Met deze stappen pas je design thinking toe

Design thinking is het helemaal, als we menig Silicon Valley-onderneming mogen geloven. Dertig procent van hen zou denken als een designer. Maar hoe doe je dat precies? Wij geven je een stappenplan.

Design thinking neemt een vlucht in managementland, maar wat houdt het nu precies in? Afgelopen week doken we met Sprout in deze innovatietechniek. We spraken met Silicon Valley-professor Michael Shanks, die een pleitbezorger is van design thinking. Het verhaal kun je hier teruglezen. Hieronder geven we je nog eens de basics van design thinking, in een overzichtelijk stappenplan.

1. Empathy

Wie als een designer denkt, gaat niet uit van zijn of haar eigen expertise, maar denkt vanuit het gevoel: hoe voelt de gebruiker zich over het product? Houd bijvoorbeeld diepte-interviews met gebruikers, of met werknemers. Door zo'n kwalitatieve benadering leer je meer over je product.

Klein voorbeeldje: een -fictief - bedrijf haalt weinig omzet uit zijn webshop. Het besluit met een diverse groep aan gebruikers het gesprek aan te gaan.

2. Define

Je hebt de diepte-interviews erop zitten, dus je bent er nu klaar voor om vast te stellen wat het probleem is. In het voorbeeld blijkt dat gebruikers de website ingewikkeld blijken te vinden.

3. Ideate

Vervolgens ga je op zoek naar oplossingen voor het probleem. In het voorbeeld kom je dus nu met ideeën om de website eenvoudiger te maken voor gebruikers. Probeer met vijf oplossingen te komen. Bijvoorbeeld: een uitleg-menu'tje, een simpelere lay-out, minder verborgen opties op de home-page en ga zo maar door.

Bespreek de oplossingen met het team, en bekijk op gedetailleerd niveau welke ideeën de moeite waard zijn om te implementeren. Doe het in groepsverband, met de ceo en developer als gelijke broeders naast elkaar. Teken je plannen uit, zodat je ze goed kunt visualiseren.

4. Prototyping

Wanneer jullie tot aardige ideeën zijn gekomen, kun je een prototype ontwikkelen van een oplossing. Pas in het geval van de website dus de versimpelingen toe, waarover het team het eens is. Bijvoorbeeld: een eenvoudigere, meer overzichtelijke lay-out.

5. Test

Een product is nooit klaar, stellen bedrijven die design thinking toepassen. Blijf daarom altijd testen. De onderneming die een probleem had met zijn webshop gebruikt bijvoorbeeld A/B-testen om te toetsen welke versimpelingen van de website zorgen voor meer conversie, en welke niet. 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Hoe startup Grenzelooswerk uit het diepe dal van de coronacrisis klom

Grenzelooswerk

Tijdens de lockdown verdampte vrijwel de gehele omzet van startup Grenzelooswerk, maar de Leeuwardense uitzender lijkt zich razendsnel te hebben herpakt. Sterker nog, het bedrijf schrijft betere cijfers dan een jaar geleden. ‘Door de coronacrisis willen jongeren juíst in het buitenland werken.’

Toen we de Leeuwardense ondernemer Casper Lemmen in de tweede helft van maart spraken, ging zijn startup Grenzelooswerk door een diep dal. Het bedrijf koppelt veelal jonge werkzoekenden aan werkgevers in het buitenland. Door de coronacrisis gingen landen wereldwijd op slot en bleven vliegtuigen aan de grond. Jongeren die namens Grenzelooswerk waren uitgezonden, keerden en masse terug en opdrachtgevers pauzeerden hun samenwerkingen met de uitzender. In slechts een paar dagen tijd verdampte 95 procent van de omzet van Grenzelooswerk. De Friese twintiger beschreef zijn leven indertijd als een ‘rollercoaster’.

