Met deze stappen pas je design thinking toe

Design thinking is het helemaal, als we menig Silicon Valley-onderneming mogen geloven. Dertig procent van hen zou denken als een designer. Maar hoe doe je dat precies? Wij geven je een stappenplan.

Design thinking neemt een vlucht in managementland, maar wat houdt het nu precies in? Afgelopen week doken we met Sprout in deze innovatietechniek. We spraken met Silicon Valley-professor Michael Shanks, die een pleitbezorger is van design thinking. Het verhaal kun je hier teruglezen. Hieronder geven we je nog eens de basics van design thinking, in een overzichtelijk stappenplan.

1. Empathy

Wie als een designer denkt, gaat niet uit van zijn of haar eigen expertise, maar denkt vanuit het gevoel: hoe voelt de gebruiker zich over het product? Houd bijvoorbeeld diepte-interviews met gebruikers, of met werknemers. Door zo'n kwalitatieve benadering leer je meer over je product.

Klein voorbeeldje: een -fictief - bedrijf haalt weinig omzet uit zijn webshop. Het besluit met een diverse groep aan gebruikers het gesprek aan te gaan.

2. Define

Je hebt de diepte-interviews erop zitten, dus je bent er nu klaar voor om vast te stellen wat het probleem is. In het voorbeeld blijkt dat gebruikers de website ingewikkeld blijken te vinden.

3. Ideate

Vervolgens ga je op zoek naar oplossingen voor het probleem. In het voorbeeld kom je dus nu met ideeën om de website eenvoudiger te maken voor gebruikers. Probeer met vijf oplossingen te komen. Bijvoorbeeld: een uitleg-menu'tje, een simpelere lay-out, minder verborgen opties op de home-page en ga zo maar door.

Bespreek de oplossingen met het team, en bekijk op gedetailleerd niveau welke ideeën de moeite waard zijn om te implementeren. Doe het in groepsverband, met de ceo en developer als gelijke broeders naast elkaar. Teken je plannen uit, zodat je ze goed kunt visualiseren.

4. Prototyping

Wanneer jullie tot aardige ideeën zijn gekomen, kun je een prototype ontwikkelen van een oplossing. Pas in het geval van de website dus de versimpelingen toe, waarover het team het eens is. Bijvoorbeeld: een eenvoudigere, meer overzichtelijke lay-out.

5. Test

Een product is nooit klaar, stellen bedrijven die design thinking toepassen. Blijf daarom altijd testen. De onderneming die een probleem had met zijn webshop gebruikt bijvoorbeeld A/B-testen om te toetsen welke versimpelingen van de website zorgen voor meer conversie, en welke niet. 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Groeigeld nodig? Kijk eens over de grens, adviseert deze ex-bankier

Startup Banking

Ex-bankier Jaap Dekter (33) bouwde een Europees netwerk van ondernemers en investeerders op en koppelt die aan elkaar, wat al miljoenen aan groeigeld opleverde. Sprout bezoekt één van zijn zogeheten Startup Banking-evenementen in Dublin. ‘Ik voel me Europeaan, niet slechts Nederlander.’

Lennard Kooy (30) geeft leiding aan het Amsterdamse techbedrijf Storyteq (22 fte), maar vandaag loopt hij rond in Dublin; in co-working space Huckletree, waar ooit Twitter huisde. Hij is op zoek naar kapitaal – idealiter 1,5 tot 2 miljoen euro – om zijn B2B-platform voor het maken van bedrijfsvideo’s vleugels te geven.

Kooy is één van de negen startups die deze dag (eind november) meedoet aan het pan-Europese dagevenement Startup Banking. Startups uit Europa worden hierbij na een uitvoerige selectie gekoppeld aan een gelijk aantal potentieel geïnteresseerde Europese durfkapitalisten voor één-op-één-gesprekken van telkens 20 minuten. Kooy zoekt vandaag dan ook bewust naar venture capitalists (vc’s) van buiten de Benelux. “In Nederland ken ik veel investeerders zelf wel, maar in het Verenigd Koninkrijk of Duitsland niet. Haal ik een buitenlandse vc aan boord, dan krijg ik er ook meteen een netwerk bij.”

Kooy haalde met Storyteq al eens geld op bij lokale angel investors, maar deed tot dusver nog geen serieuze Series A-ronde. Had hij zelf op zoek moeten gaan naar geschikte investeerders, dan had dat hem veel tijd gekost, weet Kooy – waarschijnlijk maanden. “Ik had met iedereen koffie moeten drinken om te zien of het matcht”, zegt hij. “De organisatie heeft dat nu al gefilterd, waardoor ik deze uren kan steken in mijn bedrijfsvoering.”

Startup Banking

Jaap DekterDie organisatie, Startup Banking, komt uit de koker van het Nederlandse Amsterdam Venture Partners. Dit bedrijf (6 fte) wordt geleid door de 33-jarige ex-bankier Jaap Dekter (foto rechts), die de onderneming in 2015 oprichtte met Willem Rens (33).

Het is al het zevende Startup Banking-event dat de heren samen met mede-aandeelhouder Marije Lutgendorff (42) organiseren. Dekter vertelt dat hij een netwerk aan startups en vc’s heeft opgebouwd door heel Europa. Voor ieder Startup Banking-evenement melden zich doorgaans twee- tot driehonderd startups aan, waarvan er uiteindelijk tien door de strenge selectie heen komen. “Eén startup is vandaag uitgevallen, omdat het bedrijf op het punt staat een miljoenendeal te tekenen”, zegt Dekter: “Begrijpelijk.”

Selectie

Dekter legt uit hoe het werkt met die strenge selectie. “Stel dat we een B2B-SaaS-bedrijf hebben dat 1,5 miljoen euro nodig heeft. We vergelijken dat bedrijf dan met alle andere soortgelijke bedrijven in onze database die net zoveel geld nodig hebben. Als een bedrijf dan in de top 5 tot 10 procent zit van meest sterke ondernemingen, stemmen we met het team over welk bedrijf mee mag doen. We kijken dan bijvoorbeeld naar de samenstelling van het oprichtersteam en de kansen in de markt.” Dekter vertelt dat hij een een even groot netwerk heeft aan vc’s, die hij zorgvuldig stelt te koppelen aan de deelnemende startups. De omvang van hun investeringen moet bijvoorbeeld aansluiten, net als de branches waarin ze acteren.

Dat is ook hard nodig, weet Dekter, want zonder miljoeneninvesteringen door de deelnemende vc’s komt zijn bedrijf niet uit de kosten. Per gedane investering ontvangt Startup Banking namelijk 1,5 tot 2 procent van het geldbedrag – cash, geen aandelen. De investeringen ontstaan, zoals dat gaat, niet direct, maar pas na een reeks aan vervolggesprekken tussen ondernemer en investeerder. Dekter en zijn team blijven daarom weken, zelfs maanden na het evenement in contact met de deelnemers, om het lot een handje te helpen.

Veel mensen hebben een hekel aan tussenpersonen.

“Veel mensen hebben een hekel aan tussenpersonen”, legt Dekter meteen de vinger op de zere plek van zijn metier. “In de financiële sector is dat terecht, want veel van dit soort partijen vragen een success fee van 5 tot 7 procent. Haal je dan als startup voor 20 maanden geld op, dan ben je al snel een hele maand aan kapitaal kwijt. Wij zitten daar met 1,5 tot 2 procent flink onder, maar als niemand groeigeld ophaalt betekent dat wel dat wij onwijs veel kosten maken. Hierdoor moeten we startups goed selecteren en er bovenop blijven zitten.”

Startup Banking richt zich op Europese ondernemers die naar seed- en Series A-investeringen van grofweg 1 tot 10 miljoen euro zoeken. Tot nu toe haalden de deelnemende startups 46 miljoen euro aan groeigeld op, deels via de contacten van de organisatie. “We kunnen dit jaar op 60 tot 90 miljoen euro eindigen”, zegt Dekter enthousiast.

Startup Banking
Jaap Dekter, links op het podium, houdt een panelgesprek over investeringskansen in Ierland.

Zuidas

Ik was één van de overlevenden van de financiële crisis van 2008 op de Zuidas.

Het zijn normale bedragen in de branche waar Dekter 7 jaar lang werkte: de bancaire sector. Als bankier voor ABN Amro en later Kempen en Co liep hij jarenlang rond over de Amsterdamse Zuidas. Hij richtte zich er op het verkopen van beleggingsproducten aan onder meer family offices en investment bankers. 80 uur per week rammen op de gekleurde beleggingstoetsenborden, dat soort werk. Op zijn 21e begon hij ermee. Het was toen 2008, in het holst van de crisis. “Veel bankiers werden ontslagen, maar ik was nog zo jong dat ik daar te goedkoop voor was”, blikt hij terug. “Ik was één van de overlevenden (lacht).”

Na 7 jaar over de kantoorjungle van Amsterdam-Zuid te hebben geflaneerd, vond Dekter het in 2015 mooi geweest. Na het incasseren van zijn jaarlijkse bonus zegde hij zijn baan op en begon voor zichzelf. Hij wilde een eigen investeringsbank maken voor Europese techbedrijven. Zijn eerste product was een informatiedienst voor crowdfunding, en hij investeerde er zeeën van kapitaal in. Het flopte volledig – niemand had er behoefte aan. 

Hoe kon Dekter zijn ondernemersdroom toch verwezenlijken? Door datgene te doen waar hij goed in was, zo bleek. Dekter werkte toentertijd in een co-working space in Amsterdam en kwam er in contact met allerlei startups. Velen van hen bleken behoefte te hebben aan het financiële advies van de ex-investment banker. Wat moest er bijvoorbeeld in een pitch deck staan als je financiers wil enthousiasmeren, wilden ze weten, en hoe vind je nu precies een family office

Kratje bier

Dekter, een keiharde werker die druk zocht naar een nieuwe uitdaging, hielp ze maar wat graag. Doorgaans voor een kratje bier, hij was allang blij weer iets om handen te hebben. Toen zijn vriendin op een dag vertelde dat ze zwanger was van hun eerste kind, realiseerde Dekter zich dat echter er brood op de plank moest komen.

Dekter veranderde zijn businessmodel daarop van kratjes bier naar rinkelende euro’s en Amsterdam Venture Partners was geboren. Hij begon als lokale consultant, maar maakte er al snel een Europese dienst van. Of “cross-border”, zoals hij het zelf noemt. “Nederlanders aan Nederlanders voorstellen, daar heb je meestal geen tussenpersoon voor nodig. Cross-border is dat wel leuk; als wij een Nederlandse startup onderbrengen bij een Duitse investeerder is iedereen blij. De Nederlandse ondernemer was uit zichzelf niet zo snel gaan kijken naar de Duitse markt, en de Duitse investeerder heeft niet zoveel kijk op de Nederlandse markt.”

Europa

De Startup Banking-evenementen vonden tot dusver dan ook plaats door heel West-Europa: naast Dublin ook in Madrid, Wenen, Stockholm, Lissabon en Amsterdam. Mega-steden zoals Londen en Berlijn slaat Dekter over. “Iedere vc komt zelf wel in Londen, daar heeft onze hulp minder impact. We doen het liever in steden waar we iets kunnen toevoegen. Het Nederlandse vc-ecosysteem is bijvoorbeeld erg gesloten; Nederlandse investeerders kijken vooral naar Nederlandse startups en ons land telt een relatief klein aantal startups. Duitse investeerders zijn bijvoorbeeld veel meer op heel Europa gericht. In ons land heerst een soort gezapigheid, waarbij vc’s verwachten dat founders wel naar hen toekomen.”

Tilburg of Amsterdam het nieuwe Silicon Valley? Welnee, eerder Londen of Berlijn.

Dekter zou je kunnen omschrijven als een ware kosmopoliet, die continu over de grens kijkt. “Ik ben van de generatie dat je je deels Europeaan voelt”, zegt hij, “niet alleen Nederlander. Als mensen zeggen dat Tilburg of Amsterdam het nieuwe Silicon Valley is, erger ik me daar behoorlijk aan. Londen, Stockholm, Berlijn of Parijs zie ik veel meer als mega-regio’s die voor geen enkele andere regio ter wereld onderdoen.”

Toch lijkt zelfs Europa voor zelfverklaard Eurofiel Dekter te klein te zijn: in 2021 wil hij zijn eerste Startup Banking-evenement dan ook in New York City organiseren. De beste startups uit de Europese reeks moeten dan gekoppeld worden aan Amerikaanse vc’s. Gooit hij het in Europa op investeringen van 1 tot 10 miljoen euro, in het land van Uncle Sam wil hij mikken op 10 tot 30 miljoen dollar. “We moeten nog goed in kaart brengen wanneer de groei en omzet van startups genoeg is voor dit soort investeringen”, zegt Dekter.

Startup Banking
Storyteq-ondernemer Lennard Kooy (links) vertelt over zijn startup en investeerder Thibault D’Hondt (rechts) maakt aantekeningen.

Londense durfinvesteerder

Kooy zit ondertussen aan een tafeltje met Thibault D’Hondt (25) van de Londense durfinvesteerder Force over Mass. De uit het Belgische Brugge afkomstige D’Hondt stelt Kooy allerlei vragen: ben je niet te laag geprijsd? Wat is je ideale klant? Welke partners heb je? Hoeveel wil je ophalen? Hoe groot is je salesteam? Kooy legt het uit, druk handgebarend. Op iedere vraag heeft hij direct een antwoord paraat, en gaan de handen weer in de lucht. D’Hondt maakt ondertussen geconcentreerd aantekeningen op zijn notitieblok.

We hebben vandaag nog geen één verloren meeting gehad. Dat is bijzonder.

Hij heeft vandaag nog geen één verloren meeting gehad, vertelt D’Hondt na afloop van het gesprek. “En dat is bijzonder, want het is normaal voor een vc dat 50 procent van je afspreken niet nuttig zijn. We zullen misschien niet in alle bedrijven van vandaag investeren, maar ze liggen allen binnen de grenzen van waar wij als vc in zouden kunnen investeren.”

Vaak is dat niet zo. “We krijgen geregeld pitch decks toegestuurd, waar niet veel uit op te maken valt. Bij twijfel doen we meestal een call of spreken we af. Vaak kom ik er dan al binnen een paar minuten achter dat er geen fit is.” D'Hondt lacht: “Je moet dan beleefd blijven en kan dus niet al na 5 minuten zeggen: ‘Doei!’”

Dan pakt D’Hondt zijn jas. Hij moet snel terug naar het vliegveld, want zijn vliegtuig naar Londen vertrekt zodadelijk. Uitrusten is er niet bij als durfinvesteerder in de nog immer bruisende startup-stad Londen. De rest van de investeerders en ondernemers verdwijnt het Dublinse nachtleven in – het netwerken stopt immers niet bij de één-op-één-gesprekken.

Dat Startup Banking zijn deelnemers niet alleen internationaal maar ook op nationaal niveau blijkt te verbinden, merken we de volgende dag uit een lovend LinkedIn-bericht van de Ierse investeerder Andrew O’Neill, die namens Act Venture Capital deelnam: “Wie had gedacht dat er een paar Nederlanders voor nodig waren om Ierse bedrijven en investeerders aan elkaar te introduceren?”

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.

Nederlandse kweekvlees-startup Meatable krijgt 9 miljoen euro, oprichter TransferWise investeert mee

Daan Luining, Krijn de Nood, Meatable

Krijn de Nood en Daan Luining halen met hun kweekvlees-startup Meatable 9 miljoen euro groeikapitaal op. Taavet Hinrikus, oprichter van de Europese unicorn TransferWise, is de opvallendste investeerder.

Meatable werkt, net als het eveneens Nederlandse Mosa Meat, aan een manier om vlees te kweken. Dat is een spel van lange adem, waar miljoenen euro’s voor nodig zijn om überhaupt een eerste prototype te kunnen ontwikkelen.

Met een nieuwe investering van 9 miljoen euro kan het bedrijf uit Delft (14 medewerkers, waaronder 12 wetenschappers) zijn eerdere doel om in 2021 zijn eerste hamburger op te leveren, een jaar naar voren halen. Komende zomer presenteren De Nood en Luining als het goed is hun een eerste prototype van varkensvlees. De challenger schat dat de eerste commerciële productie in 2025 van start zou kunnen gaan, zegt De nood. “Dat is ook het moment waarop we verwachten dat we op prijs kunnen concurreren met gangbaar vlees.”

TransferWise

De nieuwe investering is afkomstig van bestaande aandeelhouders, die vorig jaar al 3 miljoen euro in Meatable staken, waaronder BlueYard Capital. Bij die investeerderspoule meldt zich nu ook Taavet Hinrikus, medeoprichter van TransferWise. Dat is een van oorsprong Estse FinTech-startup, die in 2016 een van Europa’s eerste (winstgevende) unicorns werd en die zich onderscheidt met opvallende marketing.

Volgens Hinrikus ontstaan er mooie dingen “wanneer je een geweldig team en een 10 keer beter product samenbrengt met een enorme markt”. “De unieke gepatenteerde technologie waar Meatable toegang toe heeft, biedt alle ingrediënten die nodig zijn om de volgende Europese unicorn te worden.’’

Meatable kwam de Est op het spoor via het netwerk van bestaande investeerders. Hinrikus deed twee jaar geleden een stap terug bij TransferWise, en steekt zijn tijd nu in het helpen van andere startups. Bij Meatable is de Est meer dan een geldschieter, zegt De Nood. “Hij helpt met strategie, zoals hoe onze board eruit ziet en hoe je een team samenstelt. Hij heeft eerder verschrikkelijk veel geld opgehaald bij de beste fondsen in de VS, TransferWise is een van de weinige Europese bedrijven die dat zo goed heeft gedaan.”

Een onbekend deel van de investering wordt opgehoest door de Europese Commissie, via het Eurostars-programma. Dat is volgens Meatable het bewijs dat “ons vlees wordt gezien als een legitieme oplossing voor de ambitieuze agenda van de Europese Unie op het gebied van klimaatverandering”. 

Efficiënt

Gangbare veehouderij doet een te groot beroep op water en land, stelt Meatable. Voor een kilo vlees moet er zo'n 25 kilo voedsel in een koe. De sector is verantwoordelijk voor 14 tot 18 procent van de uitstoot van broeikasgassen. Meatable belooft vlees met 96 procent minder watergebruik, tot 99 procent minder grondgebruik en veel minder uitstoot dankzij “efficiënt energiegebruik”. Of beloofde cijfers in de praktijk stand houden, moet uiteraard nog blijken.

Bij andere kweekvlees-startups, waaonder ook Memphis Meats en Modern Meadow, duurt het maken van cellen veel langer dan bij Meatable, stelt het bedrijf. De Nood: “Er is nog geen partij die heeft uitgevonden hoe er een constante toevoer van pure cellen kan worden geproduceerd.”

Productieproces

Meatable claimt de tijd die nodig is om grote hoeveelheden spier- en vetweefsel te fabriceren, terug te kunnen brengen van enkele maanden tot een paar dagen. Het productieproces van Meatable bestaat uit twee delen. Aan de ene kant een zogeheten proliferatiefase, waarin cellen zich delen. Uit het vat waar die (stam)cellen in zitten, worden ieder uur nieuwe cellen gehaald en naar een tweede vat gebracht.

In dat tweede vat worden met behulp van de stamcellen vet- en spierweefsel gekweekt. Dat proces duurt een week of twee. De kunst is om het volume zo groot mogelijk te krijgen - een cruciale vraag voor een levensvatbaar businessmodel.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

'Het voelt als een voorrecht om in de VS een bedrijf te kunnen bouwen'

Pieter Doevendans, Ava

Holland in the Valley - Pieter Doevendans - AvaScribe

Pieter Doevendans timmert in San Francisco aan de weg met Ava, een app die doven en slechthorenden helpt door audio om te zetten naar tekst. ‘Dat ik dit kan doen, voelt als een groot voorrecht.’

Pieter Doevendans kwam in 2013 naar San Francisco om er te studeren, waar hij met mede-studiegenoot Thibault Duchemin (die opgroeide als enige horende persoon in een dove familie) de app Ava ontwikkelde. De app helpt doven en slechthorenden door het geluid van gesprekken om te zetten naar tekst.

De Nederlander ervaart het naar eigen zeggen als een groot voorrecht om in de VS een bedrijf uit de grond te kunnen stampen. "Met dat privilege voelt het bijna als een verantwoordelijkheid om anderen te helpen die minder bevoorrecht zijn." Ava (’Audio Visual Accessability’) levert de software (ook) aan bedrijven die waar doven en slechthorenden werken. Ook zorgbedrijven en onderwijsinstellingen zijn klant bij het bedrijf uit San Francisco. 

Doevendans was met Ava een van de vier kanshebbers van de Holland in the Valley-award, een prijs die het Nederlandse consulaat in San Francisco dit jaar voor het eerst uitreikte (en die werd gewonnen door Plantible).

Lees ook:
Je moet hier groot durven te denken
Deze twee Nederlanders maken in Californië van eendenkroos een nieuwe eiwitkampioen
Chris van den Berg werd geboren op een boerderij, nu oogst hij data

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Zo plant Plotwise pakketjes voor Coolblue en PostNL

Michel Boerrigter, Plotwise

Startup van de Week Plotwise laat webwinkels en bezorgdiensten meer pakketjes bezorgen in minder tijd. ‘We draaien de hoofdpijn van bezorging om naar iets waarmee de branche zich kan onderscheiden.’ 

Wat is Plotwise?         

Plotwise levert (cloud)software waarmee partijen als webwinkel Coolblue en bezorgdienst Redjepakketje de bezorging van hun pakketjes slim kunnen inplannen. Daarmee kunnen ze hun operationele efficiëntie (minder kilometers en voertuigen) met “minstens 20 procent” verbeteren, zegt oprichter Michel Boerrigter: “De consument krijgt snel en praktisch zijn spullen geleverd wanneer het hem of haar het beste uitkomt én het het beste past binnen de operatie van de bezorger.” Dat is een aantrekkelijke pitch in een e-commercemarkt waar bezorging een van de grootste bottlenecks is.

Het geheime ingrediënt van Plotwise is dat het planningsproces naar voren wordt gehaald, en onderdeel wordt van het bestelproces. Een klant die bij bijvoorbeeld Coolblue bestelt, krijgt binnen een paar milliseconden een bezorgvoorstel, waarbij rekening wordt gehouden met meerdere factoren, zoals het verkeer in zijn of haar omgeving, of er in de buurt ook al bezorgingen gepland staan en welk soort bezorgvoertuig (busje of bakfiets) er gebruikt wordt. Boerrigter: “Continu plannen betekent dat je niet alleen extra chauffeurs inschakelt op drukke momenten, maar ook dat je kan anticiperen en consumenten kan sturen naar gunstige bezorgmomenten.”

Wie zitten erachter?

Michel Boerrigter lanceerde in 2011 Calendar42, een spin-off van de TU Delft. Die startup richtte zich ook op (het inplannen van) persoonlijk vervoer en de zorg. Toen de planningssoftware goed aan bleek te slaan in de wereld van pakketbezorging, met Coolblue en PostNL als launching customer, was het tijd voor een pivot en naamsverandering.

Het team groeide van vijf naar dertig medewerkers (met zestien nationaliteiten) met daarin “veel slimme mensen die willen werken aan een groot maatschappelijk probleem”, zegt Boerrigter over de grote hoeveelheid verkeer die online bestellen veroorzaakt. “Dit lost je niet op met een appje.”

Wie zitten erop te wachten? 

Webwinkels en bezorgdiensten. Die merken dat e-commerce nog altijd hard groeit, maar ook dat de wegen vastlopen. “Voor onze oplossing moet je wel enige schaal hebben, voor een partij met minder dan 50 voertuigen is het minder interessant.” 

Nederland is voor Plotwise daarmee al snel te klein. Maar Europees gezien bestaat de doelgroep uit een paar honderd grote en een enkele duizenden Coolblue-achtige partijen, waaronder ook supermarkten en woonwinkels.

Hoever is Plotwise?

Plotwise strikte tot nu toe onder andere Coolblue, PostNL en Redjepakketje als klant. De startup bereidt zich nu voor op internationale groei. Boerrigter: “Nederland is op logistiek gebied een waanzinnig interessante en vooruitlopende regio, maar de landen om ons heen zijn qua volume een veelvoud.” Naast Europa is ook Azië een van de gebieden waar de dienst naar kijkt. 

Wat is het businessmodel? 

Software as a Service (SaaS). Anders dan gangbare SaaS-modellen is er – vanwege de markt – geen sprake van een vast bedrag per maand, maar betalen logistieke klanten op basis van het aantal orders dat ze maandelijks met behulp van Plotwise verwerken. 

“Een heel clean businessmodel, zegt Boerrigter, “waarmee je het voor dit soort bedrijven een OPEX-verhaal (Operational Expenditure, red.) maakt”. “De marges zijn hier flinterdun. Als je kan helpen om de omzet te verhogen en de kosten te verlagen, kun je die marges helpen vergroten.”

Een cloudmodel is in de logistieke wereld – waar nog vooral wordt gewerkt met traditionele softwarecontracten en consultancy – compleet nieuw, zegt Boerrigter. “We zeggen dat we geen software leveren, maar een oplossing. Daarmee is de incentive net zo groot voor ons.”

Nog geld nodig?

Plotwise financierde zijn groei tot nu toe met behulp van een aantal informele investeerders en investeringsfonds Investion. Volgend jaar verwacht de startup een “grote ronde” op te zullen halen, om zichzelf ook buiten Nederland op de kaart te kunnen zetten. 

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!