Met deze stappen pas je design thinking toe

Design thinking is het helemaal, als we menig Silicon Valley-onderneming mogen geloven. Dertig procent van hen zou denken als een designer. Maar hoe doe je dat precies? Wij geven je een stappenplan.

Design thinking neemt een vlucht in managementland, maar wat houdt het nu precies in? Afgelopen week doken we met Sprout in deze innovatietechniek. We spraken met Silicon Valley-professor Michael Shanks, die een pleitbezorger is van design thinking. Het verhaal kun je hier teruglezen. Hieronder geven we je nog eens de basics van design thinking, in een overzichtelijk stappenplan.

1. Empathy

Wie als een designer denkt, gaat niet uit van zijn of haar eigen expertise, maar denkt vanuit het gevoel: hoe voelt de gebruiker zich over het product? Houd bijvoorbeeld diepte-interviews met gebruikers, of met werknemers. Door zo'n kwalitatieve benadering leer je meer over je product.

Klein voorbeeldje: een -fictief - bedrijf haalt weinig omzet uit zijn webshop. Het besluit met een diverse groep aan gebruikers het gesprek aan te gaan.

2. Define

Je hebt de diepte-interviews erop zitten, dus je bent er nu klaar voor om vast te stellen wat het probleem is. In het voorbeeld blijkt dat gebruikers de website ingewikkeld blijken te vinden.

3. Ideate

Vervolgens ga je op zoek naar oplossingen voor het probleem. In het voorbeeld kom je dus nu met ideeën om de website eenvoudiger te maken voor gebruikers. Probeer met vijf oplossingen te komen. Bijvoorbeeld: een uitleg-menu'tje, een simpelere lay-out, minder verborgen opties op de home-page en ga zo maar door.

Bespreek de oplossingen met het team, en bekijk op gedetailleerd niveau welke ideeën de moeite waard zijn om te implementeren. Doe het in groepsverband, met de ceo en developer als gelijke broeders naast elkaar. Teken je plannen uit, zodat je ze goed kunt visualiseren.

4. Prototyping

Wanneer jullie tot aardige ideeën zijn gekomen, kun je een prototype ontwikkelen van een oplossing. Pas in het geval van de website dus de versimpelingen toe, waarover het team het eens is. Bijvoorbeeld: een eenvoudigere, meer overzichtelijke lay-out.

5. Test

Een product is nooit klaar, stellen bedrijven die design thinking toepassen. Blijf daarom altijd testen. De onderneming die een probleem had met zijn webshop gebruikt bijvoorbeeld A/B-testen om te toetsen welke versimpelingen van de website zorgen voor meer conversie, en welke niet. 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Constantijn werd startup-ambassadeur op aandringen van een groep Nederlandse ondernemers, onthult hij in dit gesprek

Constantijn

‘De wereld van start-ups ontwikkelt zich ontzettend snel’ | Constantijn van Oranje | 7DTV

Prins Constantijn werd startup-ambassadeur nadat een groep Nederlandse ondernemers hem overhaalde, onthult hij in gesprek met Sprout-hoofdredacteur Remy Ludo Gieling.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Van Nederland het beste startup-land van Europa maken, dat is de ambitie van prins Constantijn. Dan moet er wel een behoorlijke schep bovenop, zei de startup-envoy ongeveer een jaar geleden tegen Mona Keijzer en haar collega's op het ministerie van Economische Zaken. Na een flinke toezegging vanuit de overheid veranderde StartupDelta zijn naam in TechLeap.NL, waarin de grote sprong vooruit (’leap’) zit die Constantijn wil maken. 

De doelstelling om vanaf 2020 twee unicorns per jaar af te leveren is niet te hoog gegrepen, vindt de startup-ambasseur. “Er is een behoorlijk portfolio van bedrijven die zeker die kant opgaan”, zegt Constantijn met verwijzing naar snelle groeiers als Picnic, Bynder en Sketch. “Die lat is helemaal niet zo hoog. Als je kijkt naar wat er in Zweden gebeurt. Of Israël, wat een kleiner land is. Daar kan het ook.”