Hogere omzet

Nu, ruim drie maanden later, kunnen Lemmen en zijn zakenpartners Rémon Wobbema en Gijs Kingma opgelucht ademhalen: hun startup doet weer volop zaken. Sterker nog, de omzet van Grenzelooswerk lag afgelopen maand boven die van juni afgelopen jaar, stelt Lemmen. Wekelijks zegt hij nu vijftien tot twintig mensen aan werk over de grens te helpen.

Lemmen mag dan minder opdrachtgevers met seizoenswerk hebben, omdat het – om maar wat te noemen – niet al te best gaat met de horeca, hij weet dit gat op te vullen met vacatures voor een langere periode – veelal kantoorwerk. Bovendien heeft hij er enkele nieuwe opdrachtgevers bij, die hun vacatures elders niet konden slijten.

‘We zien dat de coronacrisis er juíst voor zorgt dat onze doelgroep graag in het buitenland wil werken’, zegt Lemmen. ‘Zo is ons Nederlandse websitebezoek in vergelijking met juni afgelopen jaar met 65 procent gegroeid en het Duitse met wel 185 procent.’ Vinden jongeren dat dan niet hartstikke eng? Het coronavirus raast immers nog steeds over de wereld. ‘Dat zou je zeggen, maar onder de jongere generatie heerst er minder angst voor het virus’, zegt Lemmen. 

Wat in ieder geval meehelpt, stelt hij, is het feit dat zijn bedrijf de afgelopen maanden extra inzette op het begeleiden van de jongeren. Zo nam Lemmen drie nieuwe mensen aan die vragen beantwoorden van uitgezonden jongeren. Ook stelde Grenzelooswerk een wekelijks contactmoment in met alle opdrachtgevers, om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Indien de jongeren bij aankomst eerst twee weken in quarantaine moeten, doen ze dit samen met andere jongeren – hun nieuwe huisgenoten. ‘Ze zitten allen in hetzelfde schuitje en connecten veel sneller.’

Zuidelijke landen populair

Er is veel animo voor vacatures in Zuid-Europa

Je zou zeggen dat het gros van de jongeren dezer dagen ook weer niet té ver van huis aan de slag wil gaan, dus in Duitsland, België en eventueel Frankrijk. Toch blijkt ook dat beeld niet te kloppen, stelt Lemmen. ‘Wij zien juist dat meer mensen voor een langere periode in zuidelijke landen gaan werken, dus in Griekenland, Portugal en Spanje. Ik kan dat goed begrijpen, aangezien het weer er een stuk beter is. In Duitsland zijn onze klanten bovendien wat strikter. We werken er bijvoorbeeld samen met Zalando en daar kunnen nu pas de eerste Nederlanders weer starten.’

Nieuws over het coronavirus is essentieel in deze tijden, weet Lemmen. Om niets te hoeven missen, heeft hij een paar mensen in de organisatie aangesteld om het laatste coronanieuws te verzamelen en in een speciale WhatsApp-groep te plakken. Van klanten krijgt hij daarnaast geregeld een update over de situatie in bepaalde steden. ‘Je merkt daardoor wel dat veel scenario’s negatiever worden voorgesteld dan ze in feite zijn’, zegt Lemmen. ‘In Lissabon, waar we mensen aan de slag hebben, is weer een nieuwe uitbraak. Media melden dat het om heel Lissabon gaat en dat de hele stad in lockdown moet. Dat klopt niet: het centrum is gewoon open, het gaat alleen om een buitenwijk.’

Lemmen mag zijn organisatie dan weer op de rails hebben, voor het eerst in je leven een startup door een crisis leiden was, zoals hij het onlangs op LinkedIn omschreef, een ‘hele opgave’. Hoe pakte hij het aan? ‘We hebben eigenlijk vrij snel tegen elkaar gezegd: hier gaan we sterker uitkomen’, zegt Lemmen. Ook al hadden ze even weinig business, bij de startup hebben ze allerminst lopen nietsen. Zo hebben Lemmen en zijn compagnons een aantal it’ers erbij gehaald, om het verzamelen van data te automatiseren.

