Hoe verpakkingsloze super Pieter Pot dankzij PostNL nu heel Nederland bedient

Pieter Pot

De eerdere startup van de week Pieter Pot rolt zijn verpakkingsloze online supermarkt dankzij een samenwerking met PostNL uit naar heel Nederland. Door de coronacrisis groeit de wachtlijst harder dan ooit.

xHet zijn tropendagen voor (online) supermarkten zoals Picnic, AH en Crisp. Ook Pieter Pot, de verpakkingsloze super van Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt, merkt sinds de coronacrisis een flinke stijging van het aantal klanten. De wachtlijst waar de eerdere startup van de week mee werkt groeide dinsdag bijvoorbeeld in een dag met 500 nieuwe aanmelders, naar 9000 in totaal. 

Pieter Pot levert grofweg boodschappen voor de voorraadkast, die worden bijgevuld in weckpotten. De startup merkt dat bedrijven als Albert Heijn en Picnic aan hun maximale capaciteit zitten, en klanten moeten afwijzen. ‘Dan zal het gesprek thuis ook gaan over andere opties’, zegt Schoemaker (foto l.).

Bakfiets

Behalve een bescheiden socialmediabudget trekt Pieter Pot de aandacht van lokale media, wanneer er weer een stad wordt aangesloten. Zo fietste Schoemaker dinsdag met zijn bakfiets door Tilburg, Den Bosch en Breda, om nieuwe klanten te verwelkomen met hun eerste bestelling.

Die bakfiets kan daarna weer in de stalling, want Pieter Pot werkt vanaf nu voor al zijn bezorgingen samen met PostNL Food, een speciale divisie van de postbezorger die enkel en alleen eetbare waar bezorgt. PostNL levert de weckpotten van Pieter Pot af in een krat, die gelijk weer mee terug gaat. Klanten leveren hun lege weckpotten bij de bezorger in om ze weer bij te laten vullen. Op die manier bedient Pieter Pot nu dagelijks zo’n 200 huishoudens, die keuze hebben uit 300 producten.

De startup lokte een eerste groep van 2000 klanten door ze een startplek te laten claimen, ter waarde van 50 euro voor een eerste levering boodschappen. Die klanten worden nu als eerste bediend in de steden waar Pieter Pot nu live gaat. De rest van de wachtlijst wordt in de komende weken weggewerkt, verwacht Schoemaker. 

PostNL Food

Door de samenwerking met PostNL is bezorging volgens de ondernemer geen beperkende factor meer. Schoemaker: ‘Met PostNL Food kunnen we ook buiten de steden bezorgen. Die mensen hebben niet altijd optie voor een duurzame keuze, wonen niet om de hoek van een supermarkt en Picnic komt daar vaak niet.’ Door de landelijke bezorging is zijn bedrijf de eerste verpakkingsvrije winkel die op zo’n grote schaal uitrolt, zegt Schoemaker. 

‘We dachten eerst aan DHL, die met pickuppoints werkt, maar dat had nogal wat voeten in de aarde qua retouren. Het moet juist makkelijker zijn. PostNL dacht goed mee.’ Het gelijk weer meenemen van kratten, die van PostNL zelf zijn, scheelt Pieter Pot een hoop tijd en geld. Het zelf kopen vragen van statiegeld zou voor een startup als Pieter Pot veel te omslachtig en duur zijn.

Pieter Pot werd eerder dit jaar uitgelicht door het ministerie van Economische Zaken:

Circulair verpakkingssysteem

Het optuigen van een logistiek apparaat is dan ook geen ambitie voor de langere termijn, zegt Schoemaker. ‘We zijn een online supermarkt, maar geen expert in bezorging. We bewegen ons naar een circulair verpakkingssysteem, waarbij over een paar jaar in het assortiment van Albert Heijn en Picnic jouw favoriete producten te vinden zijn in Pieter Pot-potten.’ 

Voor dat nieuwe businessmodel wil Pieter Pot, met behulp van een nieuwe investeringsronde, ‘slimme potten’ ontwikkelen, die weten welk product ze bevatten en die de houdbaarheidsdatum bijhouden. ‘Zo worden we de schakel tussen retailer en consument.’

Ondertussen moet de supermarktbusiness wel genoeg op blijven leveren. Heugelijk feitje is dat Pieter Pot volgens Schoemaker qua omzet vorige maand operationeel breakeven draaide. ‘Dat was wel een feestje, dat je binnen een jaar de case kan bewijzen. Nu is het een kwestie van groeien om zoveel mogelijk duurzame impact te kunnen maken.’ 

Retentie

Is Schoemaker niet bang dat de markt weer inzakt zodra de coronacrisis voorbij is? ‘De retentie is tot nu toe heel hoog. Het gaat erom dat een klant het een keer ervaart, daarna is het percentage dat blijft heel hoog. Mensen vinden de potten mooi staan, en ze staan op een zichtbare plek. Zodra de pot leeg is, is het een soort activatie om opnieuw te bestellen. We horen zelfs van sommige mensen dat ze er rekening mee houden bij het ontwerp van hun keuken.’ 

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!