Met deze stappen pas je design thinking toe

Design thinking is het helemaal, als we menig Silicon Valley-onderneming mogen geloven. Dertig procent van hen zou denken als een designer. Maar hoe doe je dat precies? Wij geven je een stappenplan.

Design thinking neemt een vlucht in managementland, maar wat houdt het nu precies in? Afgelopen week doken we met Sprout in deze innovatietechniek. We spraken met Silicon Valley-professor Michael Shanks, die een pleitbezorger is van design thinking. Het verhaal kun je hier teruglezen. Hieronder geven we je nog eens de basics van design thinking, in een overzichtelijk stappenplan.

1. Empathy

Wie als een designer denkt, gaat niet uit van zijn of haar eigen expertise, maar denkt vanuit het gevoel: hoe voelt de gebruiker zich over het product? Houd bijvoorbeeld diepte-interviews met gebruikers, of met werknemers. Door zo'n kwalitatieve benadering leer je meer over je product.

Klein voorbeeldje: een -fictief - bedrijf haalt weinig omzet uit zijn webshop. Het besluit met een diverse groep aan gebruikers het gesprek aan te gaan.

2. Define

Je hebt de diepte-interviews erop zitten, dus je bent er nu klaar voor om vast te stellen wat het probleem is. In het voorbeeld blijkt dat gebruikers de website ingewikkeld blijken te vinden.

3. Ideate

Vervolgens ga je op zoek naar oplossingen voor het probleem. In het voorbeeld kom je dus nu met ideeën om de website eenvoudiger te maken voor gebruikers. Probeer met vijf oplossingen te komen. Bijvoorbeeld: een uitleg-menu'tje, een simpelere lay-out, minder verborgen opties op de home-page en ga zo maar door.

Bespreek de oplossingen met het team, en bekijk op gedetailleerd niveau welke ideeën de moeite waard zijn om te implementeren. Doe het in groepsverband, met de ceo en developer als gelijke broeders naast elkaar. Teken je plannen uit, zodat je ze goed kunt visualiseren.

4. Prototyping

Wanneer jullie tot aardige ideeën zijn gekomen, kun je een prototype ontwikkelen van een oplossing. Pas in het geval van de website dus de versimpelingen toe, waarover het team het eens is. Bijvoorbeeld: een eenvoudigere, meer overzichtelijke lay-out.

5. Test

Een product is nooit klaar, stellen bedrijven die design thinking toepassen. Blijf daarom altijd testen. De onderneming die een probleem had met zijn webshop gebruikt bijvoorbeeld A/B-testen om te toetsen welke versimpelingen van de website zorgen voor meer conversie, en welke niet. 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Amsterdamse startups halen 380 miljoen euro op in 2018

Amsterdam

Amsterdamse startups wisten afgelopen jaar ruim 380 miljoen euro aan groeigeld op te halen. Daarmee ging meer dan de helft van al het in Nederland opgehaalde durfkapitaal naar bedrijven uit de hoofdstad.

Dat blijkt uit een berekening van startup-analist Golden Egg Check, woensdag in een blogpost op Medium. Hierin verdiept de analist een eerdere publicatie, waarin het concern meldde dat Nederlandse techstartups afgelopen jaar 750 miljoen euro groeigeld ophaalden.

Amsterdamse startups

In totaal ging 51,9 procent van al het in Nederland bestede durfkapitaal afgelopen jaar naar Amsterdamse bedrijven. Technologiestad Eindhoven staat op de tweede plaats met 8,2 procent, gevolgd door Nijmegen met 6,2 procent. Opvallend: in Rotterdam, dat er alles aan lijkt te doen om zichzelf op de kaart te zetten als startupstad, werd in 2018 slechts 2,7 procent van al het groeigeld opgehaald.

Van alle investeringen viel in 2018 ruim een derde (34,9 procent) ten deel aan Amsterdamse startups. De hoofdstad wordt gevolgd door Delft (7,1 procent) en Eindhoven (ook 7,1 procent). 