'We hebben veel data beschikbaar over waar kandidaten interesse in hebben’, legt Lemmen uit. ‘Bijvoorbeeld waar ze naartoe willen en welk werk ze graag doen. Deze interesses moesten we altijd zelf invoeren in lijsten, maar ze worden nu automatisch ingeladen om zo de juiste campagnes aan de juiste kandidaten te koppelen.’

Grenzelooswerk
Bij Grenzelooswerk werken ze weer in kleine groepjes op kantoor. Links co-founder Rémon Wobbema.

Coronaproof businessmodel

Zelfs het verdienmodel van Grenzelooswerk is flink onder de loep genomen, vertelt Lemmen. ‘Tijdens de crisis werd het opeens heel duidelijk dat we geen recurring verdienmodel hebben. We werken met een eenmalige fee, die de klant betaalt wanneer een werknemer start. Als het vliegverkeer echter stilvalt, heb je niemand die kan starten, dus vallen je inkomsten opeens weg. We zijn daarom nu aan het onderzoeken of we klanten een vast bedrag kunnen laten betalen per maand waarop een werknemer in het buitenland aan de slag is.’

Keren mensen door het coronavirus terug naar Nederland, dan zijn ze niet opeens hun baan kwijt

Je zou het een coronaproof businessmodel kunnen noemen. Om ervoor te zorgen dat het werk van de via de startup uitgezonden jongeren dat ook is, besloot Lemmen te werken aan een systeem voor thuiswerken. ‘Stel dat er in het najaar opeens een tweede golf komt, dan kunnen mensen op het moment dat ze terugkeren naar Nederland gewoon vanaf hun laptop verder blijven werken voor de klant. Hiermee willen we de zorgen wegnemen die mensen hebben bij werk in het buitenland. Als je door het coronavirus terugkeert naar Nederland, ben je niet opeens je baan kwijt.’

De huurbaas van Grenzelooswerk was bovendien coulant, vertelt Lemmen: enkele maanden lang mochten ze de helft van de huur betalen. Lemmens bedrijf heeft tijdens de crisismaanden bovendien gebruikgemaakt van twee overheidsregelingen: de Corona Overbruggingslening (COL) voor startups en de eerste Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW), waardoor Lemmen al zijn medewerkers in dienst kon houden en zelfs zijn fte-bestand licht kon uitbreiden van zeventien naar 22 voltijdsmedewerkers. Van een tweede NOW-regeling maakt de Friese startup al niet meer gebruik. Ze zouden er niet eens voor in aanmerking komen, weet Lemmen.

1,5 miljoen

Een uitbreiding naar Frankrijk stellen we voorlopig uit

Dit jaar verwacht de ondernemer dat de omzet van zijn bedrijf uit zal komen op 1,5 miljoen euro; net zoveel als in 2019. ‘Wel houden we rekening met een verlies, omdat we de organisatie voor dit jaar hadden ingesteld op een verdubbeling van de omzet’, zegt Lemmen. Het bedrijf had voor de uitbraak van het virus forse investeringen gedaan in een rebranding en een uitbreiding naar Frankrijk, legt hij uit. ‘Dit pauzeren we voorlopig, totdat de coronacrisis beter onder controle is.’

Lemmen mag dan blij zijn met de renaissance van zijn startup, hij benadrukt wel ‘voorzichtig’ te zijn met zijn prognoses. ‘Het is heel fragiel. Lissabon kreeg vorige week code oranje, in Catalonië is dat ook alweer het geval in twee gebieden en één nieuwsbericht kan alles weer opgooien. Dat is uitdagend, maar stel dat er een grote tweede golf komt, dan zijn wij daar in ieder geval extra goed op voorbereid.’

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.

Martijn van Tilburg bereikte een exit in Seattle, en geeft tips voor andere Nederlandse ondernemers

Hoe is het om als Nederlander te ondernemen in Seattle? Martijn van Tilburg richtte er softwarebedrijf 10.000ft op, dat hij vorig jaar verkocht aan het beursgenoteerde bedrijf Smartsheet.

