.

Wat is het businessmodel?

Remiqz vraagt voor het gebruik van de tool een license fee die afhankelijk is van het budget van de club. Zo betaalt FC Barcelona aanzienlijk meer dan het armlastige Telstar. Bedragen wil Slijk overigens niet noemen. “Ik wil de concurrentie niet wijzer maken dan noodzakelijk.” 

Nog geld nodig?

De onderhandelingen over de eerste financieringsronde zijn nu in een afrondende fase beland. Maar, zo benadrukt Slijk, nieuwe geldschieters mogen altijd een kopje koffie komen drinken. “Toch streef ik er niet naar om met additionele financiering tien extra mensen aan te nemen en daarmee onze burn-rate flink op te voeren. Het is nu eenmaal een product dat doorlooptijd nodig heeft om te ontwikkelen en te laden. We moeten de clubs een beetje masseren, ze er vertrouwd mee maken.”

John van Schagen schreef twee boeken over ondernemen en werkt als journalist voor BNR Nieuwsradio, Sprout en andere media. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met journalisten en bloggers.