‘Je wilt niet dat mensen zich zorgen maken’: 4 ondernemers delen hun ervaring met eenzaamheid

Boris Veldhuijzen van Zanten

Young on Board x Eenzaamheid: Boris Veldhuijzen van Zanten

Ook als oprichter en ceo van een bedrijf kun je eenzaamheid ervaren. Deze vier ondernemers delen hun verhaal met Sprout. ‘Er zijn weinig mensen die écht begrijpen waar je doorheen gaat.’

Gevoelens van eenzaamheid kunnen net zo schadelijk zijn als het roken van vijftien sigaretten per dag. Maar het onderwerp wordt te weinig besproken en te veel geassocieerd met bijvoorbeeld ouderen, stelt Young on Board, een jongerentak van het Amsterdam Economic Board. Young on Board besloot zich vast te bijten in het thema eenzaamheid.

“Met deze campagne willen we heel graag een groter publiek bereiken en laten zien dat gevoelens van eenzaamheid normaal zijn, ook bij mensen van wie je het niet direct verwacht”, zegt Laura Cramer, namens investeringsfonds Social Impact Ventures betrokken bij Young on Board. “Om zo het onderwerp bespreekbaar te maken op de werkvloer, en daarbuiten.”

Snappen

“Ondernemen kan heel eenzaam zijn, in sommige situaties kun je niet bij je collega’s of investeerders terecht, en snappen vrienden en familie niet precies waar je doorheen gaat. Mede-ondernemers zijn vaak fijne sparringpartners die precies weten wat je meemaakt als ondernemer. Dat is een van de redenen waarom we met Social Impact Ventures eens per jaar al onze ondernemers bij elkaar brengen. We zien dat zij elkaar vervolgens opzoeken om je hun successen maar ook om hun worstelingen te delen.”

Boris Veldhuijzen van Zanten (The Next Web) trapt de campagne af met een video (zie hierboven). We legden nog 3 andere ondernemers de vraag voor op welke momenten zij eenzaamheid ervaarden, en hoe zij denken dat het onderwerp beter bespreekbaar kan worden gemaakt:  

Janneke Niessen (oprichter van Improve Digital, initiatiefnemer Inspiring Fifty) 

“Als founder kun je je vaak eenzaam voelen en gek genoeg bij zowel de diepte- als de hoogtepunten. Er zijn weinig mensen met wie je kunt delen wat er allemaal niet goed gaat en die écht begrijpen waar je doorheen gaat. Dat resulteert er vaak in dat je slechts een deel van het verhaal vertelt, afhankelijk wie je tegenover je hebt. Investeerders, de mensen die bij je werken, klanten, vrienden, familie, je kunt je bij iedereen wel voorstellen waarom je wellicht niet het hele verhaal vertelt. Je wilt niet dat mensen zich zorgen maken, je wilt geen paniek veroorzaken.”

“En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die je het succes niet gunnen en wachten totdat er iets mis gaat. Omdat je in de media vooral leest hoe fantastisch het overal gaat kun je dan wel eens het gevoel krijgen dat alleen bij jou alles mis gaat. Onzin natuurlijk! Daarom is het wel heel erg belangrijk om een goed netwerk te hebben van mede ondernemers. Je weet wel dat andere dezelfde problemen hebben of hebben gehad maar er met elkaar over kunnen praten, andermans problemen horen, maakt je eigen situatie wat minder zwaar en meer realistisch. Ik heb zelf altijd een co-founder gehad en dat scheelt veel, dan kun je veel samen delen. Maar je zit wel allebei in het bedrijf en juist een blik van buiten kan heel verfrissend werken.”

Mede-ondernemers zijn ook de enige personen die echt begrijpen waar je doorheen gaat

“Mede-ondernemers zijn ook de enige personen die echt begrijpen waar je doorheen gaat en hoe je je kunt voelen op zo’n moment. Wij hebben echt moeilijke tijden gehad met het bedrijf dat eigenlijk iedereen om je heen vindt dat je het op moet geven, behalve jijzelf. Echt alles leek mis te gaan. Verkeerde mensen aangenomen, een release die veel langer duurt, geld ophalen wat veel langer duurt, een rechtszaak. Op dat moment was er een event waar we tijdens de borrel een heel open en eerlijk gesprek hadden met een concullega uit Amerika, over de markt en hoe het ging. Dan besef je je ineens dat ze echt exact tegen dezelfde dingen aanlopen en het bij ons nog zo slecht niet was. Dat helpt zo in je mindset.”