Dit interview is afkomstig uit het Seattle Playbook, een gids voor Nederlandse ondernemers die overwegen om in deze stad aan de slag te gaan.

Wanneer en waarom ben je naar Seattle vertrokken? 

Van Tilburg: ‘Na mijn studie industrial design engineering, was ik op zoek naar een baan in software. De software-industrie stond in 1997 in Nederland nog in de kinderschoenen, dus ik solliciteerde in de VS en begon als productontwerper bij Microsoft. Ik bleek niet de enige Nederlandse ontwerper te zijn bij Microsoft, er werkten toen al meerdere industrial design engineers. Je hebt geen idee hoeveel software van Microsoft door Dutchies is ontworpen!’

Hoe ben je 10.000ft begonnen? 

‘Na een paar jaar bij Microsoft kwam ik bij het ontwerpbureau Artefact, opgericht door twee vrienden die consumentenproducten voor Amazon en Samsung ontwierpen. Als design director zocht ik continu naar mogelijkheden ons bedrijf te herontwikkelen, en in 2012 begonnen we met het bouwen van onze eigen resource management software. Dit was het begin van 10.000ft. We waren na een jaar al volledig winstgevend en in 2019 verkochten we het bedrijf (met destijds 27 medewerkers, red.) aan Smartsheet.’

Wat heb je geleerd na het opzetten van meerdere bedrijven in Seattle? 

‘We zijn 10.000ft begonnen zonder externe financiering, volledig zelf opgebouwd. We bouwden het product in eerste instantie met behulp van ontwikkelaars die bij het ontwerpbureau werkten. Dit maakte de opstartfase zeer open en transparant, zonder geheimen en onzinverhalen voor investeerders, en ik heb dat zeer gewaardeerd.’

‘We onderscheidden ons ook door onze uitdagingen voortdurend te benaderen als ontwerpers, of het nu gaat om het ontwerpen van producten of het ontwerpen van de organisatie.’ 

Waarom zou een Nederlandse startup voor Seattle moeten kiezen? 

‘Seattle is een stad van grote bedrijven. Zij zorgen voor veel talent met veel technische ervaring. Seattle is een goede keus als je wilt samenwerken met de techreuzen of als jouw product waarde kan toevoegen aan andere bedrijven. Bovendien zijn Seattleites erg praktisch en nuchter, wat erg als thuis voelt en handig is om mee te werken. Helaas is het ook een dure stad, vergelijkbaar met de meeste delen van de VS.’

Wat is jouw tip voor ondernemers die naar Seattle komen? 

‘Bij Microsoft heb ik veel ervaring opgedaan met het ontwerpen en de ontwikkelen van software. Deze ervaring is zeer waardevol geweest bij het starten van mijn eigen bedrijf. Deze route is niet ongebruikelijk in Seattle en zou een alternatieve route kunnen zijn voor Nederlandse ondernemers die hierheen willen komen.’

‘Zorg ervoor dat je gebruik maakt van de Nederlandse gemeenschap in de regio. Nederland is klein en bepaalde onderdelen van je cv, zoals universiteiten of nevenactiviteiten, worden in de VS niet altijd erkend. De Nederlandse gemeenschap heeft me veel geholpen bij het wegwijs worden, en we zullen ook anderen helpen.’

Lees meer over ondernemen in Seattle, Los Angeles en Silicon Valley.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Hoe sociale ondernemingen de coronacrisis te lijf gaan

Ook impact-ondernemers gaan de coronacrisis te lijf met creativiteit en daadkrachtige oplossingen. ‘Als ondernemer kun je je nu onderscheiden.’

Door de coronacrisis zetten ondernemers logischerwijs de voet op de rem, stoten ze kantoren af en moeten ze soms afscheid nemen van medewerkers. Tegelijkertijd reageren bedrijven met nieuwe businessmodellen, producten en diensten.

