Met deze stappen pas je design thinking toe

Design thinking is het helemaal, als we menig Silicon Valley-onderneming mogen geloven. Dertig procent van hen zou denken als een designer. Maar hoe doe je dat precies? Wij geven je een stappenplan.

Design thinking neemt een vlucht in managementland, maar wat houdt het nu precies in? Afgelopen week doken we met Sprout in deze innovatietechniek. We spraken met Silicon Valley-professor Michael Shanks, die een pleitbezorger is van design thinking. Het verhaal kun je hier teruglezen. Hieronder geven we je nog eens de basics van design thinking, in een overzichtelijk stappenplan.

1. Empathy

Wie als een designer denkt, gaat niet uit van zijn of haar eigen expertise, maar denkt vanuit het gevoel: hoe voelt de gebruiker zich over het product? Houd bijvoorbeeld diepte-interviews met gebruikers, of met werknemers. Door zo'n kwalitatieve benadering leer je meer over je product.

Klein voorbeeldje: een -fictief - bedrijf haalt weinig omzet uit zijn webshop. Het besluit met een diverse groep aan gebruikers het gesprek aan te gaan.

2. Define

Je hebt de diepte-interviews erop zitten, dus je bent er nu klaar voor om vast te stellen wat het probleem is. In het voorbeeld blijkt dat gebruikers de website ingewikkeld blijken te vinden.

3. Ideate

Vervolgens ga je op zoek naar oplossingen voor het probleem. In het voorbeeld kom je dus nu met ideeën om de website eenvoudiger te maken voor gebruikers. Probeer met vijf oplossingen te komen. Bijvoorbeeld: een uitleg-menu'tje, een simpelere lay-out, minder verborgen opties op de home-page en ga zo maar door.

Bespreek de oplossingen met het team, en bekijk op gedetailleerd niveau welke ideeën de moeite waard zijn om te implementeren. Doe het in groepsverband, met de ceo en developer als gelijke broeders naast elkaar. Teken je plannen uit, zodat je ze goed kunt visualiseren.

4. Prototyping

Wanneer jullie tot aardige ideeën zijn gekomen, kun je een prototype ontwikkelen van een oplossing. Pas in het geval van de website dus de versimpelingen toe, waarover het team het eens is. Bijvoorbeeld: een eenvoudigere, meer overzichtelijke lay-out.

5. Test

Een product is nooit klaar, stellen bedrijven die design thinking toepassen. Blijf daarom altijd testen. De onderneming die een probleem had met zijn webshop gebruikt bijvoorbeeld A/B-testen om te toetsen welke versimpelingen van de website zorgen voor meer conversie, en welke niet. 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Los Angeles Playbook: leer van Nederlandse ondernemers over een stad die booming is

Los Angeles, Venice Beach, Skateboarden

Nederlandse ondernemers die hun vleugels uit willen slaan naar de Amerikaanse westkust hebben er een handig hulpmiddel bij: het Los Angeles Playbook, een online gids met tips en tricks van succesvolle Nederlandse ondernemers in de City of Angels.

Los Angeles staat bekend om Hollywood en palmbomen, minder bekend is dat – wanneer de stad een land zou zijn – het de 16e economie van de wereld was. Talloze succesvolle technologiebedrijven waaronder SpaceX, Compass en e-scooterstartup Bird kozen ‘LA’ als thuishaven. Unilever trok twee jaar geleden een miljard dollar uit voor het in Los Angeles gevestigde Dollar Shave Club. Snap-oprichter Evan Spiegel studeerde weliswaar in Silicon Valley, maar wilde dichtbij de zee wonen en vestigde zijn bedrijf in de wijk Venice Beach.

De stad is een goedkoper alternatief voor het dure San Francisco, waardoor je bijvoorbeeld meer mensen voor hetzelfde geld kan inhuren, of meer vierkante meters kantoor. Zo groeide de stad met 4 miljoen inwoners uit tot de meest prominente startup-vestigingsplaats van de VS, na San Francisco en New York.