Diverse markt

Het succes van Amsterdam valt op meerdere manieren te verklaren. Vanzelfsprekend geniet Amsterdam als hoofdstad van Nederland internationale allure, waardoor de stad een aantrekkingskracht heeft op zowel startups als investeerders. Amsterdamse universiteiten hebben de afgelopen jaren bovendien extra ingezet op startupprogramma’s, wat weer spin-offs opleverde en bedrijven aantrok.

Kijken we naar de bevindingen van de startup-analist, dan valt ook een ander punt op als succesfactor voor onze hoofdstad. In tegenstelling tot steden als Eindhoven en Delft ontbreekt het in Amsterdam branchetechnisch aan een duidelijk profiel. De sectoren waarin afgelopen jaar gefinancierde Amsterdamse startups opereren, variëren van online platforms (17,6 procent) tot software (13,9 procent), healthcare (10,7 procent) en wel zeven andere branches. Een diverse markt werkt dus voor Amsterdam.

Nederlandse investeerders

Uit de inventarisatie blijkt ook dat 93 Nederlandse investeerders, angel investors niet meegerekend, het afgelopen jaar een investering deden in een Nederlandse startup. Innovation Industries was met zeven deelnemingen de meest actieve durfinvesteerder. Nederlandse startups trokken ook investeerders uit andere landen, van Zwitserland tot Taiwan en Japan. Buitenlandse investeerders stapten vooral in bij Series B-rondes.

Opkomende branches waren die van de ‘elektrische mobiliteit’, oftewel de e-scooters en –steps, ‘deep tech’, HR en ‘impact’. Golden Egg Check signaleerde in deze branches in ons land een significante toename van geïnvesteerd kapitaal ten opzichte van 2017.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Deze ondernemer wil de bezorgmarkt opschudden met virtuele restaurants en dark kitchens

Startup van de week Bright Kitchen wil Nederland en de rest van Europa veroveren met virtuele restaurants die hun maaltijden uitsluitend verkopen via bezorgdiensten. ‘We maken een product dat perfect geschikt is voor bezorging.’

Wat is Bright Kitchen? 

Een verzameling van momenteel 5 virtuele restaurants, die vanuit één fysieke keuken maaltijden maken die alleen worden geleverd via de bezorgdiensten van Deliveroo, Uber Eats en Thuisbezorgd. Een zogeheten dark kitchen dus, vergelijkbaar met Green Summit in de VS en Honest Food in Duitsland. “Er komen wel eens mensen langs, maar die moeten we teleurstellen”, zegt oprichter Rens Bekkers. “We willen ons volledig richten op het bezorgen van maaltijden.”

“Hierdoor kunnen we onze vaste kosten verdelen over meerdere brands. Daarnaast heb je geen zitgedeelte nodig, oftewel, minder vierkante meters. En je hoeft niet op gewilde, kostbare horecaplekken te zitten. We moeten wel de goede ‘straal’ hebben, een bezorggebied van ongeveer twee kilometer.”

Het streven is dat alle virtuele restaurants binnenkort veganistisch zijn. Twee van de virtuele restaurants, Vegan Burger Brothers en Las Vegan, zijn daarvan alvast een voorproefje. Afgelopen week ‘opende’ Bright Kitchen een veganistisch pizzarestaurant, Vinnie’s Vegan Pizza. Eind deze maand volgt Queens Burgers, met “een premium veganistische hamburger, waarmee we ook vleeseters willen overtuigen om plantaardig te eten”. 

Wie zitten erachter?

Rens Bekkers werkte zich vanaf zijn 15e op van afwasser tot kok. “Daar komt mij affiniteit met eten vandaan, al vind ik nu vooral de operatie interessant. Hoe bereid je het en hoe doe je dat efficiënt?” Na een studie International Business  in Manchester werkte Bekkers eerst een tijdje bij Groupon en Deskbookers. Daar zag hij de opmars van marktplaatsen, en hoe die modellen werken.

