Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kees Koolen steekt 4 miljoen in zoekmachine voor vakantiehuizen

Terwijl Kees Koolen de cleantech-markt bestormt hoopt hij met een nieuwe investering in het Duitse Holidu ook mee te liften op de booming markt voor vakantiehuizen. ‘De COVID-19 pandemie heeft de kaarten opnieuw geschud in de reisbranche.’

De Duitse (meta)zoekmachine Holidu zamelde een jaar geleden nog 40 miljoen euro groeigeld in, onder leiding van de Nederlandse investeerder Prime Ventures. Maar dat is kennelijk niet genoeg om de groei bij te kunnen benen die ontstond toen reizigers vanwege de coronapandemie op zoek gingen naar – relatief corona-proof – vakantiehuizen.

De eerdere ronde van 40 miljoen euro wordt daarom nu aangevuld met nog eens 5 miljoen euro, waarvan 4 miljoen afkomstig van Koolen. De ex-CEO van Booking.com is al een paar jaar als investeerder betrokken bij het bedrijf van broers Johannes en Michael Siebers (foto rechts). Ook EQT Ventures, waar Koolen een van de founding partners van is, stak de afgelopen jaren al een paar miljoen in de Duitse dienst.

‘De COVID-19 pandemie heeft de kaarten opnieuw geschud in de reisbranche en Holidu is overduidelijk een van de winnaars van de versnelde trend naar alternatieve huisvesting’, aldus Koolen. ‘In de vijf jaar dat ik met Holidu werk, is mijn vertrouwen in het team alleen maar gegroeid. Bovendien is het hele bedrijf gecentreerd rond data en technologie op een niveau dat ongeëvenaard is in deze industrie.’

Als ex-CEO van Booking.com begeeft Koolen zich op bekend terrein. Maar het meeste kapitaal, dat hij ook verdiende als aandeelhouder en bestuurder van Uber, steekt hij met zijn cleantech-conglomeraat Koolen Industries in het opwekken en bewaren van groene energie.

Lees ook: Kees Koolen: ‘Als je cijfers niet kloppen, is álles waar’

Winstgevend

Maar ook een buitenkansje als Holidu laat hij niet aan zijn neus voorbijgaan. Het aantal boekingen lag afgelopen juli 2,6 keer zo hoog als dezelfde maand een jaar geleden, meldt het bedrijf in een persbericht. In totaal werd er in juli ter waarde van 130 miljoen euro aan huisjes geboekt.

Dankzij de groei wed het bedrijf uit München (200 medewerkers) voor het eerst winstgevend. De Nederlandse website werd in juli dit jaar door 1,8 miljoen unieke bezoekers bezocht, samen goed voor bijna 10 miljoen euro aan boekingen.

Grote vraag

Reizigers zoeken naar ‘veiligere reismogelijkheden in de buurt, waarvoor vakantiewoningen ideaal zijn’, zegt Johannes Siebers. ‘Op een gegeven moment werden we bijna overweldigd door de grote vraag. Gelukkig konden we snelreageren dankzij het sterke werk van ons team en de interne technologische middelen.’

Het zes jaar geleden opgerichte Holidu is aan de voorkant een zoekmachine die ruim 15 miljoen onderkomens op 600 verschillende websites, waaronder ook Airbnb en Booking.com, met elkaar vergelijkt. De Siebers’en willen met hun meta-zoekmachine ook concurreren op prijs: met behulp van beeldherkenningssoftware worden identieke, maar verschillend geprijsde huizen automatisch gefilterd.

Daarnaast is Holidu, via dochterbedrijf Bookiply, een leverancier van software voor eigenaren van vakantiewoningen. Die kunnen daarmee hun huizen distribueren over meerdere reiswebsites, hun kalenders synchroniseren en beschrijvingen en foto’s toevoegen. Holidu neemt een deel van de communicatie met rezigers uit handen. In ruil pakt de dienst 8 procent commissie per geboekt verblijf.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Natuurhuisje

Holidu is niet de enige speler die profiteert van een sterk toegenomen vraag. Zo is bij Natuurhuisje.nl, ook een succesvolle zoekmachine voor vakantiehuizen die wordt geleid door twee broers, sinds de corona-uitbraak sprake van een ‘explosieve groei’. Medeoprichter van Catawiki René Schoenmakers lanceerde kort na het begin van de coronapandemie een platform voor bijzondere overnachtingen, en zag het aantal bezoekers al snel toenemen.

Lees ook:
Waarom René Schoenmakers na Catawiki weer helemaal opnieuw begint met Vipio
Van ‘rookie mistakes’ naar internationale groei: zo maakten broers Tim en Luuk van Oerle Natuurhuisje groot