Met deze stappen pas je design thinking toe

Design thinking is het helemaal, als we menig Silicon Valley-onderneming mogen geloven. Dertig procent van hen zou denken als een designer. Maar hoe doe je dat precies? Wij geven je een stappenplan.

Design thinking neemt een vlucht in managementland, maar wat houdt het nu precies in? Afgelopen week doken we met Sprout in deze innovatietechniek. We spraken met Silicon Valley-professor Michael Shanks, die een pleitbezorger is van design thinking. Het verhaal kun je hier teruglezen. Hieronder geven we je nog eens de basics van design thinking, in een overzichtelijk stappenplan.

1. Empathy

Wie als een designer denkt, gaat niet uit van zijn of haar eigen expertise, maar denkt vanuit het gevoel: hoe voelt de gebruiker zich over het product? Houd bijvoorbeeld diepte-interviews met gebruikers, of met werknemers. Door zo'n kwalitatieve benadering leer je meer over je product.

Klein voorbeeldje: een -fictief - bedrijf haalt weinig omzet uit zijn webshop. Het besluit met een diverse groep aan gebruikers het gesprek aan te gaan.

2. Define

Je hebt de diepte-interviews erop zitten, dus je bent er nu klaar voor om vast te stellen wat het probleem is. In het voorbeeld blijkt dat gebruikers de website ingewikkeld blijken te vinden.

3. Ideate

Vervolgens ga je op zoek naar oplossingen voor het probleem. In het voorbeeld kom je dus nu met ideeën om de website eenvoudiger te maken voor gebruikers. Probeer met vijf oplossingen te komen. Bijvoorbeeld: een uitleg-menu'tje, een simpelere lay-out, minder verborgen opties op de home-page en ga zo maar door.

Bespreek de oplossingen met het team, en bekijk op gedetailleerd niveau welke ideeën de moeite waard zijn om te implementeren. Doe het in groepsverband, met de ceo en developer als gelijke broeders naast elkaar. Teken je plannen uit, zodat je ze goed kunt visualiseren.

4. Prototyping

Wanneer jullie tot aardige ideeën zijn gekomen, kun je een prototype ontwikkelen van een oplossing. Pas in het geval van de website dus de versimpelingen toe, waarover het team het eens is. Bijvoorbeeld: een eenvoudigere, meer overzichtelijke lay-out.

5. Test

Een product is nooit klaar, stellen bedrijven die design thinking toepassen. Blijf daarom altijd testen. De onderneming die een probleem had met zijn webshop gebruikt bijvoorbeeld A/B-testen om te toetsen welke versimpelingen van de website zorgen voor meer conversie, en welke niet. 

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Dit zijn de volgende 25 unicorn-startups (volgens Forbes)

In Nederland hebben we Adyen met een unicorn-status, maar waar vind je de volgende unicorns? Volgens Forbes zijn dit de 25 startups die kansrijk zijn om de volgende billion dollar company te worden.

Forbes komt ieder jaar met The Next Billion-Dollar Startups, de lijst van 25 startups die volgens het Amerikaanse zakenblad kansrijk zijn om het unicorn-stempel binnen te harken. En dit jaar is het een zeer gevarieerd overzicht; van eSports tot bagage en van online educatie tot 3D-printen:

Amplitude

Wat: Helpt bedrijven om product beter te maken met geavanceerde data
O​prichters: Curtis Liu, Spenser Skates (CEO), Jeffrey Wang
Opgehaald kapitaal: $57 miljoen
Omzet (schatting): $45 miljoen
Investeerders: Battery Ventures, Benchmark Capital, IVP 

Anduril Industries

Wat: Technologie voor nationale veiligheid
Oprichters: Joe Chen, Matt Grimm, Palmer Luckey, Brian Schimpf (CEO), Trae Stephens
Opgehaald kapitaal: $58.5 miljoen
Omzet (schatting): $4 miljoen
Investeerders: Founders Fund, 8VC 

Auth0

Wat: Software voor persoonlijke inlog-modules
Oprichters: Eugenio Pace (CEO), Matias Woloski
Opgehaald kapitaal: $110 miljoen
Omzet (schatting): $50 miljoen
Investeerders: Bessemer Venture Partners, Trinity Ventures, Meritech Capital Partners, Sapphire Ventures 