Social Enterprise NL, de netwerkorganisatie en aanjager van de groeiende beweging van sociaal ondernemers in Nederland, bracht voor Sprout in kaart hoe haar achterban reageerde op de coronacrisis, inclusief de lessen voor andere ondernemers. Het zijn ook voor deze ondernemers nog altijd zorgelijke tijden, maar hoe zij de afgelopen maanden hard hebben gewerkt om de business linksom of rechtsom draaiende te houden verdient waardering, vindt de branchevereniging. 

Zo staken impact-ondernemers de handen uit de mouwen: 

Bundel krachten en bezorg pakketten

De horeca lag van het ene op het andere moment op zijn gat en de kantoren bleven leeg. Als ondernemer in de horeca en bedrijfscatering valt dan ineens een heel groot deel van je (lokale) klanten en daarmee inkomsten weg. Inspelen op de situatie is dan gevraagd en werd al snel Support Your Locals opgezet.

Voedselredder Instock haakte aan om het leeghamsteren van supermarkten een halt toe te roepen en juist lokale voedselproducenten te steunen. Een box vol basisingrediënten van lokale voedselondernemers kon direct worden thuisbezorgd en zo nog steeds worden voorkomen dat onnodig voedsel werd verspild. 

Ook bundelden sociale ondernemingen Gosling Coffee, Senza Tea, Koeckebackers en Brouwerij Kleiburg hun krachten en startten het initiatief De Ik Blijf Thuis Box voor iedereen die thuis zat te werken. Om nog steeds van betekenis te zijn voor de koffieboeren in Afrika, vrouwen in nood uit de Bijlmer en de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben ze alles op alles gezet om zoveel boxen te verkopen, van particulier tot afdelingsteams bij ABN Amro en zorginstellingen.

Lara Alma, accountmanager bij Gosling Coffee: “Je merkt dat je met andere ondernemers in het pakket zit. We voelen de crisis allemaal en snel handelen was daarbij belangrijk om ruim 600 boxen te kunnen verkopen. We hebben veelal vanuit eigen netwerken gepromoot en het gaf een boost dat zo’n samenwerkingspakket ook aanstekelijk werkt.”

Als brouwerij ben je ook voor een deel afhankelijk van horeca inkomsten. Joost van Rheenen, mede-eigenaar van sociale brouwerij De 7 Deugden vertelt: “Per direct hield horeca verkoop, brouwcursussen, rondleidingen en tastings op locaties op. We hebben massaal ingezet op de verkoop van (cadeau)pakketten via samenwerkingen, video oproepen, social media en online platformen. Voor corona waren we nauwelijks actief op het vlak van online en social media marketing, maar dit heeft samen met het realiseren van partnerships bewezen van zeer grote waarde voor ons te zijn.”

De business 180 graden gedraaid

Waar voorheen de core business met name offline, in contact met elkaar en zonder 1,5 meter beleid plaatsvond, moest ineens het roer om en ontstonden vele online initiatieven en nieuwe businessmodellen. Zo helpt Refugee Team vluchtelingen in Nederland beter en sneller integreren door hen via vrijwilligerswerk bij sportevenementen en festivals naar een baan te begeleiden. Toen al die evenementen en ook taallessen voor vluchtelingen wegvielen, bedachten ze direct iets anders: word Video Vriend.

Vijf weken plezier en sociaal contact met een vluchteling die graag de Nederlandse taal leert. “Kwetsbare mensen worden het hardst getroffen en tegelijkertijd kunnen we ook minder voor hen doen. Er was eerst frustratie wat weer resulteerde in creativiteit. Het videobellen werd een succes met nu bijna 850 videovrienden. Corona bracht ons dus vooral nieuwe kansen om onze impact uit te breiden. We zitten niet langer alleen op arbeidsparticipatie, maar het opbouwen van een sociaal netwerk wordt nu een expliciet onderdeel van ons impactmodel”, aldus Martijn Berghman, oprichter Refugee Team.