Het Nederlandse consulaat in San Francisco maakte, als opvolger van het Silicon Valley Playbook, ook een ondernemers-playbook voor Los Angeles. De ervaringen van Nederlandse ondernemers die daar al zijn gearriveerd zijn van onschatbare waarde voor ondernemers die willen uitbreiden naar een stad die momenteel een economische boom doormaakt, zegt Gerben Kunst, de Nederlandse consul-generaal in Californië.

Open het playbook in een nieuw venster

Wedergeboorte

Volgens Kunst is Los Angeles lange tijd over het hoofd gezien door Nederlandse bedrijven. “De filmindustrie trekt alle aandacht, maar de stad is stilaan Amerika’s grootste haven voor handel met Azië. Tel daarbij op dat de stad een sterke economische groei doormaakt, grote aantrekking heeft op techbedrijven, flink investeert in infrastructuur en in 2028 de Olympische Spelen voor de derde keer organiseert. De stad staat aan de vooravond van een wedergeboorte die zijn weerga niet kent.”

Kunst noemt Los Angeles voor Nederlanders “bijna een buitenaardse stad”. “De stad is net zo groot als een derde van Nederland, dus zonder auto komt je nergens. Zaken worden volgens het Amerikaanse tempo gedaan, met uitstekende voorbereiding, pakkende pitch en focus op resultaten. Dat is vaak heel anders dan de Nederlandse ondernemers van huis uit gewend zijn, zeker als ze denken dat er nog wel een tweede kans komt. Ondernemers die vooraf het playbook lezen komen beter voorbereid aan, weten waar de hot spots en kansen in LA liggen, kennen de lessen van succesvolle Nederlanders, en hebben zo meer kans van slagen.”

MediaMonks en WeTransfer

Sprout bezocht eerder twee Nederlandse bedrijven die zich in Los Angeles.

MediaMonks

WeTransfer:

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Duitse 'Airbnb' voor de zakenwereld Homelike landt na miljoeneninvestering ook in Nederland

Dustin Figge, Christoph Kasper, Homelike

Met een kersverse investering van 12 miljoen euro op zak rolt de Duitse dienst Homelike zijn boekingsplatform voor long stay-appartementen nu ook uit naar Nederland. Oprichters Dustin Figge en Christoph Kasper willen het boeken daarvan net zo makkelijk maken als een nacht in een hotel.

Homelike
Wat: boekingsplatform voor tijdelijke appartementen
Sinds: 2015
Wie: Dustin Figge, Christoph Kasper
Waar: Keulen
Medewerkers: 100
Funding: 17 miljoen

Dustin Figge reisde in 2012 in dienst van zijn toenmalige werkgever Bertelsmann naar Californië, waarbij hij merkte hoe lastig het was om op tijd een woning te vinden waar hij een paar maanden kon verblijven. Samen met Christoph Kasper lanceerde hij daarom drie jaar geleden Homelike, een platform dat de zakenreiswereld verbindt met vastgoedspelers met long stay-appartementen in hun portfolio. Daarbij digitaliseert Homelike alle huur- en administratieve processen, met een minimale verblijfsduur van 1 maand. (De Duitse dienst is vergelijkbaar met het Amerikaanse Zumper)

Homelike incasseerde drie maanden geleden een investering van 12 miljoen euro, afkomstig van het Amerikaanse vc-fonds Spark (ook investeerder in Twitter, Slack en Oculus). “Met hun aan boord is het nu een kwestie van snel groeien”, zegt Figge (foto links). Corporate klanten vroegen volgens hem al een tijdje om appartementen in Amsterdam. “En er is veel verkeer (van zakenreizigers, red.) tussen Duitsland en Nederland, dus dit is de volgende logische stap.”

Homelike was buiten Duitsland al actief in Oostenrijk, Zwitserland en Engeland en gaat het eerste kwartaal van 2019 ook live in Frankrijk en Spanje. Volgend jaar moet het bedrijf uit Keulen marktleider zijn in Europa, zegt Figge.

Via de dienst werden tot nu toe 750.000 nachten verblijf geboekt (het precieze aantal gasten wordt niet gedeeld), grotendeels via zo'n 1500 bedrijven waar toe nu toe mee werd gewerkt. Appartementen worden gemiddeld 3 tot 6 maanden gehuurd. Het totale aanbod van Homelike bestaat nu uit 50.000 appartementen in 125 steden.

Amsterdam

In Amsterdam start Homelike met een aanbod van 1000 appartementen (ook in Rotterdam en Den Haag zijn stiekem al een paar onderkomens te vinden). De stad is prijzig, erkent Figge. “Het zit heel dicht bij Londen. In Berlijn heb je een all inclusive appartement voor 1100 euro per maand, dat is in Amsterdam niet mogelijk.”

De vastgoedmarkt is een netwerkmarkt

Dat Homelike toch voldoende aanbod kon vinden was vooral te danken aan de vastgoedbedrijven waar de dienst uit Keulen al mee samenwerkte. “Nadat we hun vertelden dat we naar Amsterdam gingen, hebben we hun aanbod hier ook toegevoegd. Daarnaast was het een kwestie van heel veel gesprekken en meetings. De vastgoedmarkt is een netwerkmarkt.”

Vastgoed

Het ‘online’ brengen van de vastgoedwereld is ook de grootste uitdaging voor Homelike. Want terwijl de short stay-sector al grotendeels gedigitaliseerd is, is long stay nog grotendeels offline.

Figge: “Je kan de markt vergelijken met de shorty stay-business van 15 jaar geleden, toen mensen nog naar een reisbureau gingen. Daarna kwamen platforms zoals Trivago en Booking. De markt voor long stay is nu zo’n 30 jaar oud, en al die jaren hebben bedrijven appartementen geboekt via lokale, offline brokers. Vastgoedproviders hebben lang niet allemaal een goed beeld van de zakenreiswereld. Maar wanneer wij hun onze ideeën over zakenreizen vertellen, en dat ze daar geld kunnen verdienen, dan wordt het interessant.”

Om die vastgoedpartijen op te stoten in de digitale vaart der volkeren maakt Homelike ook 360-graden-tours van appartementen, en levert de dienst een online dashboard (Property Management System) voor het beheren van hun aanbod. Homelike duwt het aanbod naar talloze online kanalen, zoals Google, Linkedin en (meta-)zoekmachines zoals Nestpick en Hometogo. Een verschil met platforms zoals Booking en Airbnb is dat het verdienmodel van Homelike volledig is geënt op de aanbodkant; alleen vastgoedaanbieders betalen een commissie per boeking.

Keulen

Anders dan in het wat verder gelegen Londen opent Homelike vooralsnog geen kantoor in Amsterdam, zegt Figge. “We proberen alles te doen vanuit Keulen. Onze regionmanager reist wel wekelijks op en neer. Wanneer we merken dat het beter is om hier wel een kantoor te hebben, dan doen we dat zeker.”

Of Homelike ooit zelf appartementen zou willen bezitten? “Goede vraag. Maar op dit moment hebben we daarvoor geen plannen. We definiëren Homelike echt als een marktplaats, we faciliteren vraag en aanbod. Als we 50.000 appartementen zouden hebben zou dat een nogal kapitaalintensieve business zijn. Maar zeg nooit nooit.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Startup Closure regelt opzeggingen voor nabestaanden en bedrijven

Closure

Het opzeggen van abonnementen en contracten nadat iemand is overleden is voor zowel nabestaanden en bedrijven een behoorlijke last in een toch al droevige periode. Met startup van de week Closure bedachten Chantal van der Velde en Graciëlla van Hamersveld een systeem waarmee dat proces veel slimmer kan.

Wat is Closure?

Een online platform waar nabestaanden nadat iemand is overleden in een keer alle abonnementen en contracten kunnen opzeggen. Denk aan zaken zoals telefonie, openbaar vervoer, sociale media, verzekeringen, bankrekeningen, en sportclubs.

“Nabestaanden moeten nu heel veel instanties informeren”, benoemt medeoprichter Chantal van der Velde waar de huidige markt tekortschiet. “Het is een enorm confronterende periode waarin veel op je afkomt. Mensen staan bijvoorbeeld heel lang in de wacht, en horen wachtmuziekjes met ‘Life is great’. Bedrijven staan er niet bij stil dat mensen ook hiervoor bellen Daarnaast is het een eenmalige gebeurtenis, waardoor je vaak niet precies weet wat er moet gebeuren. En een huishouden heeft gemiddeld 130 euro per maand aan doorlopende kosten, een bedrag dat stijgt door de subscription-economie.”

“Wij weten per bedrijf welke gegevens je nodig hebt. Als nabestaande geef je aan welk bedrijf je wil informeren, je vult eenmalig je gegevens in en wij doen de rest. In je eigen overzicht zie je de status per bedrijf.”

Wie zitten erachter?  

Chantal van der Velde en medeoprichter Graciëlla van Hamersveld studeerden beide econometrie. Daarna gingen zij bij een consultant aan de slag, waarbij Van der Velde zich stortte op het gebied van digitale identiteit. “Als je op Facebook ziet dat best veel overleden mensen door blijven leven, en je een bericht krijgt dat iemand jarig is, dan is dat pijnlijk. Laten we dit oppakken, dachten we. Een heel belangrijk onderwerp, waar nog niemand mee bezig was. En we wilden altijd graag ondernemen.” De twee trokken it’er Bart Verhaag aan als medeaandeelhouder, die het platform bouwde.

Hoever is Closure?  

Closure werkt samen met Ardanta, de grootste uitvaartverzekeraar van Nederland, die de dienst aanbiedt aan nabestaanden (ongeveer 60.000 uitvaarten per jaar). Nog meer succes boekt de startup dankzij een pilot met KPN, die de dienst aanbiedt aan nabestaanden zodra er een overlijdensmelding binnenkomt. “Mensen zijn daar in de modus van dingen opzeggen, en gaan in een keer door naar ons platform”, zegt Van der Velde.

Closure hielp tot nu toe enkele honderden nabestaanden. In eerste instantie verliep dat proces vooral handmatig, om goed te kunnen onderzoeken hoe het proces precies werkt. Daarna ging de dienst aan de slag met een platform dat uiteindelijk (bijna) volledig geautomatiseerd werkt (al zal er altijd een klantenservice zijn waar nabestaanden terecht kunnen). “Dan wordt het schaalbaar en kun je ook naar het buitenland.” Closure werd vorig jaar geselecteerd door startup-incubator UtrechtInc.

De Philips Innovation Award die Closure afgelopen mei in de wacht sleepte leverde volgens Van der Velde heel veel op. “We zijn daarna met heel veel vertegenwoordigers van grote bedrijven in gesprek geraakt van. En ons hele businessplan werd stevig uitgedaagd, dat is heel leerzaam.”

Wie zitten erop te wachten?  

Niet alleen voor nabestaanden kan de administratieve rompslomp nadat iemand is overleden een pijnlijk proces zijn, maar ook voor bedrijven, zegt Van der Velde. “Er zijn veel contactmomenten met nabestaanden, en daar kunnen dingen misgaan, waardoor het ook een proces is met veel potentiële reputatieschade. Voor hen besparen we kosten, omdat data in een keer goed aangeleverd wordt. Sturen ze iemand door dan krijgen ze korting op hun maandbedrag.” Closure biedt zijn dienst ook aan bij uitvaartondernemers.

Wat is het verdienmodel?  

Consumenten betalen 99 euro voor de dienst. Maar het verdienmodel zit vooral bij bedrijven, zegt Van der Velde. “Het aanbieden hiervan is voor deze bedrijven een extra service, en daarmee creëren we het netwerkeffect. Hoe meer bedrijven het gebruiken, hoe efficiënter het systeem wordt. Het is ons doel om uiteindelijk elk bedrijf te laten doorverwijzen naar ons. Als een consument via een partner bij ons terecht komt, dan betalen ze niet.”

Nog geld nodig?

Closure haalde onlangs een investering van 300.000 euro op bij een drietal informele investeerders (Janneke Niessen, Kees Jan Rietveld en Lex Geerdes). “We zijn nog niet bezig met een volgende ronde, we kunnen hier voorlopig wel mee door. Een volgende ronde zou bij een stap over de grens weer aan de orde kunnen zijn.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Hoe Rutger Vlaming met Suittruck maatpakken van gerecycled textiel groot wil maken

Rutger Vlaming, Suittruck

Modeondernemer Rutger Vlaming lanceert deze week met Suittruck misschien wel het meest duurzame maatpak van Nederland, in samenwerking met een weverij in India. ‘Het hergebruik van textiel zou de toekomst moeten zijn.’