Away

Wat: bagage voor ‘millenials’
Oprichters: Steph Korey (CEO), Jen Rubio
Opgehaald kapitaal: $81 miljoen
Omzet (schatting): $150 miljoen
Investeerders: Accel, Comcast Ventures, Forerunner Ventures, Global Founders Capital 

Braze

Wat: Marketing automation-bureau 
Oprichters:Mark Ghermezian, Jon Hyman, Bill Magnuson (CEO)
Opgehaald kapitaal: $170 miljoen
Omzet (schatting): $50 miljoen
Investeerders: Battery Ventures, Blumberg Capital, ICONIQ, Meritech Capital, Rally Ventures

Couchbase

Wat: Platform om apps met ‘NoSQL-database’ te bouwen
Oprichters: Steve Yen, Dustin Sallings, Damien Katz, J. Chris Anderson, Jan Lehnardt
Opgehaald kapitaal: $155 miljoen
Omzet (schatting): $70+ miljoen
Investeerders: Accel Partners, Mayfield, Sorenson Capital, North Bridge Venture Partners

Coursera

Wat: Online cursussen
Oprichters: Daphne Koller, Andrew Ng
Opgehaald kapitaal: $210 miljoen
Omzet (schatting): $140 miljoen
Investeerders: Kleiner Perkins, New Enterprise Associates 

Flywire

Wat: Betaal-provider
Oprichters: Iker Marcaide
Opgehaald kapitaal: $143 miljoen
Omzet (schatting): $75 miljoen
Investerders: Bain Capital Ventures, F-Prime Capital, Spark Capital, Temasek

Honey

Wat: Gratis browserextensie voor kortingsbonnen
Oprichters: Ryan Hudson, George Ruan
Opgehaald kapitaal: $55 miljoen
Omzet (schatting): $100 miljoen
Investeerders: Citi Ventures, Anthos Capital

KeepTruckin

Wat: Registratiesoftware voor vervoerbedrijven
Oprichters: Ryan Johns, Obaid Khan, Shoaib Makani (CEO)
Opgehaald kapitaal: $80 miljoen
Omzet (schatting): $50 miljoen
Investeerders: GV, Index Ventures, IVP, Scale Venture Partners 

Lemonade

Wat: Verzekeringsdienst voor woningeigenaren en -huurders
Oprichters: Daniel Schreiber (CEO), Shai Wininger
Opgehaald kapitaal: $180 miljoen
Omzet (schatting): $50 miljoen
Investeerders: Aleph, AXA, General Catalyst, GV, Sequoia Capital Israel, Softbank Group 

Mapbox

Wat: Digitale kaart
Oprichters: Eric Gundersen (CEO)
Opgehaald kapitaal: $228 miljoen
Omzet (schatting): $100 miljoen
Investeerders: Softbank Vision Fund, Foundry Group, DFJ Growth, DBL Partners and Thrive Capital

Markforged

Wat: Productie van 3D-printers
Oprichters: David Benhaim, Greg Mark (CEO)
Opgehaald kapitaal: $57 miljoen
Omzet (schatting): $70 miljoen
Investeerders: Matrix Partners, Siemens, North Bridge Venture Partners, Next47

Pendo

Wat: Analyse-software voor product/klantervaring
Oprichters: Todd Olson (CEO), Erik Troan, Eric Boduch, Rahul Jain
Opgehaald kapitaal: $106 miljoen
Omzet (schatting): $20.5 miljoen
Investeerders: Battery Ventures, Spark Capital, Meritech Capital Partners, Sapphire Ventures

Podium

Wat: Software voor klantencommunicatie
Oprichters: Eric Rea (CEO), Dennis Steele
Opgehaald kapitaal: $96.5 miljoen
Omzet (schatting): $60 miljoen
Investeerders: Peak Ventures, Accel, IVP

Poshmark

Wat: Kleding-marktplaats
Oprichters: Manish Chandra (CEO), Tracy Sun, Gautam Golwala, Chetan Pungaliya
Opgehaald kapitaal: $160 miljoen
Omzet (schatting): $130-140 miljoen
Investeerders: Mayfield Fund, Menlo Ventures, GGV Capital 

Skillz

Wat:eSports-platform
Oprichters: Casey Chafkin, Andrew Paradise (CEO)
Opgehaald kapitaal: $53 miljoen
Omzet (schatting): $358 miljoen
Investeerders: Accomplice, Wildcat Capital Management, Liberty Global Ventures, Telstra Ventures 

Sonder

Wat: Gepimpte Airbnb-locaties
Oprichters: Francis Davidson (CEO), Lucas Pellan
Opgehaald kapitaal: $140 miljoen
Omzet (schatting): $75 miljoen
Investeerder: Greenoaks Capital, Greylock Partners, Spark Capital

ThirdLove

Wat: Vrouwenondergoed
Oprichters: David Spector (co-CEO), Heidi Zak (co-CEO)
Opgehaald kapitaal: $30 miljoen
Omzet (schatting): $160 miljoen
Investeerders: L Catterton, New Enterprise Associates

Transfix

Wat: Matcht vracht aan vervoerder
Oprichters: Drew McElroy (CEO), Jonathan Salama
Opgehaald kapitaal: $78 miljoen
Omzet (schatting): $100 miljoen
Investeerders: Canvas Ventures, New Enterprise Associates 

TripleLift

Wat: Advertentie-optimalisatie
Oprichters: Eric Berry, Eric Berry, Shaun Zacharia, Ari Lewine
Opgehaald kapitaal: $17 miljoen
Omzet (schatting): $150 miljoen
Investeerders: True Ventures, Edison Partners and Entrepreneurs Roundtable Acceler 

uBiome

Wat: Thuis-testkits op basis van DNA en kunstmatige intelligentie
Oprichters: Jessica Richman & Zachary Apte (Co-CEOs)
Opgehaald kapitaal: $105 miljoen
Omzet (schatting): $100 miljoen
Investeerders: OS Fund, 8VC 

VSCO

Wat: Foto-editor
Oprichters: Joel Flory (CEO), Greg Lutze
Opgehaald kapitaal: $70 miljoen
Omzet (schatting): $50 miljoen
Investeerders: Accel, Glynn Capital

Welltok

Wat: SaaS voor consumenten op het gebied van gezondheidszorg
Oprichters: Scott Rotermund, Chris Rotermund, Carlos Cardona, Chris Coloian, Jeff Cohen, John Dibiasi
Opgehaald kapitaal: $280 miljoen
Omzet (schatting): $80+ miljoen
Investeerders: Miramar Venture Partners, Emergence Capital Partners, Interwest Partners, New Enterprise Associates, Bessemer Venture Partners, Georgian Partners

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.

Deze 5 gewoontes hebben alle effectieve startup-ceo’s

Leiderschap

Chief executive officer? Chief visionary officer? Chief funding officer? Chief coffeemaking officer? Als startup-ceo ben je eigenlijk een manusje-van-alles, terwijl je tijd beperkt is. Met deze vijf gewoontes besteed je iedere minuut effectief.

1. Maak iedere dag een schema

Een goede gewoonte van effectieve startup-ceo’s is om zich te laten organiseren – écht organiseren. Ze maken een dagschema en volgen dit religieus. Een uurrooster kan voorkomen dat je afgeleid raakt van willekeurige taken, terwijl het je het vertrouwen geeft dat je je beperkte tijd effectief besteedt aan de behoeften van jouw bedrijf. Vind de beste tijd om je dag in te plannen en maak van deze vaardigheid een gewoonte.

Lees ook: 6 manieren om wél meer gedaan te krijgen met een to do-lijst

2. Besteed tijd aan iedere bedrijfsbehoefte

Effectieve startup-ceo’s delen met succes tijd in voor de verschillende behoeften van hun bedrijf. Ze richten zich op de specifieke gebieden van hun organisatie, zoals bijvoorbeeld productontwikkeling, teambuilding of financiën. Door tijd te blokken voor het beheren van je team en eventueel verschillende afdelingen, kun je er zeker van zijn dat je je vinger aan de pols houdt bij al de bedrijfsbehoeften.