Ondertussen las Bekkers over de opmars van dark kitchens in de VS, als een goed schaalbaar concept waarmee je als ondernemer relatief makkelijk groeigeld kan aantrekken. Bekkers besloot de handschoen zelf op te pakken en begon eind 2017 een plan uit te werken. Om het concept te testen - zonder gelijk een vastgoedcontract te hoeven afsluiten en te investeren in een grote bedrijfskeuken - huurde Bekkers in de weekenden een kookstudio, inclusief keukenteam.

De resulaten bleken zo goed dat hij de stap aandurfde naar een eigen restaurant. Afgelopen oktober ging de eerste eigen keuken van Bright Kitchen van start in de Amsterdamse wijk de Jordaan.

Wie zitten erop te wachten? 

Vegan eten is een “fantastische groeimarkt", zegt Bekkers. “Over een jaar of dertig zijn er 10 miljard mensen op de wereld, dan is er vier keer zoveel vlees nodig. Daar zit een groot probleem. Gelukkig zie je dat de veganistische markt hard groeit.”

Maar het huidige aanbod voldoet wat Bekkers betreft niet aan de vraag. “Het is vaak heel duur, zowel in supermarkten als de horeca. Een tweede aspect is de uitstraling en het soort eten. Dat spreekt in mijn optiek de flexitariër of carnivoor die wat minder vlees wil eten niet aan. Die doelgroep wil je overtuigen dat het wel degelijk de moeite waard is.”

Een andere markt waar Bright Kitchen een verschil kan maken zijn bezorgdiensten zoals Uber Eats en Deliveroo. “99 procent van de restaurants die daar nu online staan hebben als core business het bedienen van gasten en het afhalen van eten. Dan ligt je core business dus niet bij het bezorgen, maar bij een gast die fysiek langskomt. Wij kunnen bijvoorbeeld kortere wachttijden creëren. En een product perfect geschikt maken voor bezorging, zodat het in goede kwaliteit aankomt bij de klant. Waardoor de klantbeleving, de hele ervaring, beter wordt.”

Hoe ver is Bright Kitchen? 

Bright Kitchen groeit snel, zegt Bekkers (al wil hij het aantal bestellingen nog niet delen). Een beetje vergelijkbaar met Google vechten restaurants binnen Deliveroo en UberEats om de hoogste notering (rank), die wordt toegewezen door een algoritme. “We krijgen steeds beter in de gaten hoe je daar beter kan scoren, waardoor we in Deliveroo bij vegan burgers stegen van plek 200 naar 12.” 

“Dat betekent vooral heel vaak goede product leveren. zodat consumenten vaker bestellen en goede reviews achterlaten. Alles heeft met een goede beleving van eten te maken.” Bright Kitchen telt nu 15 medewerkers die samen zeven dagen per week eten bereiden. Op de drukste momenten zijn er 4 koks tegelijk aan de slag.

Bright Kitchen wil de komende vier jaar 50 fysieke keukens openen, in meerdere landen, die allemaal meerdere merken zullen voeren. Die uitrol begint als het goed is dit jaar met nog een nieuwe keuken in Amsterdam, gevolgd door Utrecht en mogelijk ook andere steden. “Daarna gaan we meer keukens bouwen in Europa, of direct naar de VS.”

Wat is het businessmodel? 

Vergelijkbaar met een gewoon restaurant. Bright Kitchen betaalt over elke bestelling een commissie aan het bezorgplatform waar de maaltijd wordt besteld. Maar zelf bezorgen zou veel minder schaalbaar zijn, zegt Bekkers. “Met eigen voertuigen, het aannemen van mensen en het lastiger kunnen opvangen van piekmomenten.” 

Nog geld nodig? 

