Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Immigrant-ondernemers zijn innovatiever, blijkt uit dit onderzoek

Immigrant-ondernemers blijken vaker innovatief te zijn dan ondernemers die in het land van herkomst hun business opzetten, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Het onderzoek laat zien waarom open grenzen belangrijk zijn voor de innovatie van landen.

Een nieuwe studie van het National Bureau of Economic Research onderstreept maar weer eens waarom Donald Trump met zijn muur de glazen van zijn eigen economie ingooit. Wat blijkt, namelijk: ondernemers die niet in de Verenigde Staten zijn geboren, scoren hoger op innovatief vermogen dan ondernemers die wel ter wereld kwamen in het land van Uncle Sam.

Het deze maand gepubliceerde onderzoek bevat een analyse van maar liefst 11.000 eigenaren van high-tech-bedrijven in de VS. De onderzoekers keken naar de achtergrond van de ondernemers en testten hun bedrijven op innovatiethema’s, zoals research & development (R&D) en het product.

Originele benadering

Immigrant-ondernemers scoorden in vijftien categorieën beter dan de in de VS geboren entrepreneurs. De enige categorie waarin zij een minder goede score hadden, was die van de auteursrechten en handelsmerken. De immigrant-ondernemers keken volgens de onderzoekers op originele wijze naar innovatie en gingen voorbij de standaardmethodes, zoals het zoeken naar patenten.

De gegevens impliceren een sterk immigrantenvoordeel bij innovatie

In niet alle categorieën waren de resultaten significant, maar immigranten bleven het beter doen als categorieën als ‘educatie’ en ‘de hoeveelheid groeigeld’ werden toegevoegd. “De gegevens impliceren een sterk immigrantenvoordeel bij innovatie”, schrijven de onderzoekers.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De onderzoekers konden niet goed verklaren waarom immigranten als ondernemer beter scoren op innovatie. Wellicht komt het doordat immigranten een frisse kijk op de zaken hebben en daardoor dingen zien die in de VS geboren ondernemers over het hoofd zien.

Eerder bleek al uit TNO-onderzoek dat ondernemingen met meer allochtone werknemers hogere omzetten genereren. Hetzelfde geldt voor wanneer bedrijven gender-technisch diverser zijn.