Lees ook: Deze 6 rollen heb je nodig in je startup-team

3. Doe werk vroeg op de dag

De meeste succesvolle startup-ceo’s geven er de voorkeur aan om zich ‘s ochtends te concentreren op de bedrijfsstrategie, zodat ze ‘s middags tijd hebben voor overleg of activiteiten buiten de deur. Op deze manier werk je niet alleen in je bedrijf, maar ook aan je bedrijf. Zorg ervoor dat je 's ochtends wat ruimte in je schema vrijmaakt om het belangrijkste strategische werk te doen. Dan is de focus op z’n hoogtepunt is.

Lees ook: 15 tips om efficiënter met je tijd om te gaan

4. Maak tijd voor familie en feest

Startup-ceo’s weten hoe belangrijk het is om tijd vrij te nemen voor persoonlijke behoeften, familie en feest. Door jezelf van je werk te scheiden, kun je een broodnodige mentale pauze krijgen. De volgende werkdag of -week benader je hierdoor met een frisse geest. De eenvoudige taak is om meer werk voor jezelf te creëeren, moeilijker wordt het om van je succes te genieten en tijd aan jezelf te besteden.

Lees ook: 10 tips van ‘de Nederlandse Tim Ferriss’ om als ondernemer je balans te bewaken

5. Geef je schema ruimte voor reflectie

Ceo’s van startups weten dat het belangrijk is om voor zichzelf te zorgen, omdat ze altijd het gevoel hebben dat er meer werk te doen is. Er staat altijd wel iets op je takenlijst en het kan moeilijk zijn om dat deel van je hersenen uit te schakelen, zelfs voor een korte tijd. De tijd nemen om te mediteren, na te denken of gewoon stoom af te blazen is een belangrijke factor voor succes. Je voedt zowel fysiek als mentaal welzijn, wat op de lange termijn resultaat zal opleveren voor jou en je startup.

Lees ook: Deze ondernemer legt uit waarom we allemaal moeten mediteren

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.

Jaap Vriesendorp wil de markt voor buitensportjassen opschudden

Jaap Vriesendorp ontwikkelde een jas die je voor meerdere sporten kan gebruiken. Na een jaar van bloed, zweet en tranen ging de jas afgelopen week live op Kickstarter. ‘Ik voel me 50 jaar ouder, maar hij is helemaal af.’

In de serie Hardware-helden vertellen makers over de uitdagingen van een fysiek product

Jaap Vriesendorp maakte met de One Shell een bij uitstek tastbaar product: een modulaire jas voor meerdere sporten en weersoorten. Niet dat de ondernemer geen affiniteit heeft met software. Voor zijn voormalige werkgever McKinsey keek hij in datakamers naar statistieken, “waarmee je in real-time ziet wanneer mensen beter converteren. Het mooie aan hardware is dat je iets op kan pakken, en iets creëert uit het niets.”

Stiekem verveelde de Nederlander zich een beetje tijdens zijn MBA, waarop hij ging skiën in Japan en klimmen in Indonesië. Toen hij zo’n beetje bovenop Mount Pinatubo stond, een actieve vulkaan op een Filipijnse eiland, viel het kwartje. Waarom bestaat er niet een jas voor skiën én hardlopen? Moet ik nu weer een jas kopen? “Die zijn ten eerste super duur, en ten tweede: dan moet ik weer een jas hebben terwijl ik juist minder spullen wil hebben in mijn tas. En het is slecht voor het milieu als ik weer een jas laat maken.”

Tegenstelling

Vriesendorp verdiepte in de jassenindustrie en zag een tegenstelling die wat hem betreft op te heffen zou moeten zijn: licht materiaal kan niet sterk zijn, en een waterdichte jas kan niet ademen. Een jaar later ziet de One Shell het levenslicht met een campagne op Kickstarter. Een jas uit drie - los aan te schaffen - delen, die 10 jaar mee zou moeten kunnen gaan, met materiaal dat vijftien keer zo sterk is als staal. Onder meer gemaakt van het type vezel (Dyneema) dat ook in de netten van Boyan Slat zit (en met een relatief lage CO2-uitstoot ten opzichte van de kracht, zegt Vriesendorp). “Je zou er bij wijze van spreken een auto aan kunnen laten hangen.”

Een jaar ontwikkeltijd van schets tot eindproduct is snel, beaamt de ondernemer, “maar er is veel gebeurd”. “Ik ben 50 jaar ouder geworden voor mijn gevoel, maar hij is helemaal af. Ik heb het eigenlijk nooit gezien als een ‘bedrijf’. Ik wilde vooral graag voor mezelf een jas maken. Dan kom je er gaandeweg achter dat meer mensen ook zo’n jas willen en zie je dat er heel veel potentie in zit.”

Doelgroep

De hoofdmarkt bestaat uit mensen die veel aan outdoor-sport en reizen doen, zegt Vriesendorp. “Daarbinnen heb je een groep die meerdere sporten doet, waarvan 10 procent naar de high end gear op zoek is die wij maken. Daarvan is weer ongeveer 10 procent een early adopter, die gaan we nu als eerste overtuigen.”

Vriesendorp maakte het zichzelf naar eigen zeggen niet makkelijk. “Op Kickstarter zie je vaak dingen die er al zijn, maar dan goedkoper. Dat is een makkelijk model, en je hoeft er niet super je best voor te doen. Als je daadwerkelijk innovatie doet, loop je tegen dingen aan.”

Welke uitdagingen kwam je tegen?

“Het moeilijkste is dat een idee dat er op papier goed uit kan zien, maar je vervolgens de juiste materialen moet zien te vinden en het vertrouwen moet krijgen van producenten. Hoe? Door een goed businessplan te delen en hen te overtuigen dat je iets bijzonders maakt.”

“Een tweede uitdaging was om niet ‘getrouwd’ te raken met je eerste idee. Iets waar we lang mee hebben geworsteld, is dat we in het begin we een middenweg wilden vinden tussen vorm en inhoud. Maar tijdens het testen met atleten merkten we dat ze echt alleen maar optimaliseren voor de inhoud. We moesten een paar vormgedreven elementen loslaten. Bijvoorbeeld bij fietsen, waar je vaak een vakje achter op je jas hebt. Een wielrenner gebruikt daarentegen liever het vakje in het shirt, dan moet je een rits hebben op de rug waar je doorheen kan naar je jersey. Borstvakjes bleken als het koud is bijna niet te worden gebruikt.”

“Een derde ding was dat we voor tien sporten aan het optimaliseren waren. Er is een aantal dingen dat alle sporters willen, maar qua features heb je nog wel een paar dingen die afhangen van de sport.”

Waar wordt One Shell gemaakt, en waarom juist daar?

“De stof komt uit de Verenigde Staten, Nederland en Spanje, maar de jas wordt gemaakt in Vietnam. Dat is de place to go voor outdoor gear. Natuurlijk zijn arbeidskosten lager, maar vooral de kwaliteit van de machines is er hoog. We laser-cut’en de jas bijvoorbeeld, in plaats van met een schaar te knippen. We werken daarbij met ultrasonic welden (ultrasoon lassen, red.). Die combinatie van technieken is in Nederland moeilijk te vinden.”

Hoe bepaalde je de prijs?

“Op Kickstarter kost de buitenlaag 449 euro, en 199 voor de twee binnenlagen. Bij elkaar kost de set 799 euro. De kosten zit by far het meeste in productie en materiaal, met daarnaast nog een stukje logistiek. We zijn een klein bedrijf, dus we hebben weinig overhead en marketing.”

Uiteindelijk bepaalt de (Kickstarter-)markt de prijs, zegt Vriesendorp. “De prijs is variabel, afhankelijk van hoe snel mensen zich inschrijven. Als je ziet dat prijs te hoog is, kan je ook omlaag gaan. Wat mensen bereid zijn te betalen, kun je zo met je consument vaststellen.” De uiteindelijke marktprijs zal waarschijnlijk ongeveer 200 euro hoger liggen, verwacht de ondernemer. 

Wat is jullie verkoopstrategie, ook na Kickstarer? 

“We hebben te kleine marges om dit via de retail te kunnen verkopen. Direct-to-consumer is het businessmodel van de toekomst.” Al sluit Vriesendorp een eigen winkel niet uit. “Voor de ervaring en om een idee te krijgen hoe het per sport werkt. Het is mooi om dat verhaal te kunnen vertellen.”

Zoek je behalve crowdfunding nog naar meer kapitaalbronnen?