Unicorns kweken betekent volgens Constantijn dat Nederland op economisch gebied meespeelt op het wereldtoneel, en bedrijven voortbrengt die zich hier kunnen handhaven. Dat zou een verwijzing kunnen zijn naar een bedrijf als Booking.com, dat zich liet overnemen door het Amerikaanse Priceline.

Opvolging

Constantijn werd de tweede startup-ambassadeur van Nederland, als opvolger van Neelie Kroes. De prins raakte ervan overtuigd dat hij die uitdaging op moest pakken toen tijdens een afspraak met Kroes – die zich al had voorgenomen te stoppen - ineens ook de oprichters van Adyen (Pieter van der Does) Elastic (Steven Schuurman) en investeerder Robert Verwaayen (Keen Venture Partners) aanschoven.

De ondernemers hadden er bij Kroes al op aangedrongen dat Constantijn het stokje van haar zou overnemen. Wat de doorslag gaf, zegt Constantijn, is dat het niet de overheid was die hem voordroeg, maar een groep topondernemers.

De prins nam zich daarna voor om StartupDelta snel te laten ontwikkelen, in tandem met de wereld van startups zelf. Eenmaal aan de slag moet je zelf continu afvragen “wat voeg ik eigenlijk aan waarde toe, als publiek gefinancierde organisatie?", vindt Constantijn. “Ik vind dat ook eerlijk naar je doelgroep. Want die startups die zijn ook allemaal in ontwikkeling en moeten pivot’en als je ziet dat je niet de goede markt bedient.”

Lees ook: 
Zo wil Mona Keijzer Nederland in de mondiale top 5 startup-ecosystemen slingeren
Zo kreeg startup-ambassadeur Constantijn 65 miljoen euro van Mark Rutte

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Wat techbeurs CES doet voor vrouwen (doei, booth babes!)

Women in tech: daar hebben we er meer van nodig. Wat doet de grootste techbeurs ter wereld, de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, eigenlijk om de techwereld toegankelijker te maken voor vrouwen? Organisator Karen Chupka over kledingregels – en sex tech als nieuwe categorie. 

Begin januari 2020 is het weer feest voor iedereen met een hart voor technologie: de Consumer Electronics Show (CES) vindt dan plaats in Las Vegas. De CES, waarop Facebook, Google en ook Nederlandse startups zichzelf laten zien, is met afstand de grootste techbeurs ter wereld.

Sprout spreekt Karen Chupka, executive vice president van de beursorganisator. Niet over AI, blockchain of elektrische vliegende auto’s, maar over de ondernemers en executives erachter. Daaronder zijn nog veel te weinig vrouwen. Wat doet CES eraan om dat te veranderen?  

 

In Nederland heeft 12 procent van de tech-startups vrouwelijke oprichters. Hoe is de verdeling op de beursvloer?

“We hebben twaalfhonderd startups op CES, en we kunnen ze niet vragen naar hun geslacht of achtergrond. Maar op het Holland Pavillion zag ik vorig jaar een boel female founders. Ik heb op mijn kantoor een foto hangen van de vrouwen die daar een bijeenkomst hadden. Dat was een mooi plaatje en ik was verrast: van de vijftig bedrijven was bijna een derde female founded. Het is ook een algemene trend dat hun aandeel groeit.”

CES krijgt regelmatig kritiek dat op het podium mannen oververtegenwoordigd zijn.

“We hadden vorig jaar elfhonderd sprekers verdeeld over driehonderd sesisies. Meer dan 30 procent van de sprekers was vrouw. Ik denk dat ze zelf ook actief werken aan hun zichtbaarheid. Wat dat betreft biedt CES een geweldige gelegenheid om de next executive een podium te geven en te helpen om het c-level te bereiken. Ook corporates willen laten zien dat ze divers zijn, om nieuw talent aan te trekken.”

