Kledingplatform The Next Closet dankzij 1 miljoen euro groeigeld naar Vlaanderen

The Next Closet krijgt een investering van meer dan 1 miljoen euro. Het duurzame kledingplatform lanceert hierdoor vandaag in Vlaanderen een eigen website. ‘We willen heel hard groeien.’

Via online marktplaats The Next Closet kunnen geïnteresseerden designerkleding kopen en verkopen. Het nieuwe groeigeld voor het bedrijf is afkomstig van zowel bestaande als nieuwe investeerders, meldt mede-oprichter Lieke Pijpers (rechts) aan Sprout. Zij runt het bedrijf sinds 2013 met Thalita van Ogtrop.

Onder de nieuwe investeerders vallen ondernemers Janneke Niessen (Improve Digital, Inspiring Fifty), Aletta Stas-Bax (Frederique Constant) en het Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDENH). “Dit fonds heeft kortgeleden circulaire economie aan zijn portfolio toegevoegd”, stelt Pijpers. “Wij brengen dit in de praktijk.” 

The Next Closet zal de investering volgens Pijpers gebruiken om “heel hard te blijven groeien”. Vandaag lanceert het bedrijf een Vlaamse variant van zijn kledingplatform. “We willen het modelandschap in de Benelux verduurzamen. Via Vlaanderen kregen we al 20 procent van ons organisch bereik en we zien hier dan ook veel kansen.” Voorlopig opent Pijpers geen kantoor in België. “Wel werken we met Belgische krachten. Ook is een van onze investeerders, Wayne Parker Kent, actief in Vlaanderen. We mogen mensen in hun kantoor in Antwerpen laten werken.”

Pijpers zet een deel van het geld ook in voor het salaris van extra personeel. The Next Closet had 10 fte op de loonlijst staan en dit is nu gestegen naar 15 fte, een toevoeging van met name marketeers en developers. The Next Closet heeft bovendien een nieuwe coo: Gilles van Kooten, die van de bank ABN Amro komt. Past zo’n gesjeesde bankier wel bij het idealistische The Next Closet? “Misschien is dat wel de reden dat ie bij ABN is weggegaan”, lacht Pijpers. “Iedereen die bij ons werkt, deelt onze missie.”

Winstgevendheid is niet ons doel

Vorig jaar verkocht The Next Closet, concurrent van United Wardrobe, vier keer zoveel items als het jaar ervoor. Omzetcijfers wil Pijpers niet noemen, maar wel weet ze te vertellen dat haar bedrijf nog niet winstgevend is. “Dat is ook niet per se ons doel. We willen vooral ons bereik vergroten om duurzame impact te creëren. We willen mensen inspireren om items een nieuw leven te geven. Als we dit jaar weer vier keer zoveel items verkopen, komt winstgevendheid erg dichtbij. Uiteindelijk moet je als gezonde business je eigen broek kunnen ophouden.”

The Next Closet haalde in 2016 ook al eens 1 miljoen op, bij onder meer Wayne Parker Kent en Maarten Beucker Andreae, oprichter van 2ehands.nl.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!