Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoezo Brexit? Britten eten nu Magioni groentepizza van Manon van Essen

Ondernemer Manon van Essen (30) van Magioni gaat de Britse markt op met haar groentepizza’s, die in driehonderd vestigingen van supermarktketen Waitrose komen te liggen. Ze twijfelt nu of ze naar investeerders moet zoeken. ‘Mijn adviseur zegt: je groeit al zo snel.’

Pizza eten terwijl je er niet dik van wordt, zou zoiets kunnen? Dat vroegen Van Essen en haar vrienden zich af op een avond in 2016 op het terras. Eenmaal thuis, begon Van Essen het internet af te speuren naar gezonde pizza’s. Op Instagram vond ze al snel recepten voor bloemkoolpizza’s. Na een paar van dit soort pizza’s gebakken te hebben, begon ze zelf recepten voor groentepizza’s te bedenken.

Het leidde uiteindelijk tot Magioni, haar merk voor pizza’s die voor ongeveer de helft uit groenten bestaan. In 2 jaar tijd wist Van Essen haar merk naar legio Nederlandse supermarkten te krijgen. Eerst de Albert Heijn en later ook de Jumbo, Plus, Deen en DekaMarkt. Sinds begin dit jaar liggen de pizza’s zelfs – als pilot – in de Spaanse supermarktketen Mercadona.

Verenigd Koninkrijk

Dit is een kans die je maar één keer in je leven krijgt

En nu mag Van Essen alweer een land aan haar pizzaportfolio toevoegen: Groot-Brittannië. Dat ze ondanks de Brexit voor het eiland heeft gekozen, is omdat Engeland de grootste pizzamarkt van Europa heeft. Van Essens pizza’s liggen vanaf 20 juli in driehonderd vestigingen van de Britse keten Waitrose.

De ondernemer vertelt aan Sprout dat ze al tienmaal naar Engeland is afgereisd om dit voor elkaar te krijgen. “Het is een kwestie van voor de deur gaan liggen en daar net zo lang blijven als nodig. Dit is een kans die je maar één keer in je leven krijgt.” In het Verenigd Koninkrijk tuigt ze nu een extern team op van drie Britten, die zich er zullen richten op social advertising.

De pizzabusiness legt Van Essen financieel geen windeieren. Winst- en omzetcijfers geeft ze niet vrij, maar Magioni is volgens de ondernemer een winstgevend bedrijf. Begon ze ooit met een afname van twintig pizza’s per dag, inmiddels gaan er dagelijks 13 duizend Magioni-pizza’s over de toonbank. Van Essen kan er een team van acht voltijdmedewerkers en enkele stagiairs van betalen.

Millennials

Dit is een onwijs millennialproduct

Het succes verklaart de 30-jarige door de aantrekkingskracht die gezondere producten hebben op haar generatie, de zogeheten millennials. “Dit is een ontzettend millennialproduct. We worden ons bewuster van de wereld. Hoe de vorige generatie leefde, dat vinden we niet helemaal houdbaar meer. We moeten dus iets doen, maar niemand heeft zin om heel extreem gezond te leven, dus mijn product is een mooie tussenweg.”

De pizza’s van Magioni bestaan dan ook voor 40 tot 50 procent uit groenten, een tussenweg tussen ultragezond en ordinair snacken. Er is een vegetarische pizza, maar de overige pizza’s van het merk bevatten ook minder gezonde en niet-duurzame elementen als vlees en kaas. Tuurlijk, Van Essen zou met de Vegetarische Slager kunnen samenwerken om het vlees in te ruilen voor vleesvervangers. Toch doet ze dat voorlopig niet.

Het is Van Essen namelijk niet te doen om het maken van pizza’s zonder vlees. “Je wil ook genieten van je pizza”, zegt Van Essen. “Ik ben zelf ook niet vegan, bijvoorbeeld. Ik eet af en toe vlees, maar wel met mate. Het draait mij erom dat ik meer mensen aan de groente krijg. Uit onderzoek van Rabobank van 3 jaar geleden blijkt dat 95 procent van de mensen niet de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente binnenkrijgt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

52 duizend volgers

Om haar product in de markt te zetten, maakt Van Essen gebruik van een florerend Instagram-kanaal, met meer dan 52 duizend volgers. Hier plaatst ze onder meer foto’s van nieuwe pizzacreaties die ze heeft bedacht. Door de snelle groei van haar bedrijf heeft ze wel steeds minder tijd om zelf in de keuken te staan. “Ik moet nu in schaal denken en het bedrijf organiseren. Als je al je doelen relatief snel behaalt, denk je weleens: wat de fuck gebeurt er? Ik had dit gehoopt, maar niet verwacht.”

Vanwege diezelfde snelle groei twijfelt Van Essen er dan ook over of ze externe financiering moet aantrekken. “Als mensen heel veel geld over hebben, mogen ze contact opnemen. Het voordeel is dat je met financiering nog veel sneller dingen kunt doen. Maar als ik praat met mijn adviseur, ook investeerder, zegt die: waarom zou je je groei nog versnellen? Je groeit al keihard, als je dit een paar jaar volhoudt is het ook al goed.” Maar goed, zoiets zeggen ze in Silicon Valley natuurlijk ook nooit. “Nee (lacht). Dit is dan ook duidelijk een Nederlandse investeerder.”