Maar als je gaat turven: slechts dertien van de driehonderd keynotes kwamen voor rekening van vrouwen.    

“Dan kijk je niet naar alle podia. Het hoofdpodium is voor grote corporates, het is geen rocket science om te zien dat het aandeel ceo’s in Fortune 1000-bedrijven op dit moment erg klein is. En vergis je niet: die zijn allemaal beursgenoteerd en de koers van hun aandelen reageert op hun keynotes, dus ze moeten wel iemand laten spreken die de dienst uitmaakt. Maar we hebben ook een panel gehad, van IBM, dat alleen maar uit vrouwen bestond, inclusief hun vrouwelijke cto. Dat telt dan niet voor onze critici, want dat is geen keynote. Het is blijkbaar makkelijker voor journalisten om te schrijven dat er geen vrouwen in tech zijn dan te ontdekken waar ze actief zijn en hen aandacht te geven.”

Steunt u female founders actief?

“Jazeker. We hebben als organisatie 10 miljoen dollar toegekend aan vier verschillende investeringsfondsen die zich richten op onder meer female founded startups. We kunnen niet rechtstreeks investeren als branche-organisatie. We hebben ook een programma, Faces of Innovation, waarmee we vrouwen en andere ondervertegenwoordigde groepen startup-ondernemers een podium geven. En in samenwerking met de hr-branche maken we ons sterk om te zorgen voor een volgende generatie vrouwelijke executives in tech.”

Dan is het toch jammer dat vorig jaar uitgerekend een vrouwelijke ondernemer, Lora Dicarlo, haar award moest inleveren. Haar product, een sexspeeltje, sloot niet aan bij het imago van uw beurs. Ze kreeg de award uiteindelijk terug. Wat heeft CES daarvan geleerd?

“Dat technologie zich ontwikkelt, dat zoiets elk jaar tot nieuwe categorieën producten kan leiden en dat de ontwikkeling soms zó snel gaat, dat iets kan uitgroeien tot een categorie voordat wij die als zodanig gaan zien. In 2020 hebben we dus een afdeling sex technology op de CES, als onderdeel van Health and Wellness. Maar we houden pornoproducten wel buiten de deur.”

Nog even zeuren: exposanten op de CES leken de traditie van booth babes nog vol te houden. Niet zo inclusief. Kan dat niet anders?

“We hebben dit jaar de regels niet zozeer aangepast, maar wel extra duidelijk gemaakt wat gepaste kleding is. Belangrijker is dat we boetes hebben ingevoerd als bedrijven zich er niet aan houden. Als mensen op de beursstand er niet aan voldoen, geven we een waarschuwing. Het is belangrijk dat iedereen zich prettig voelt bij een bezoek.”

Dus we kunnen kledingpolitie verwachten op de vloer? 

“Nou ja, we hebben 4500 exposanten op de beurs en een kleine organisatie. Plus: er is een enorme verscheidenheid aan bedrijven. Neem bijvoorbeeld fitnesstechnologie. Daar zullen heus wel mensen in fitnesskleding demo’s geven. Maar bezoekers kunnen ons ook een seintje geven als ze zich niet comfortabel voelen bij bepaalde kleding.”

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Deze Eindhovense startup houdt datacenters koel (en maakt chips sneller)

Incooling

Startup van de week Incooling koelt chips in datacenters met behulp van technologie die is ontwikkeld bij deeltjesversneller CERN. Datacenters zouden daarmee weleens sloten energie kunnen besparen, terwijl ze tegelijkertijd de snelheid van hun chips opvoeren.

Wat is Incooling?  

Incooling houdt datacenters op een efficiënte manier koel, door niet de hele hal te ventileren of water langs servers te sturen, maar door de chips zelf af te koelen met koelvloeistof in een koelblokje dat op de chip wordt geplaatst.

Door diensten als 4G en straks 5G groeit het aantal datacenters hard. Zo hard dat Amsterdam deze zomer een tijdelijke bouwstop afkondigde omdat de internethallen te veel ruimte en energie opslokken. Het Eindhovense Incooling belooft een energiebesparing tot wel 50 procent, vergeleken met gangbare koelingsmethodes.