Het thuiswerken gaat dan nog wel, maar thuislerende kinderen erbij vraagt om extra aandacht. Monkey Moves is een multisport programma om kinderen op motorisch- en sociaal vlak optimaal te stimuleren. “Noem het een geluk bij een ongeluk of noem het voortschrijdend inzicht, maar Monkey Moves was al een jaar lang bezig met de ontwikkeling van een wetenschappelijk onderbouwd thuisprogramma. Nog niet klaar met testen, pilots draaien en verbeteren maar we moesten live! Dit was onze kans en als goede ondernemer kun je je nu onderscheiden door je flexibel op te stellen en kansen te grijpen”, aldus Bart Poot, mede-eigenaar Monkey Moves. En het werkte, binnen tien dagen namen bijna 4000 ouders deel aan Monkey Moves Online.

En soms gaat het wel voor de wind

Een crisis kan voor sommige ondernemingen ook juist voor goede zaken zorgen en draaien ze op volle toeren. Dit is bijvoorbeeld terug te zien bij duurzame zeepmaker Seepje waarbij de verkoop van zeep in de coronatijd steeg met 1000%. De timing om eind 2019 een natuurlijk handzeep product op de markt te brengen had daarom ook niet beter kunnen zijn. Met hun grote voorraden konden ze zo een bijdrage leveren aan het niet verder verspreiden van het virus. En bovendien wassen en poetsen ze zo de wereld een stuk schoner met de zeep van natuurlijke ingrediënten en de eerlijke prijs die ze betalen voor de grondstoffen. 

Vrijwilligers

Ook bij NLvoorelkaar, het grootste vrijwilligersplatform van Nederland, wisten ze direct wat hen te doen stond na de corona uitbraak. Veel oudere en kwetsbare mensen, maar ook mensen in de zorg en politie hadden het zwaar en konden hulp goed gebruiken. Op NLvoorelkaar verzamelden ze al het corona vraag en aanbod op één plek. Van organisaties, initiatieven én particulieren. Zo deden al meer dan 126.000 mensen mee en konden ze op steun uit onverwachte hoek rekenen van de spelersgroep van het Nederlands voetbalelftal.

Anne van Roosmalen, marketing manager bij NLvoorelkaar: “We zaten in een luxe positie met zoveel bereik in heel Nederland en we werden overstroomd met initiatieven die met ons wilden samenwerken. Hierbij vonden we impact maken nog steeds het belangrijkste en zijn we gaan samenwerken met partners waarmee we ook echt een duurzame samenwerking konden opzetten. Het moet ook op de lange termijn impact opleveren.”

Facilitaire dienstverlener Breedweer maakte er zelf het beste van nadat opdrachten bij grote partijen tijdelijk stil kwamen te liggen. Het bedrijf ging in zee met een ijsfabrikant om een desinfectiemiddel te maken voor de zorg. Na het certificeren van dat product worden er nu 140.000 duizend liter per week van verkocht.

Tegelijkertijd startte Breedweer met een opdracht om panden schoon te maken voor Gemeente Amsterdam, waarvoor 20 sexwerkers werden aangenomen. Zij hebben nu een baan, onderdak en krijgen een taaltraining. Al met al zorgde dit voor een omzetstijging van 30 procent sinds corona. De les van Jack, oprichter Breedweer: “Blijf bij je plan en blijf ook focussen op maatschappelijk rendement. Ga gewoon ondernemen en kijk waar er behoefte en vraag naar is. Stilzitten is geen optie!”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Catawiki-oprichters blazen platform met 350.000 verzamelaars nieuw leven in

Marco Jansen en René Schoenmakers bij Catawiki

Catawiki-oprichter René Schoenmakers duikt na zijn onlangs opgestarte nieuwe startup Vipio weer op een nieuwe uitdaging. Samen met co-founder Marco Jansen neemt hij de online catalogus en marktplaats over waar Catawiki 12,5 jaar geleden mee begon.

