Infographic: zo cashen (en crashen) ondernemers in Dragons' Den

Stel dat je mee mag doen aan tv-programma Dragons’ Den, wat zijn dan de belangrijkste vragen die je als ondernemer kunt verwachten en hoe worden afwijzingen onderbouwd? Startup-expert Thomas Mensink maakte een analyse. 

Dit jaar verscheen Dragons’ Den voor de tweede keer op de Nederlandse beeldbuis. In acht afleveringen kwamen in totaal veertig pitches voorbij. Bij zeventien daarvan kwam het tot een deal (of toch niet) met één of meer Dragons. In het geval van bespaar-app Dyme was het de ondernemer die de deal afwees.

Pitches die in werkelijkheid duren 45 tot 60 minuten duren, worden voor de uitzending ingekort tot vlotte fragmenten van een paar minuten. Dat levert een vermakelijk programma (terugkijken) op, maar kunnen ondernemers er ook iets van leren? En hoe representatief voor de echte venture capital-wereld is het eigenlijk? Met die vragen doken startup-analist Thomas Mensink en zijn team van Golden Egg Check in het tv-programma. Zij maakten daar deze analyse van. 

Daaruit blijkt onder meer dat ondernemers de Den betraden met een gemiddelde financieringsbehoefte van 158.000 euro. En dat zij daar gemiddeld 15 procent van hun aandelen voor aanboden. Ondernemers die naar huis gingen met een investering, namen bijna 300.000 euro mee, tegen een aandelenpercentage van 31 procent.

Waardering

De gemiddelde (post-money) waardering zakte daarmee van meer dan 1,3 miljoen naar ruim 900.000 euro. Oftewel: ondernemers haalden bijna twee keer zoveel geld op als gevraagd, maar in de onderhandelingen snoepten de Dragons ruim vier ton van de waardering af.

Voor de hand liggend is dat de meeste vragen (20 procent) gingen over het businessmodel en het financiële plaatje. Minder representatief voor de echte wereld, stelt Golden Egg Check, was het gebrek aan vragen over de potentie, ambitie en groeiplannen van het bedrijf. ‘Als investeerder wil je niet alleen weten waar de startup nu staat, maar wil je een beeld krijgen van waar het heen kan gaan en hoe groot het kan worden’, stelt Mensink. Toch ging maar 4 procent van de vragen hierover.

Onduidelijk

Het viel Mensink ook op dat Dragons vaak geen duidelijke reden geven voor een afwijzing. Er wordt vooral gestrooid met complimenten (’je bent een leuke vent, goeie pitch, sterk verhaal, ga vooral zo door!’), maar het blijft gissen waarom de portemonnee niet opengaat. ‘Hierdoor kun je als ondernemer niet goed de gedachtegang van de investeerder doorgronden. Eigenlijk had alleen Pieter (Schoen, red.) altijd een inhoudelijk argument waarom hij niet wilde investeren.’

NRC berichtte vrijdag dat een deal in de uitzending niet betekent dat niet dat de deal ook echt doorgaat. Het blijkt dat van de zeventien deals er na zes maanden maar elf zijn doorgegaan. De producent wijst daarbij op het contract voor deelnemers, waarin staat dat er garanties zijn dat een deal ook echt tot stand komt.

In deze infographic zie je meer details over hoe de Dragons te werk gaan:

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!