“Iedereen is bezig met de volgende snelle chip, maar er is weinig aandacht voor rekencentra”, zegt medeoprichter Helena Samodurova. De techniek van Incooling (phase change cooling) zorgt er ook voor dat chips minder last hebben van temperatuurschommelingen, waardoor de snelheid kan worden opgeschroefd - en Moore’s law nog een tijdje in stand kan worden gehouden. Incooling zag in eerste tests dat het aantal berekeningen dankzij stabielere chips met ruim 20 procent kan stijgen.

Wie zitten erachter?

Incooling gebruikt techniek die is ontwikkeld voor de deeltjesversneller van CERN in Zwitserland. Een alliantie met daarin onder andere ASML en Philips bracht de techniek naar Nederland, waar onder de vleugels van startup-accelerator HightechXL een nieuwe startup werd gebouwd rond het concept.  

CEO is Rudie Verweij (foto derde van rechts), die eerder verantwoordelijk was voor datacenters waar beelden van animatiestudio’s zoals Pixar gerendered worden. Koeling bleek daar een groot knelpunt: berekeningen kunnen per film weken langer duren als servers te heet dreigen te worden.

Medeoprichter en CMO Helena Samodurova (foto tweede van rechts) werkte eerder bij HightechXL, waar zij hielp met het bouwen van startups die CERN-technologie naar de markt brengen. Daarbij zat ook Incooling, waar zij nu fulltime aan de slag is. Oprichter en CEO van HighTechXL Guus Frericks (foto rechts), die eerder bij chipmaker NXP werkte, is ook co-founder van het 8 teamleden tellende Incooling. 

Wie zitten erop te wachten? 

De wereldwijde markt voor het koelen van datacenters was ruim 8 miljard dollar in 2017 en groeit naar verwachting in 2025 naar meer dan 23 miljard dollar. “Het is een nichemarkt, maar de potentiële winsten zijn enorm,”, zegt Samodurova. “Datacenters gebruiken next generation chips, maar geen high level koeling, dus ze laten prestaties onbenut.” De startup kan zijn techniek afstemmen op de behoefte aan betere prestaties, meer energie-efficiëntie of een combinatie daarvan.

Behalve op datacenters richt Incooling zich op grootverbruikers van dataverkeer Google en Facebook.

Hoever is Incooling?

Incooling ging officieel in september vorig jaar van start met de opening van een eigen kantoor op de High Tech Campus. Met behulp van een seed-investering werd daar het eerste prototype gebouwd, op basis waarvan volgend jaar de markt moet worden bestormd. De startup voert daarvoor nu gesprekken met een aantal datacenters en producenten van servers. 

Wat is het businessmodel? 

De verkoop van losse systemen, met potentiële upgrades in de toekomst. Het huidige prototype ziet Incooling als een manier om de markt binnen te komen. Het uiteindelijke doel is om chips van binnenuit af te koelen, in plaats van met het koelblokje erbovenop. 

Een veel ingewikkelder proces, zegt Samodurova. Maar het zou een doorbraak betekenen omdat je chips dan op elkaar kunt stapelen (iets wat nu vanwege de hitte die de chips afgeven, nog niet kan). Samodurova: “Dan worden we een integraal onderdeel van de chipindustrie.”

Nog geld nodig?

Na de eerdere seed-ronde is Incooling op zoek naar een “veel grotere” ronde. Om de chipindustrie te kunnen veroveren zou een bedrag van minimaal enkele tientallen miljoenen euro’s nodig zijn.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Startup die plastic en cement vervangt met olifantsgras kan opschalen met 1 miljoen euro

Jan-Govert van Gilst, Vibers

Impact-startup Vibers krijgt 1 miljoen euro om met olifantsgras cement, plastic en papier te vervangen. ‘Het product is klaar, nu moeten we het overal gaan vertellen en verkopen’, zegt oprichter Jan-Govert van Gilst. 

