Hoe startup Online Academy de wereld van e-learning opschudt

Slechts zo’n 10 procent van alle online opleidingen wordt afgemaakt. Niet bij startup Online Academy: mede-oprichter Tom Bos (32) wist het slagingspercentage vijf maal hoger te krijgen. Hoe? Door iedereen dagelijks 5 tot 10 minuten aan het werk te zetten.

Een leven lang leren, oftewel: op kosten van de baas extra onderwijs volgen, vaak online via zogeheten e-learning-programma’s. Zoiets klinkt heel aardig, maar doen we het in praktijk wel voldoende? Jaren geleden kwam Tom Bos (32), toen nog onderwijs-innovatiemanager bij NCOI Groep, tot de schrikbarende ontdekking dat slechts 8 tot 12 procent van alle e-learningtrajecten wordt afgerond. Dit geldt zowel voor ietwat provisorisch in elkaar gezette pakketten die aangeboden worden door IT-bedrijven als voor die van serieuze onderwijspartijen die Harvard-methodes toepassen.

Dat moest beter kunnen, dacht Bos, en hij begon daarom binnen NCOI een eigen startup: de Online Academy, die in 2016 zijn digitale deuren opende. Bos, die nu directeur bij de startup is, stelt het verschil te maken door studenten dagelijks enkele minuten via zijn web-responsive app te laten leren. Het resultaat is indrukwekkend: Bos stelt het voor elkaar te hebben gekregen de slagingspercentages “vijf maal hoger” te krijgen dan bij de concurrenten.

Dagelijks leren

De essentie van het model van Online Academy zit erin dat je dagelijks leert, legt Bos uit. “Bij de traditionele e-learning-methodes stamp je op zondag even alles erin, maar bij ons volg je dagelijks een blok van 5 tot 10 minuten. Dit doe je 5 dagen per week en 3 tot 5 weken achter elkaar. Uit onderzoek is gebleken dat aandacht essentieel is als je iets wil leren. Je moet je er volledig op focussen en dat lukt beter als je het dagelijks in korte blokken doet. Doordat je bovendien wekenlang iedere dag met een onderwerp bezig bent, onthoud je de stof langer.”

Bos geeft zijn gebruikers veel kansen om de stof toe te passen in hun dagelijks leven. “Elke dag krijg je een kleine opdracht voor op kantoor”, zegt hij. “Ontwerp bijvoorbeeld een klein deel van een poster, of stel eens een bepaald soort vragen aan je medewerkers. Doordat je het de hele dag toepast, ontdoe je je van de oude gedachte dat e-learning enkel kennisoverdracht is.”

We laten studenten lezen, luisteren en kijken

Uit onderzoek is bovendien gebleken dat de vorm invloed heeft op hoe goed je stof tot je neemt, vervolgt Bos. “We besloten daarom niet alleen op tekst in te zetten, maar ontwikkelden een programma waarbij je leest, luistert en video's bekijkt.”

De Online Academy bleek een schot in de roos; Bos verwelkomde al vele duizenden gebruikers via grote en kleine bedrijven in Nederland en inmiddels ook daarbuiten. Bos’ startup is in korte tijd gegroeid naar een portfolio van 250 online verschillende online trainingen; van machine learning tot Spaans en van big data tot mindfulness.

All-you-can-learn

Bos werkt met een slim all-you-can-learn-businessmodel, waarbij afnemers - bedrijven dus - in één keer voor hun gehele personeel een abonnement afnemen. Dit geeft hen toegang tot alle e-learningtrajecten die het platform biedt. Door te leren groei je als bedrijf, zo is het idee. Hoe groter Bos’ afnemers daarom groeien qua fte-bestand, des te minder zij voor het pakket betalen. Ter illustratie: als scaleup met honderd man personeel betaal je rond de 90 euro per werknemer per jaar. Voor mkb-bedrijven met 1.000 werknemers dalen de kosten alweer naar 25 euro per persoon per jaar.