“Maar ook op mooie momenten kun je je heel eenzaam voelen. Als je niet iemand hebt om te delen is er echt niks aan. Ik heb serieus wel eens met een glas champagne gezeten omdat ik vond dat ik het moest vieren, het was namelijk echt iets gaafs, maar intussen zat ik wel met tranen in mijn ogen omdat ik me op dat moment zo alleen voelde.”

“Sowieso is het goed om een groep peers om je heen te hebben waar je regelmatig open en eerlijke gesprekken mee kunt hebben over de dingen waar je tegenaan loopt. Het is denk ik goed als dat juist niet mensen uit je eigen organisatie zijn. Dan is het soms lastig om je kwetsbaar op te stellen.” 

“Ik denk dat het goed is als je als ‘baas’ open bent zodat de mensen die bij je werken ook het gevoel hebben dat ze dingen kunnen bespreken. En het is goed om mensen echt te vragen hoe het gaat. En het niet zomaar accepteren als ze zeggen dat het goed gaat, maar ook doorvragen als je voelt dat er meer is. En het is goed om mensen ideeën te geven waar ze terecht kunnen als ze ergens mee zitten.”

Oscar Kneppers (oprichter van startup-accelerator Rockstart)

“Toen ik in mijn eerste bedrijf Emerce werd benaderd door een grote uitgeverij die het voor veel geld wilde kopen, was ik zó onder de indruk dat ik de getekende geheimhoudingsverklaring in al mijn onervarenheid zó serieus nam, dat ik aan niémand behalve mijn advocaat en mijn vrouw vertelde waarmee ik bezig was.”

“De transactie die 9 eenzame maanden duurde en al mijn aandacht volledig opslokte, werd vervolgens last minute en door onvoorziene omstandigheden aan de koperskant afgeblazen. Omdat ik niemand had verteld van de deal, kon ik ook niet uithuilen toen het alsnog mis ging. Verschrikkelijk. It’s lonely at the bottom!”

“Bínnen de organisatie is dit natuurlijk enorm lastig om te delen, want zo’n onderwerp als de verkoop van je bedrijf creëert veel onrust en onzekerheid. Ik zou de volgende keer wél een klein ‘SWAT’- team samenstellen dat mee kan denken.”

Quintin Schevernels (ex-Layar, nu ceo van Funda) 

“Ik ervaarde eenzaamheid toen ik als ceo bij Layar de rekeningen niet meer kon betalen en het licht bijna uit moest doen. Uiteindelijk haalden we extra funding op en verkochten we het bedrijf nota bene een jaar later. Ik kwam als ceo binnen en moest behoorlijk wat orde op zaken stellen. Een van de problemen was dat we wel meer dan 50 fte personeel hadden maar helemaal geen inkomsten, dan raakt je geld snel op. Vrij snel na mijn komst lanceerden we nieuw een nieuw product- en businessmodel waarmee we een snel groeiende omzet genereerden, maar niet genoeg om de kosten te dekken. We kwamen geld tekort om break even te halen.”

“Er ontstond een ingewikkeld en emotioneel spel tussen de aandeelhouders en investeerders waar ik zeer beperkt invloed op had, maar waar het bedrijf, en dus mijn mensen, wel het lijdend voorwerp van waren. Niet echt een onderwerp om het tijdens de lunch over te hebben. Maar wel iets dat je niet uit je hoofd krijgt en waar je je erg eenzaam en afhankelijk bij voelt.”

Niet echt een onderwerp om het tijdens de lunch over te hebben

“Dit specifieke onderwerp blijft lastig te bespreken binnen het bedrijf, met je personeel. Dat is wel vaker zo als ceo en ondernemer. Als je een raad van commissarissen hebt dan is dat natuurlijk wel een prima plek om dit soort zaken te bespreken. Een goede coach of mentor, of bevriende ondernemers en ceo’s kunnen in dit soort situaties ook enorm helpen. Mensen bij wie je in vertrouwen je verhaal kwijt kan, met wie je even kunt sparren, die dit snappen.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl