Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meer dan 60 Nederlandse startups op CES 2019

Meer dan zestig Nederlandse bedrijven reizen in januari 2019 af naar de de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Er waren zo’n honderdvijftig aanmeldingen. ‘Nederlanders zijn praktische ondernemers.’

De komst van vijftig startups zou vanuit StartupDelta zeker zijn, vertelt de organisatie aan Sprout. Buiten StartupDelta zou er nog een extra een groep Nederlandse bedrijven zijn waar CES al van weet dat zij komt.

Dat stelt CES-executive vice-president Karen Chupka donderdag tijdens CES Unveiled in de Amsterdamse Beurs van Berlage aan Sprout. Het aantal, dat ze schat op 66 startups, kan volgens de zegsvrouw nog hoger uitvallen. Dit jaar stonden er nog 53 Nederlandse startups op het prestigieuze elektronica-evenement. Nederland stuurt sinds 2 jaar startups naar het evenement.

“Ik vind aantallen eigenlijk heel onbelangrijk”, reageert prins Constantijn van StartupDelta op het aantal startups dat in januari met hem mee zal reizen naar Las Vegas. “Je wil de startups goed kunnen begeleiden. Het is niet echt eenvoudig. Het is een hele grote beurs, dus je raakt al vrij snel volledig de weg kwijt. Dus heel veel meer (startups, red.) heeft niet zoveel zin. Je wil eigenlijk steeds betere startups hebben en je wil startups hebben die er ook echt wat aan hebben. Je kan wel allerlei bedrijven naar Amerika slepen, maar vaak zijn ze er nog niet eens aan toe.”

Amerikaans kapitalisme

Niet een klant vinden of een investering krijgen, noemt Constantijn als het grootste pluspunt van CES voor het Nederlandse bedrijfsleven, maar “dat je wordt blootgesteld aan een Amerikaans soort kapitalisme. Ze vragen je andere dingen: wanneer je kan leveren, hoe snel je kan opschalen, wanneer je naar Amerika komt en wat je financieringsbehoeftes zijn. Ze doen dat met een ambitieniveau waar wij vaak nog niet helemaal aan toe zijn. Je merkt dat heel veel ondernemers terugkomen en gaan reflecteren op waar ze eigenlijk mee bezig zijn: zitten we in de goede markt? Hoe snel wil je naar het buitenland gaan? Kun je misschien niet beter naar Duitsland of naar België gaan? Het is een heel goede pressure cooker.”

Merkt Constantijn dat Nederlandse startups die aan CES hebben deelgenomen daadwerkelijk verder komen? Ja, zegt de startupprins: “Zij komen verder, wij komen verder. Wij kunnen ze beter helpen. CES wordt ook beter voor de startups. Ik denk dat we met elkaar allemaal leren. Er zijn duizenden conferenties waar je met elkaar naartoe kan gaan, maar op CES komt de hele wereld.”

Zichtbaarheid

CES-ceo Gary Shapiro is erg gecharmeerd van de komst van Constantijn. “Het feit dat hij op CES rondloopt, zorgt voor extra zichtbaarheid. Het herinnert me aan Emanuel Macron, die met de startups naar Las Vegas kwam en zich daar richtte op de Franse bedrijven. Prins Constantijn doet iets vergelijkbaars. Het kost weinig, maar je genereert er zoveel media-aandacht door.”

Shapiro stelt onder de indruk te zijn van de innovatieve oplossingen waarmee Nederlandse startups komen. “Het zijn geen wannabe-bedrijven. Ze creëren services en producten die een behoefte vervullen. Voor mij bewijst dit dat Nederlanders praktische mensen zijn en ondernemers. Ze zijn in toenemende mate bereid om risico’s te nemen.”

Ook VS-ambassadeur Pete Hoekstra, van origine een Nederlander, is onder de indruk van de Nederlanders. Hij ziet ons volks als een van ware ondernemers. Dat ‘slechts’ 66 startups naar Las Vegas afreizen – Frankrijk stuurt honderden, ter vergelijking – ziet hij niet als een “slechte start”. “En het aantal neemt toe. Wij weten dat de mensen bij CES erg onder de indruk zijn van het aantal bedrijven dat komt en de kwaliteit die zij meebrengen.”