Bright Kitchen stuurde net een pitchdeck naar meerdere geïnteresseerde investeerders. Het precieze bedrag hangt nog af van het aantal investeerders dat wil instappen. Met het groeigeld wil de horecastartup vier nieuwe keukens openen, waarvan twee buiten Amsterdam.

De startup zoekt vooral “slim geld”, oftewel strategische investeerders met kennis van de (operationele kant van) de food-markt. Bekkers: “Partijen die weten wat ervoor nodig is om op te schalen naar 50 keukens. Dat doe ik liever met wat voorkennis.”

Die 50 keukens zijn wat Bekkers betreft niet te hoog gegrepen. “De bezorgmarkt groeit wereldwijd met 17 procent, en de plantaardige markt met 16 procent. Met die combinatie zitten we in een goede positie om geld op te halen. Daarnaast vliegen de miljoenen voor dark kitchens je in de VS en Duitsland om de oren. Ik wil nu echt gasgeven, het model heeft zich bewezen.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Nederlandse startup in New York Times-lijst van potentiële unicorns

HackerOne, een bedrijf met Nederlandse wortels, heeft het geschopt tot een lijst met vijftig potentiële unicorns in The New York Times. Er zit al 74 miljoen dollar aan extern kapitaal in het bedrijf.

Een unicorn is een niet-beursgenoteerd bedrijf dat een waardering heeft van minimaal een miljard dollar. De lijst met potentiële unicorns verscheen zondag op de website van The New York Times. De Amerikaanse krant werkte hiervoor samen met marktonderzoeker CB Insights. Dit concern gebruikt voor zijn bedrijfsanalyses een speciaal algoritme dat de financiële gezondheid van een bedrijf koppelt aan de tractie van de onderneming en diens kracht in de markt.

Het gros van de noteringen in de lijst is van Amerikaanse makelij, maar ook het van origine Nederlandse HackerOne heeft een notering. HackerOne is een platform voor ethische hackers, die bedrijven hierdoor eenvoudig kunnen wijzen op digitale lekken. De startup werd in 2012 opgericht door Michiel Prins en Jobert Abma. Tegenwoordig huist de onderneming in San Francisco en in de ogen van de The New York Times wordt dit bedrijf dan ook gewoon als Amerikaans gecategoriseerd.


Michiel Prins, Jobert Abma, Alex Rice en Merijn Terheggen van HackerOne.

HackerOne

HackerOne stond in 2017 in de Challenger50 van Sprout, de lijst met vijftig marktuitdagers. Van het bedrijf is bekend dat er momenteel 74 miljoen dollar aan groeifinanciering in zit.

Andere Nederlandse bedrijven die de unicorn-status mogelijk ook zouden kunnen claimen zijn Elastic (162 miljoen dollar funding), Picnic (100 miljoen euro funding) en Catawiki (95 miljoen dollar funding).  

Van de al bewezen unicorns Postmates, Zoom, Slack, Lyft en Airbnb bestaat het vermoeden dat zij dit jaar een beursdebuut maken.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Takeaway geeft gas met eigen bezorgdienst  

Takeaway bezorgde het afgelopen jaar twee keer zoveel maaltijden zelf als in 2017, bleek woensdag bij de bekendmaking van de jaarcijfers. Oprichter Jitse Groen legt uit waarom hij die kostbare operatie toch de moeite waard vindt, in een markt die nu nog wordt gedomineerd door Deliveroo en Uber Eats.

Jitse Groen mag zich in de handen wrijven over de resultaten van Takeaway, het bezorgplatform dat hij in 2000 lanceerde met een startkapitaal van 100 gulden. De ondernemer werd vorig jaar officieel miljardair, toen de beurswaarde van zijn bedrijf de 3 miljard euro aantikte (Groen bezit nog ruim eenderde van de aandelen).