Jan-Govert van Gilst was ambtenaar toen hij in 2010 tijdens een vakantie in Borneo ladingen plasticafval op het strand zag liggen. Ondertussen was op het eiland al 80 procent van het regenwoud gekapt ten faveure van palmolieplantages. 

Van Gilst nam een paar weken na die ervaring ontslag om een bedrijf te beginnen voor duurzame grondstoffen die je lokaal kunt produceren. Hij begon met bamboe, met het idee om die als biomassa bij te stoken in kolencentrales. De ondernemer won er een prijs mee (50.000 euro), die hem ook toegang gaf tot bedrijven zoals Eneco en de haven van Rotterdam.

Maar het businessmodel bleek onhaalbaar in Nederland. Alleen al om de woekerende plant binnen de perken te houden waren bakken met geld nodig, terwijl het in Nederland lastig concurreren was met gas.

Gouden tip

Van Gilst vroeg de universiteit van Wageningen welke plant wél geschikt was, en kreeg olifantsgras als gouden tip. Hij besloot het eerder gewonnen prijzengeld te steken in de aanplant van de grassoort, die je makkelijk kunt kweken op braakliggende grond.

Inmiddels was het imago van bio-based grondstoffen voor het opwekken van energie behoorlijk gekanteld. Maar de duurzame ondernemer realiseerde zich dat je met olifantsgras veel slimmere dingen kunt doen dan het te verbranden. Startups zoals Dutch aWEARness maakten kleding met de grassoort, Schiphol ontdekte dat je zelfs ganzen op afstand kunt houden met het ‘supergras’ (wetenschappelijke naam: Miscanthus).

Vezels

Anderhalf jaar geleden besloot Van Gilst zijn bedrijf te hernoemen van NNRGY naar Vibers, een verwijzing naar de vezels die de kern zijn van het bedrijf. Inmiddels werkt Vibers samen met tientallen plastic- en papierbedrijven, die de vezels gebruiken om plastic of papier (deels) te vervangen. Voor beton kan Vibers een vervanging leveren van het hoofdbestanddeel cement, wereldwijd een van de grootste veroorzakers van CO2-uitstoot. 

Deze week viert Vibers een voorlopig hoogtepunt met een investering van 1 miljoen euro, afkomstig van DOEN Participaties (de investeringstak van de Postcode Loterij) en VP Capital, de investeringsmaatschappij van de Nederlandse Telegraaf-familie Van Puijenbroek.

Met het geld wil Vibers meer salesmensen aannemen en ook de supermarkt veroveren, een branche waar de kwaliteitseisen hoog liggen. De grasvezels lenen zich goed voor alternatieve verpakkingen. Volgens Van Gilst kwamen een paar “wereldspelers” in de verpakkingen en beton op bezoek bij het bedrijf uit Honselersdijk, maar hij kan vanwege NDA’s nog geen namen noemen.

Bedreiging

Ondertussen merkt de ondernemer dat Vibers voor sommige spelers in de plastic- en bouwwereld voelt als een bedreiging. “Dingen lopen soms niet zo makkelijk”, zegt hij enigszins cryptisch. “En ons product is nog duurder. Maar dat soort dingen hoort erbij.” 

Vibers plantte tot nu toe zelf olifantsgras, onder meer op een aantal braakliggende terreinen van projectontwikkelaar BPD (Bouwfonds Property Development). De daarvan afkomstige vezels worden verwerkt in printmateriaal en betonnen banken van BPD zelf. Nu wordt ook de samenwerking met boeren gezocht, voor zo'n 1000 hectare aan grondstof.

In Nederland is in totaal zo’n 30.000 hectare aan grond waar olifantsgras verbouwd zou kunnen worden, schat Van Gilst. De ondernemer reisde onlangs naar Mozambique, om te kijken of daar met behulp van lokaal verbouwd olifantsgras en 3D-betonprinters (eenvoudige) huizen gemaakt kunnen worden.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!