CES Unveiled

Tijdens CES Unveiled, dat dit jaar voor de tweede maal in Amsterdam plaatsvindt, krijgen enkele tientallen Nederlandse startups de kans om even CES’je te spelen – maar dan in eigen land. Een van hen is de het bedrijf Billie van ondernemers Ebrahimi Far Kaweh en Henk Jan Wils. Zij leveren een app om op laagdrempelige wijze in crypto te beleggen – een beetje de Bux van de blockchainwereld, dus.

Van een contact kregen ze een appje over CES Unveiled, vertelt Kaweh: “Er waren nog vier booths over, kregen we te horen. Wees dus snel!” Een belletje later en de twee staan op CES Unveiled. Deze dag krijgt waarschijnlijk in januari een vervolg in Las Vegas: “Ze willen graag dat we komen en nemen contact met ons op.”

Hippe scooters

Ook aanwezig is Alex Dings van cybersecurity-startup Bitsensor, waarmee hij vorig jaar de 25 onder de 25-verkiezing van Sprout won. Dings, vandaag in felrood pak – dat staat hem goed, twijfelt nog of hij in januari naar Las Vegas af zal reizen. Omdat ze een B2B-product leveren, moeten er volgens Dings wel genoeg potentiële klanten op het evenement afkomen – met andere woorden: niet alleen maar techgeeks. “Of we gaan, hangt af van onze ervaring vandaag”, zegt Dings.

Tot nu toe is Dings nog niet overtuigd, stelt hij: “CES wil af van zijn consumer product-imago en wil ook B2B omarmen, maar ik merk dat men hier voornamelijk nog op zoek is naar hippe scooters en smartwatches. Leuk voor dat soort bedrijven, maar wij hebben daar niet zo veel aan.”

Voor de prijs hoef je het volgens Dings overigens niet te laten. “Als je een mission voucher aanvraagt bij de RVO betaal je maar een paar duizend euro. In vergelijking met wat je betaalt voor conferenties in Nederland is dat niets.” Dings hamert erop dat je als Nederlandse ondernemer wel moet beseffen dat zo’n reisje CES je een week van je tijd kost. “Je moet afspraken ervoor en erna inplannen en een duidelijke visie hebben. Staar je dus niet blind op de kosten, maar kijk of het jouw bedrijf wat oplevert.”

Pitch

Wie sowieso naar Las Vegas afreist in januari is de 23-jarige ondernemer Jari Hazelebach. De ondernemer wint donderdag tijdens CES Unveiled een pitchwedstrijd, waarin het publiek mag stemmen op de beste spreker. Niet geheel een verrassing: pitchkenner Nathalie Mangelaars van ondernemerswedstrijd NK Pitchen verkoos een pitch van Hazelebach in 2017 al eens tot Pitch van de maand op Sprout.

Hazelebach werkte toen nog met Pieter Doevendans voor Ava, een app voor slechthorenden die gesprekken omzet in tekst. Inmiddels heeft hij een nieuwe startup opgericht: SpeakSee. In plaats van te werken met een app, gooit hij het nu op microfoontjes. “Het voordeel is dat je nu niet allemaal een app hoeft te installeren”, zegt Hazelebach.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hazelebach deed mee aan de pitchwedstrijd omdat er vanuit de Verenigde Staten veel interesse in zijn product is. “Ook is de corporate accessibility er heel groot, wat betekent dat mensen met een handicap mee kunnen draaien op de werkvloer.” Technologie maakt dat volgens Hazelebach gemakkelijker. “Mijn vader is zelf al vanaf zijn geboorte zeer slechthorend. Voordat deze technologie er was, kon hij geen meetings volgen op zijn werk.”

Het is staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer die Hazelebach op het podium het heuglijke nieuws mag vertellen. Sprout vraagt de CDA-politica naderhand waarom je als Nederlandse startup naar Las Vegas zou moeten afreizen. “Dat is eigenlijk heel simpel”, reageert Keijzer. “Als je in Nederland blijft, heb je 17 miljoen klanten. We zijn onderdeel van Europa. Dan heb je er 500 miljoen, maar als je naar Amerika gaat, komen er ruim 300 miljoen potentiële klanten bij.”