Begin 2008 begonnen René Schoenmakers (foto boven r.) en Marco Jansen (foto l.), zelf ook fervente verzamelaars, een online platform voor strips, postzegels, munten en andere verzamelobjecten. Zakelijk gezien bleek vooral het veilen van zeldzame objecten een schot in de roos, waardoor de meeste aandacht daar naartoe ging. Het verzamelaarsplatform verdween langzaam maar zeker naar de achtergrond.

Maar die community werd niet bepaald kleiner. Op dit moment zijn er nog altijd zo’n 350.000 gebruikers actief, die daar naast het bijhouden van verzamelingen ook objecten verkopen. Omdat Catawiki zich volledig wil richten op veilingen, draagt het bedrijf die community nu over aan Schoenmakers en Jansen. Die krijgen daarmee in één klap ’s werelds grootste catalogus en community voor verzamelaars in de schoot geworpen.

Verdienmodel

De twee ondernemers (die sinds eind 2016 niet meer operationeel betrokken zijn bij Catawiki; Schoenmakers is nog wel lid van de board) willen het platform nieuw leven inblazen. Als eerste stap gaan ze aan de slag met een nieuwe look & feel van de site. Daarna komen er nieuwe functionaliteiten en wordt er nagedacht over ‘een duurzaam verdienmodel’.

Schoenmakers en Jansen gaven het vernieuwde platform de naam LastDodo, een verwijzing naar het dier dat in de 17e eeuw werd uitgeroeid en sindsdien een ongekende aantrekkingskracht uitoefent op verzamelaars (die op zoek gingen naar botjes van de uitgestorven loopvogel). 

De meeste gebruikers van LastDodo zitten in de Benelux, Frankrijk en Duitsland, vertelt Schoenmakers aan Sprout. Maar net als bij zijn onlangs gelanceerde overnachtingsplatform Vipio ziet de ondernemer ‘wereldwijde potentie’. Het verzamelen van objecten is immers een universeel fenomeen. Zo zag Schoenmakers dat de grootste groep postzegelverzamelaars zich nu in China bevindt. 

Vier miljoen objecten

Het bijzondere aan de marktplaats is volgens hem dat alles draait om de catalogus, die bestaat uit vier miljoen gedetailleerd beschreven verzamelobjecten. Schoenmakers: ‘Als je een hele specifieke postzegel wil verkopen, dan zoek je die op in de catalogus en kan je die direct aanbieden. Dat maakt het heel interessant. Mensen moeten anders bergen werk verzetten om een collectie online te zetten, nu kun je het gewoon aanvinken.’

Verzamelaars die op zoek zijn naar een zeldzaam object kunnen die volgen en – ook via de app van LastDodo – prijzen vergelijken.

Het aantal verkochte items neemt snel toe, zegt Schoenmakers, zonder exacte groeicijfers te delen. Op dit moment worden bijvoorbeeld 10 miljoen postzegels en meer dan een miljoen stripboeken te koop aangeboden.

Goede afspraken

Catawiki, dat zich vooral richt op duurdere objecten, en LastDodo zitten elkaar niet in de weg, zegt Schoenmakers desgevraagd. ‘Daar hebben we goede afspraken over gemaakt. En daarnaast zijn Marco en ik aandeelhouder in Catawiki en zit ik in de board van Catawiki, dus dat komt wel goed.’ 

Hoe de ondernemer LastDodo denkt te combineren met Vipio? ‘Het is nu wel even heel druk, maar het kwam toevallig zo samen. En het is ook nog eens een soort jubileum, want we zijn het verzamelaarsplatform 12,5 jaar geleden gestart. Het zou zonde zijn om er geen aandacht meer aan te besteden, want het heeft echt veel potentie.’

Lees ook: Waarom René Schoenmakers na Catawiki weer helemaal opnieuw begint met Vipio

Foto: Catawiki

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!