Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kollekt.fm wint techprijs in Groningen: ‘We waren stomverbaasd’

Ook al denken de twee partijen - tot dusver - anders over licentierechten, toch kreeg de Amsterdamse playlist-startup Kollekt.fm afgelopen weekend in Groningen een belangrijke techprijs van Buma/Stemra. Mede-oprichter Rolf Dröge​ (28): ‘We waren stomverbaasd.’

Tussen alle eierballen en rockconcerten van showcasefestival Eurosonic/Noorderslag door werd er afgelopen weekend in Groningen hard gepitcht door ondernemers. Het ultieme doel was het winnen van een Buma-prijs. De heren van streamingbedrijf Kollekt.fm vielen in de prijzen. Rolf Dröge, Boudewijn Geiger en Elger Lambert wonnen de Buma Meets Tech Award, een prijs voor een techstartup die iets betekent voor de Nederlandse muziekindustrie.

“We waren een beetje stomverbaasd dat we gewonnen hadden”, reageert Dröge (foto rechts). “We dachten, zonder arrogant te klinken, wel dat we een serieuze kans zouden maken, maar eerdere wedstrijden waaraan we mee hadden gedaan, verloren we telkens.” In Cannes en op ADE visten de ondernemers achter het net. “We zijn supertrots dat we nu wel hebben mogen winnen.”

Atmosphere

Kollekt.fm begon als platform om particulieren nieuwe muziek te laten ontdekken, maar een duidelijk verdienmodel ontbrak. De ondernemers besloten dus een pivot te maken, door zich te richten op het aanbieden van op maat gecureerde playlists aan winkels; de zogeheten service Atmosphere. De meeste retailers blijken gebruik te maken van standaardplaylists, zo ontdekten de ondernemers. En dat terwijl beleving voor stenen winkels steeds belangrijker wordt in de strijd tegen de online concurrentie.

Kollekt.fm wist al zo’n dertig klanten binnen te hengelen, waaronder pizzabedrijf Domino’s, brillenzaak Ace & Tate en flexwerkplek Spaces. Atmosphere draait op tweehonderdvijftig locaties en sinds kort mogen de heren ook kapperszaak Toni & Guy en popupbar Sunny’s Nature Bar aan hun portfolio toevoegen. Laatstgenoemde bedrijf komt uit de koker van SLA-ondernemer en Challenger-finalist Nina Pierson.

Buma/Stemra

We hebben zo’n 30.000 euro betaald voor het verzamelen van muziek

En afgelopen weekend volgde dus de erkenning van Buma/Stemra, gekoppeld aan een geldprijs van 5.000 euro. Waarom ze hebben gewonnen? “Ze (de juryleden van Buma/Stemra, red.) hebben aangegeven dat ze zouden letten op de toegevoegde waarde die je op artiesten en mensen in de muziekindustrie hebt”, zegt Dröge.

“Met ons verhaal hebben we dat geprobeerd duidelijk te maken. We zorgen ervoor het juiste licentiegeld terugvloeit naar de artiesten en leveren onze curatoren een nieuwe inkomstenbron op.” Kollekt.fm heeft er momenteel zo’n twintig tot dertig. “We hebben afgelopen jaar zo’n 30.000 euro betaald voor het verzamelen van muziek.”

Het is opvallend dat uitgerekend Kollekt.fm een wedstrijd wint die is uitgeschreven door Buma/Stemra. Het waren juist auteursrechteninstanties zoals Buma/Stemra en Sena die Kollekt.fm ervan weerhielden de licenties voor klanten volledig te regelen. Dröge en consorten regelen wel de licenties voor het gebruik maken van het platform, maar niet de zogeheten vierkante meter-licentie. Dit betekent dat aangesloten winkels zelf moeten regelen dat ze Buma/Stemra en Sena betalen voor het draaien van de muziek.

Toch lijkt deze barricade ook langzamerhand doorbroken te worden, als we Dröge mogen geloven. Na de wedstrijd raakten de ondernemers aan de praat met een medewerker van Buma/Stema. “Die blijkt geïnteresseerd om hier toch over te praten. Het lijkt erop dat er misschien ruimte is om dit alsnog te regelen.”

Lees ook: hoe Kollekt.fm een nieuw businessmodel vond

Eigen geld

Ondertussen groeit Kollekt.fm gestaag door. Vorig jaar nam de omzet met 200 procent toe, dit jaar moet het zelfs 300 procent worden. Precieze omzetcijfers kan Dröge niet noemen, maar wel laat hij weten dat zijn bedrijf dit jaar het break-evenpunt moet bereiken. Opvallend is dat Kollekt.fm nog steeds bootstrapped, dus met eigen geld, aan zijn groei werkt. Ze zijn wel in gesprek met geïnteresseerde partijen, zegt Dröge, maar dat heeft tot dusver nog nooit ergens toe geleid.

Veel geld ophalen om je vervolgens te moeten herpositioneren? Daar geloof ik niet in

Dröge blijft dan ook enigszins sceptisch over het aan boord halen van een investeerder. “We willen niet dat je ergens veel geld tegenaan gooit, maar je groeiambities vervolgens niet waar kunt maken. Om ons heen zagen we veel bedrijven die grote hoeveelheden geld ophaalden, maar na een jaar zichzelf opnieuw moesten ontdekken of positioneren. Ik geloof niet in die filosofie.”

Toch impliceert zoiets wel dat je minder hard groeit. Kollekt.fm heeft anno 2018 nog steeds een bescheiden team van 4 fte en freelancers. Zijn ze niet bang om hierdoor op termijn de rat race in startupland te verliezen? Dat is Dröge niet: “We zijn nieuw in de b2b-markt. Dat is anders dan bij een consumentenproduct, waarbij je je creditcardgegevens invult en meteen een product afneemt. Bij ons duren sommige deals toch maanden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“We zeggen niet dat we nooit geld willen ophalen, maar we willen nu eerst op eigen kracht een punt bereiken waarbij het logisch is om door te zetten. We willen een gezond bedrijf bouwen.”

Foto boven: Bart Heemskerk.