Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe SharePeople zzp’ers onderling risico’s laat delen, in plaats van via een verzekeraar

Startup van de week SharePeople laat zzp'ers onderling risico's delen. 'Mensen geven liever geld aan iemand die ziek is, dan aan een verzekeraar.'

Wat is SharePeople?

Een platform waar (zelfstandige) ondernemers risico’s delen. In eerste instantie richt SharePeople zich op zelfstandigen zonder personeel die zich willen indekken tegen het risico op langdurige ziekte. 

“Maar 22 procent van de zzp’ers zich heeft verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid”, licht medeoprichter Cosmas Blaauw toe. “Ze denken, ik word nooit ziek, begrijpen product niet of stellen het uit. Mensen zijn zich niet bewust van het risico.”

Bij SharePeople betalen zelfstandigen (minimaal) een tientje per maand om de basiskosten van de startup te dekken, waaronder een arbodienstverlener. Daarboven loopt het bedrag op al naar gelang het aantal zieken in het netwerk. SharePeople verwacht dat nooit meer dan 5 procent van alle deelnemers tegelijk ziek zullen zijn, wat zou neerkomen op een maandbedrag van zo’n 125 euro. Het gemiddelde maandbedrag ligt naar verwachting op ongeveer 40 euro. 

Dat geld storten deelnemers op een eigen Bunq-rekening, waarna het vervolgens wordt verdeeld over de ziekenboeg. “De claims zijn perfect in balans met de betalingen die deelnemers doen.” 

Een van de dingen die SharePeople radicaal anders maakt dan een verzekeraar (of broodfonds), is dat deelnemers het gedeelte van het maandbedrag dat niet nodig was voor zieken, terugkrijgen. Als onderdeel van het voorkomen van ziekte spoort SharePeople mensen wel aan om dat geld een ‘gezonde’ bestemming te geven. Bijvoorbeeld door deelnemers te motiveren om eens een keer vanaf een camping te werken, zegt Blaauw, met wie we bellen terwijl hij zelf vanuit Schiermonnikoog werkt. “En om burn-out te voorkomen, want dat is iets waar we met zijn allen goed wat aan kunnen doen.”

Wat de dienst ook anders maakt dan een verzekeraar is dat verzekeren letterlijk persoonlijk wordt: iemand die ziek is kan zien van wie hij of zij geld krijgt. Andersom kan een groep betalers zien hoe zij iemand helpen die bijvoorbeeld van zijn fiets is gevallen. Behalve het basisbedrag van 10 euro gaat al het geld gaat rechtstreeks van degene die doneert naar degene die ziek is. Blaauw: “Mensen geven liever geld aan iemand die ziek is, dan aan een verzekeraar.”

SharePeople keert maximaal 2 jaar geld uit, analoog aan hoe dat bij werknemers gaat. “Als je langer dan 2 jaar ziek zou zijn dan houd je bedrijf ook op te bestaan.”

Wie zitten erachter?

Initiatiefnemer Blaauw was als zzp’er niet tevreden met het aanbod. “Een arbeidsongeschiktheidsverzekering betekent dat ik geld kwijt ben als ik ziek ben. Ik wilde de motivatie dat als ik gezond ben, dat ik geld overhoud.”

Mede geïnspireerd door de deeleconomie, waar mensen samenwerken via netwerken, bedacht Blaauw vorig jaar het idee voor een nieuw platform. Hij haakte compagnon Rutger Abbink aan, een expert op het gebied van online betaalsystemen. “Zo zijn we ook bij Bunq terechtgekomen. Een andere bank kan dit op dit moment nog niet, met die toegang tot bankgegevens van een derde via een API.”

Eind vorig jaar sloot de derde medeoprichter en techie Ernst Nolte zich aan, waarna SharePeople afgelopen januari officieel werd opgericht. Kort daarna werd het bedrijf uit 400 aanmeldingen gekozen voor een nieuwe lichting van 10 bedrijven bij Startupbootcamp.

“We doen dit ook echt met een netwerk van zzp’ers, die met ons meedenken”, benadrukt Blaauw. “Het is ook van hun.”

SharePeople
SharePeople-oprichters Ernst Nolte, Rutger Abbink en Cosmas Blaauw afgelopen januari bij de oprichting van hun bedrijf

Wie zitten er op SharePeople te wachten? 

SharePeople richt zich op een groep van ongeveer 300.000 zelfstandige ondernemers die nog niks hebben geregeld op het gebied van arbeidsongeschiktheid. De groep mensen voor wie het zzp-bestaan geen hoofdinkomen is, of 65 plussers die ondernemen ‘erbij’ doen, kunnen de dienst links laten liggen.

Op termijn wil de startup zijn dienstverlening uitbreiden naar (startende) bedrijven en hun werknemers. “Sinds we met Startupbootcamp hebben meegedaan zien we dat andere startups ook worstelen met arbeidsongeschiktheid. We moeten hiervoor nog een aantal fiscale hobbels nemen, maar een basisdekking zou zeer goed kunnen.”

Wat is het verdienmodel? 

Deelnemers betalen 10,75 euro per maand (of 10 euro op jaarbasis) en een registratiefee van 150 euro, waarvan SharePeople kosten zoals de arbodienstverlener en de techniek van betaalt. 

Hoe ver is SharePeople ?

Het platform ging 20 juli officieel live. Daarvoor werd er twee maanden getest met een groep van 40 zzp’ers. Die groep moet nu zo snel mogelijk groeien om een kritische massa te bereiken. 

Uit de eerste testfase bleek volgens Blaauw dat zijn nieuwe concept soms nog wat uitleg behoeft. Bijvoorbeeld om deelnemers te laten beseffen dat hun maandbedrag geen betaling is, maar een reservering die je deels terug kunt krijgen. “Je moet het iedere maand inleggen, voor het geval dat. Maar als er weinig mensen ziek zijn dan is dat geld aan het einde van de maand weer van jou.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar de grootste uitdaging is volgens Blaauw om onverzekerde mensen bewust te maken dat ze een risico lopen en dat daar makkelijk iets aan te doen is. SharePeople mikt binnen een jaar op enkele duizenden deelnemers. “Dan kunnen we via het netwerk allerlei diensten aanbieden en tips geven, op het gebied van work-life-balance en investeren in jezelf.”

Nog geld nodig?

Op dit moment zoekt de startup deelnemers die mede-eigenaar willen worden, door bij elkaar ongeveer 50.000 euro seed capital op te halen via Leapfunder. “Voor over ongeveer een jaar zoeken we investeerders die willen instappen om te helpen schalen naar een breder aanbod.”