De luchtvaartmaatschappij gaat zijn kapitaal spenderen in een later dit jaar te openen Innovation Hub in Berlijn, blijkt uit een interne presentatie waar Deutsche-startups.de over bericht.
Daaruit komt ook naar voren dat het concern zich met startups wil onderscheiden ‘door innovatie en digitalisering’. Het geld wordt verdeeld over internet en externe projecten en daarnaast moet er een innovatiefonds worden opgetuigd.
Ook zou er een innige band moeten worden gesmeed met startupmekka Silicon Valley, ‘om toegang tot disruptieve ideeën te verkrijgen’. Het thema ‘innovatie’ moet ook ‘direct verankerd’ worden bij de ceo van Lufthansa, hamert de presentatie er nog maar even in.
Daimler
Eerder ging bijvoorbeeld ook autobouwer Daimler aan de slag met startups rond het thema mobiliteit en kwamen ook Deutsche Telekom (dat onder meer geld stak in het Nederlandse Vigour) en Commerzbank met een eigen fonds voor durfkapitaal. Duitse energiebedrijven als EnBW proberen via startups nieuwe, ‘groene’ technologieën te ontdekken en nieuwe bedrijfsmodellen aan te boren.
Volkswagen, Allianz en Google loven dit jaar in een ‘Gründergarage‘ 100.000 euro uit voor de beste nieuwe startups.
In Nederland zijn proberen grote concerns als Randstad, Vodafone, Alliander en Sanoma innovatie aan boord te halen door aan te haken bij startups.