Okay, ook drie jaar na de beursnotering van 2016 maakt het 19 jaar oude Takeaway nog altijd geen winst. Het afgelopen jaar kwam het nettoverlies uit op 14 miljoen euro, tegenover 42 miljoen euro een jaar eerder. De toch al gigantische marketingkosten stegen met 10 procent naar 128 miljoen euro.

Maar Groen kan die rode cijfers verdedigen met flinke groeicijfers. Het aantal actieve klanten steeg het afgelopen jaar naar ruim 14 miljoen, ten opzichte van 11,5 miljoen het jaar ervoor. Het totaal aantal bestellingen steeg met 38 procent naar bijna 94 miljoen. 

In totaal werd er het afgelopen jaar voor in totaal 1,8 miljard euro aan pizza’s en hamburgers verkocht; een stijging van 37 procent vergeleken met 2017. De omzet van Takeaway steeg vorig jaar met 44 procent naar 240 miljoen euro, maakte het bedrijf vorige maand al bekend.

Zelf bezorgen 

In de strijd met Delivery Hero en UberEats tuigde Takeaway in 2016 een eigen bezorgdienst op, binnen het bedrijf bekend onder de naam ‘Scoober’. Die dienst rolde het afgelopen jaar uit naar veertien nieuwe Europese steden, waarmee het totaal op 38 steden komt. Scoober is nu goed voor 3 procent van alle bestellingen via Takeaway, een verdubbeling vergeleken met 2017. 

We creëren een breder culinair aanbod, met Poké Bowls

Vergeleken met een bestelplatform vergt zo’n bezorgdienst veel investeringen, maar het is tegelijk een manier om een nieuwe klantengroep aan te boren, zei Groen woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Met Scoober kan Takeaway bijvoorbeeld “een select aantal restaurants” aansluiten die zelf geen eten bezorgen.

Groen: “Zo creëren we een breder culinair aanbod, zoals salades en Poké Bowls.” Daarnaast ziet Groen zijn eigen legertje feloranje bezorgers als een vorm van “zeer zichtbare marketing” op straat. 

Vaker bestellen

Alles om het aantal van 14 miljoen gebruikers verder op te schroeven, want dat aantal is wat Groen betreft nog veel te laag. Ook het gemiddeld aantal van elf bestellingen per klant per jaar kan wat hem betreft nog flink omhoog. “Dan heb je het over een markt van in totaal 150 miljoen mensen, waarvan 70 procent wel eens eten bestelt. We hebben dus een hele lage penetratie. Daarnaast eten mensen drie keer per dag, dus dan is elf keer per jaar bestellen heel weinig.”

Mede daarom zet Takeaway steeds meer in op het bezorgen van bedrijfslunches. Om de b2b-markt beter te kunnen bedienen, en vanwege de techniek achter dat bedrijf, nam Takeaway vorig jaar de Israëlische besteldienst 10bis over. Met een brutowinstmarge van 43 procent bleek 10bis ook nog eens een zeer lucratieve business. Wel kwamen honderden restaurants in Israël vorig jaar in verzet tegen de commissies die Takeaway per bestelling verdient.

Opvallend genoeg is die fee met 6 tot 10 procent per 10bis-bestelling een stuk lager dan de gemiddelde commissie van 12,1 procent dit Takeaway vorig jaar per bestelling ving. Een percentage dat vorig jaar bovendien steeg, na gemiddelde van 11,4 procent in 2017. 

Delivery Hero

Groen verraste iedereen eind vorig jaar met de overname van de Duitse tak van Delivery Hero, de grote concurrent van Takeaway in Duitsland. Daarmee kwam Takeaway in bezit van maaltijdbestelsites Lieferheld en Pizza.de en maaltijdbezorgdienst Foodora. Takeaway nam ook besteldiensten over in Zwitserland, Bulgarije, Roemenië en Israël. Daarmee is het bedrijf nu actief in negen Europese landen en Vietnam. 

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!