Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Ik was klaar met grote bedrijven’

Grote bedrijven die maar geen knoop willen doorhakken: Boudewijn - 'Bouwy' - van Sambeek was er klaar mee en neemt de lancering van zijn innovatieve koptelefoonplug nu in eigen hand, met een crowdfundcampagne als aftrap.

Drie jaar geleden werd het Van Sambeeks bedrijf JackSavior startup van de week. De toenmalige TU Delft-student had een patent aangevraagd op een plug waar de draden van de kabel in geïntegreerd zijn, zodat er geen hard en breekbaar uitstekend onderdeel meer nodig is.

De JackSavior-plug moest een nieuwe wereldstandaard worden, maar zo snel liep het niet. Ondanks interesse van bedrijven als Sennheiser en LG lukte het Van Sambeek niet om die gevestigde namen over te halen om de plug te integreren in hun audioproduct. 

Van Sambeek belandde bij Sennheiser op “de juiste afdeling” in Singapore, maar die bleken zelf geen ingrijpende wijzigingen door te mogen voeren. En het bedrijf eiste dat het product al op de markt was, voordat er van een deal sprake zou kunnen zijn. Over de kat uit de boom kijken gesproken.

Intern

“Die bedrijven zijn enthousiast”, zegt Van Sambeek. “Maar ze kunnen het intern niet oplossen. Het onderhandelen duurt te lang.” Terwijl de ondernemer in gesprek ging met nieuwe, kleinere koptelefoonmakers, besloot hij om de techniek zelf naar de markt te brengen. Met behulp van een fabriek in China, “bij de beste fabriek op het gebied van audio-apparatuur. Zij maken producten voor bijna alle A-merken.”

Whitelabel

Via die Chinese fabriek wordt de plug van JackSavior binnenkort verkocht als onderdeel van twee van de koptelefoons die het Chinese bedrijf verkoopt als whitelabel-producten. “Wij zijn geen koptelefoonmaker”, wil Van Sambeek maar zeggen. Het doel is om de techniek op de markt te krijgen om potentiële klanten over de streep te kunnen trekken om de techniek ook te integreren. “We gaan de hele wereld laten zien dat deze plug er is, en dat er geen reden is om de oude plug te gebruiken.”

De eerste lichting koptelefoons (en losse kabels) brengt Van Sambeek vanaf vandaag via Kickstarter aan de man.

Tips

Wat hielp bij het vinden en binnenkomen bij die fabriek waren de contacten van Van Sambeeks ondernemerscoach, een voormalige marketingdirecteur van audiobedrijf Woox. Een informele investeerder hielp van Sambeek aan het benodigde kapitaal om maandenlang te kunnen ontwikkelen. 

Bij het bestellen van onderdelen om te kunnen prototype’n kun je volgens Van Sambeek overigens beter een vliegticket naar Shenzhen boeken, dan een Nederlandse producent aanschrijven. “Hier in Nederland kreeg ik voor 100 euro onderdelen voor 1 plug, met een levertijd van twee weken. Vanuit Shenzen hadden we 100 stuks voor 100 euro, met een levertijd van 4 dagen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Belangrijk is wel dat je voor de juiste contacten zorgt. “Ik ben uiteindelijk bij de juiste fabriek terecht gekomen, maar ik hoor nog wel eens horrorverhalen van mensen die iets heel anders opgestuurd krijgen dan wat ze hadden gevraagd. Mijn advies is om voor de juiste contacten expats op te zoeken die terugkomen uit Hongkong, dat vlak naast Shenzhen ligt.”

Voornaam

Van Sambeek lijkt vastbesloten om zijn Chinese avontuur te laten slagen. Om de gesprekken daar wat soepeler te laten verlopen veranderde hij zijn voornaam in ‘Bouwy’. “Ik weet ook niet of mijn vriendin er blij mee is, maar het werkt internationaal een stuk beter, vooral in China. Namen die eindigen op een hoge toon, dat vinden Chinezen makkelijker.”