Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ik overwon mijn angst om dingen uit te besteden, en bespaarde tijd en geld

De angst overwinnen om dingen uit te besteden gaf Mike Slaats meer tijd om zijn startup Vindy in de markt zetten. 'Hulp is dichterbij dan je denkt.'

Je start. Je groeit. Als snel kom je handen te kort. Bij mij was de allereerste uitdaging  – en angst  –  waar ik tegenaan liep; dingen uitbesteden. In het begin van mijn startup deed ik alles zelf. Dit was een bewuste keuze die natuurlijk ook met budget te maken had.

Totdat ik echt naar de efficiëntie van het bedrijf en mijzelf ging kijken. Ik ben geen superman met een grote ‘S’ op mijn borst. Dus moest ik wel alles zelf willen doen?

Automatiseren of uitbesteden; maak een keuze

Ik kwam er vrij snel achter dat ik veel dingen deed waar ik niet goed in was. Of waar ik gewoonweg te veel tijd aan besteedde, waardoor andere belangrijke zaken achterbleven. Dit had invloed op de groei van het bedrijf. Deze dingen bracht ik in kaart en per onderdeel bepaalde ik of het te automatiseren was. Voor dingen die niet te automatiseren waren — en waar ik zelf niet goed genoeg in was — ging ik partners zoeken om het aan uit te besteden.

Het grootste onderdeel van een website is uiteraard development. Je blijft door ontwikkelen als onderdeel van een organische groei in users. Met name voor alle development taken zocht ik goede partners.

Zet je netwerk in (durf te vragen!)

Oké, ik was eruit. Mijn eerste ‘angst’ had ik overwonnen; ik moest dingen wel gaan uitbesteden. Maar hoe? En waar? Op het moment dat je vragen oproept waar je zelf geen direct antwoord op hebt geldt er maar 1 regel: stel en deel je vragen!

Hulp is dichterbij dan je denkt

Dit kan eenvoudig binnen je eigen netwerk. Maar je kan zelfs verder gaan en je vraag op fora’s posten of bijvoorbeeld via YouTube. Hulp is dichterbij dan je denkt. Ben niet bang om te vragen en te leren van mensen om je heen die meer ervaring hebben. Je zult het nodig hebben.

Durf uit te besteden; bespaar tijd en geld

Natuurlijk, werken met een eigen team  –  in-house  –  is nog altijd het lekkerste wat er is. Als dat kan, al dan niet door eigen financiële mogelijkheden of een investering, is het bouwen van een eigen team een uitdaging op zichzelf.

In het begin van mijn startup kon ik dat gewoonweg niet. Ik had er de middelen niet voor, maar was wel toe aan groei en hulp. Via mijn eigen netwerk kwam ik in aanraking met een development-team in Vietnam. Na enkele gesprekken via Skype gingen we aan de slag.

Het bleek een succes op meerdere vlakken: 
– Ze waren goed
– Ze waren snel
– Ze waren voordeliger (uurtarief ligt nu eenmaal lager dan hier in Nederland)

Na deze positieve ervaring met het uitbesteden aan freelancers, deed ik dat met meerdere dingen, zoals: 
– Email marketing (2 man in Minsk, Rusland)
– Developer (1 man in Vietnam)
– Developer (1 man in Amsterdam)
– Link building (student in Berlijn, Duitsland)
– Sales (3 mannen in Belgie)

Al snel bleek dit een juiste zet. Het zorgde ervoor dat ik mijn handen vrij kreeg op het gebied waar ik sterk in was; online marketing.

Groei is een logisch gevolg

Ja, het was even eng, dat uitbesteden. Maar al snel bleek het de beste keuze die ik op dat moment had kunnen maken. Ik had mijn focus waar het moest zijn; het vermarkten van ons product. Een product dat simultaan op perfecte wijze werd uitgebouwd  – in rap tempo  –  door de developers die we hadden ‘aangenomen’. Het bedrijf profiteerde van de upscale in capaciteit en dat resulteerde al snel in meer users en dus omzet. De verdere groei was in gang gezet.