Rutger Vlaming was al eigenaar van modemerk Frederik George toen hij tijdens een foodtruckfestival het idee kreeg voor een rijdende kleermaker, die langskomt om de maat op te nemen bij kopers. Hij bestelde twee trucks, waarmee nu onder vlag van Suittruck wekelijks zo’n 10 pakken worden aangemeten (waaronder bij Arjen Lubach, foto rechts), met een prijskaartje tussen de 450 en 1700 euro.

Tijdens een startup-programma van de provincie Noord-Holland (Go-NH) kwam Vlaming in contact met Khaloom, een textielbedrijf uit India dat mede werd opgericht door het Nederlandse venture building studio voor duurzame concepten Enviu. Khaloom werkt als handweverij (elektriciteit en water komt er niet aan te pas) enkel met gerecyclede draden, een grondstof die wordt afgenomen bij grote bedrijven die textiel verzamelen en sorteren.

Kans

Dat was een kans die Vlaming niet kon laten liggen. “We waren al drie jaar bezig met een zoektocht naar gerecyclede stoffen. Omdat we zuinig moeten zijn met grondstoffen, vind ik, en niet alleen op het gebied van auto’s en energie. Het hergebruik van textiel zou de toekomst moeten zijn. Zo hebben we hebben nu een statiegeldprogramma, waarbij je een oud pak kan inleveren en statiegeld krijgt in de vorm van korting krijgt op nieuwe kleding. Denk aan zo’n 100 euro per pak. We kijken ook naar het terugnemen van shirts. Op den duur willen we alles terugkrijgen.”

Deze week lanceert Suittruck een eerste lading van 50 maatpakken die zijn gemaakt van 100 procent gerecycled textiel van Khaloom, waar Suittruck de doeken bestelt die in Nederland in pakken eindigen.

Kickstart

De ‘Suittruck x Khaloom’-pakken, die Vlaming in twee maanden hoopt te verkopen, zijn bedoeld als kickstart voor het opschalen van de productie van Khaloom, vertelt Vlaming. De productie van de pakken is volgens hem geheel tegen kostprijs. “Sterker nog, de manuren worden door ons gefinancierd. We betalen alleen de productie van de pakken. Bij de klanten langskomen, hen adviseren en afleveren wordt allemaal als investering gedaan. Om op die manier een zo groot mogelijk deel terug te laten vloeien naar het atelier, om hun proces te optimaliseren. Zodat zij hun capaciteit kunnen vergroten en voor meer bedrijven kunnen produceren.”

Niemand staat erbij stil dat er per jaar 21 miljoen kledingstukken per jaar vernietigd, licht Vlaming zijn duurzame missie toe. “Bij maatwerk wordt alleen geproduceerd wat echt gedragen wordt, geen verspilling. Om dit te kunnen combineren met een duurzame productie van gerecycled textiel is fantastisch. Het staat nu nog in de kinderschoenen, maar in de toekomst zal er alleen maar op deze manier geproduceerd worden.”

Investeren

Maatpakken van gerecyclede grondstof zijn wel “lastiger van de grond te krijgen”, beaamt de ondernemer. “Als je iets wil hergebruiken moet je hele grote aantallen hebben. Om dat om te zetten naar nieuwe textielen, daar is veel geld mee gemoeid. Dan zijn dit soort initiatieven, waarbij bedrijven mee-investeren, geweldig.” ‘Duurzaam’ is anno nu ook gewoon marketing, erkent hij. “Je zou gek zijn als je het ook niet inzet om bekendheid mee te genereren.”

Met behulp van een franchiseconcept wil Suittruck het komende jaar uitbreiden naar 8 trucks. Vlaming schudt daarbij nog meer innovaties uit zijn mouw, waaronder een stand-alone capsule om maten op te nemen, voor hotels, sportscholen en andere openbare plekken.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!