Bos richt zich ook op kleine startups met bijvoorbeeld 15 fte. “Wij kunnen voor hen een grote groeiversneller zijn”, stelt de directeur. “De druk om te groeien, is voor deze bedrijven vaak zo groot dat niemand tijd heeft voor educatie. Juist doordat wij dagelijks maar 5 minuten van je tijd vragen, kun je bij ons tussen de bedrijven door snel je Photoshop-kennis bijspijkeren of leren programmeren.”

Flinke groei

Online Academy maakte de afgelopen jaren zelf ook een flinke groei door. Bos heeft nu vijftien voltijdsmedewerkers in dienst, naast werknemers die in deeltijd vanuit de NCOI-holding aan het innovatieproject werken. In 2015, toen de startup begon, dook Bos vooral zelf de boeken in voor zijn prille bv. “Om erachter te komen hoe je het beste online kunt leren, zijn we allerlei technieken gaan bestuderen: de neurowetenschap, sociale psychologie, motivatietheorieën, meetanalyses en ga maar door.” Na een jaar onderzoek doen, had Bos de juiste cocktail van technieken verzameld voor een innovatief didactisch model.

We ontwikkelden onze opleiding volgens de lean startup-methode

Het was inmiddels begin 2016 toen het product live ging. Bos moet grijnzen als hij over die periode praat: “Om Reed Hoffman in zijn boek Blitzscaling te citeren: we hadden een product om je dood voor te schamen (lacht). Het was nog erg basaal in die tijd, we hadden bijvoorbeeld nog maar twee opleiders in het aanbod, terwijl dit er nu veertien zijn. Maar goed, we hadden ons bedrijf dan ook volgens de lean startup-methode ontwikkeld: vroeg de markt ingaan en verder bouwen op basis van de feedback van je gebruikers.”

Grootse ambities

Online Academy is inmiddels een snel schalend bedrijf en Bos heeft grootse ambities. Afgelopen jaar voegde hij al honderd nieuwe online trainingen, podcasts en webinars toe en Bos stelt dat tempo te willen blijven vasthouden. Naast een uitbreiding in kwantiteit wil de didacticus ook extra kwaliteit toe blijven voegen. Sommige online trainingen van Online Academy kun je als student nu al gebruiken voor studiepunten bij een bachelor- of masteropleiding. Bos stelt dat hij dit voor meer opleidingen wil laten gelden.

Daarnaast probeert Bos zijn opleidingen steeds persoonlijker te maken. Bijvoorbeeld door studenten van tevoren te testen over welke kennis ze al hebben over een onderwerp, zodat ze vervolgens alleen dat deel van de stof krijgen waarover ze nog geen kennis bezitten. “One size fits one”, noemt Bos het gekscherend. Een andere potentiële groeiversneller is die van demarketing automation, waarbij Online Academy pupillen online complimentjes toestuurt over hun leergedrag en reminders stuurt om de stof weer op te gaan pakken. “Ons doel is om online onderwijs persoonlijker te maken dan in het klaslokaal.”

Holdingstructuur

Al die innovaties zal Online Academy onder de vleugels van de NCOI-holding uitvoeren. Zo’n holdingstructuur zorgt weleens voor uitdagingen, geeft de 32-jarige onderwijsvernieuwer toe: “We hebben soms te maken met grote overlegstructuren, moeten aan stakeholder-management doen en ervoor zorgen dat we niet alleen de belangen van onze Academy dienen, maar ook die van de holding.”

We hebben alle expertise uit de onderwijswereld in huis

Toch zou Bos niet zonder de holdingstructuur willen: “We hebben alle expertise uit de onderwijswereld in huis. Doordat we een investeringsbudget hebben, hoeven we bovendien geen externe investeerders aan te trekken. Als gewone startup moet je heel goed nadenken wanneer je je eerste euro’s aan bijvoorbeeld recruiters uitgeeft, terwijl wij al een recruitment-tak hebben vanuit de holding. Wij zijn de kraamkamer binnen de NCOI-groep als het gaat om innovatie. Hieraan leiding te mogen geven, is supervet.”

Nieuwsgierig geworden naar de Online Academy? Vraag hier een gratis testaccount aan.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!