“Tot nu toe zijn we self funded en zoeken we geen investering. We zouden alleen geïnteresseerd zijn in investeerders als ze echt hetzelfde uitgangspunt hebben als wij. We willen niet tornen aan iets wat met kwaliteit te maken heeft. Als je dat soort beslissingen wil nemen, kun je het maar beter in eigen hand hebben. Een investeerder wil vooral zijn marge vergroten, en dat kun je dat makkelijk doen bij dit product.”

“Maar we willen de allerbeste kwaliteit leveren tegen de laagste prijs. Dat is een ‘gekke’ bedrijfsfilosofie waar niet veel investeerders bij passen. Het is niet voor niets dat ook een bedrijf als Patagonia alle aandelen nog in eigen handen heeft.”

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

17 sociale ondernemers die Nederland volgende week vertegenwoordigen in de VS

Na de succesvolle missie van vorig jaar, reist dit jaar weer een Nederlandse delegatie met sociale ondernemers af naar San Francisco. Dit zijn de zeventien ondernemers die Nederland daar als impact-koplopers op kaart gaan zetten.

San Francisco is volgende week voor de elfde keer het toneel voor Socap (Social Capital Markets), een conferentie waar duizenden impactinvesteerders en sociale ondernemers uit de hele wereld neerstrijken. Dat is een kolfje naar de hand van de initiatiefnemers van de Nederlandse afvaardiging, Enviu en Willemijn Verloop, oprichter van de branchevereniging voor sociaal ondernemers Social Enterprise NL en van investeringsfonds Social Impact Ventures. De handelsmissie wordt ondersteund door de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, RVO en PwC.

“Nederlandse ondernemers zijn innovatieve koplopers die goed samenwerken”, zegt Verloop. Onderzoekers van McKinsey berekenden eerder dat in 5 jaar tijd in Nederland ongeveer 6.000 sociale ondernemingen zijn opgezet, waarvan de omzet is 75 procent groeide tot 3,5 miljard euro. “Dit betekent dat deze bedrijven verantwoordelijk zijn voor een indrukwekkende 3,5 procent van de BBP-groei van de Nederlandse economie in de laatste 5 jaar. De kennis en ervaring over hoe Nederland deze groei heeft gerealiseerd en welke spelers daarbij cruciaal zijn geweest, delen we op SoCap met de internationale gemeenschap.”

De Nederlandse delegatie speurt op SoCap ook naar partners om mee samen te werken en probeert investeerders te overtuigen van de waarde van Nederlandse ondernemingen. Dit zijn de zeventien Nederlandse ondernemers die dat dit jaar gaan doen: 

African Clean Energy

Wat: oven zonder rook 
Wie: Ruben en Judith Walker

Closing the Loop

Wat: waardevolle materialen oogsten uit smartphones
Wie: Joost de Kluijver

Coolfinity

Wat: koelkast voor gebieden met weinig of geen elektricieit
Wie: Maarten ten Houten

DriveTag

Wat: apparaatje voor zuinig rijden
Wie: Kristian Winge

Everless (Gyre)

Wat: hippe, vouwbare en herbruikbare draagtas om gebruik plastic tassen in te dammen
Wie: Joost de Muinck Keizer

Future Proof Shipping

Wat: ombouw van (fossiele) schepen naar waterstof
Wie: Richard Klatten

GreenerU

Wat: app houdt je CO2-voetafdruk bij
Wie: Ajay Varadharajan 

Humansurge

Humansurge

Wat: LinkedIn voor de humanitair werk 
Wie: Loek Peeters

Khaloom

Wat: katoen en polyester uit gerecyclede garen
Wie: Jesse van de Zand

Makers Unite

Thami Schweichler, Makers Unite

Wat: reisaccessoires van gerecycled materiaal (waaronder aangespoelde reddingsvesten)
Wie: Thami Schweichler

Moyee Coffee

Wat: duurzame koffie
Wie: Killian Stokes (oprichter Guido van Staveren van Dijk blijft thuis)

People's Pension

Wat: pensioenen voor ontwikkelingslanden
Wie: Marijn Bergsma

SCOPEinsight

Wat: business intelligence voor landbouw in ontwikkelingslanden
Wie: Lucas Simons (eerder directeur van UTZ Certified)

SweepSmart

Wat: afval slim maken in ontwikkelingslanden
Wie: Silvia de Vaan, Niels van den Hoek

The SocialMedwork

Wat: Sjaak Vink (Neelie Kroes stapte onlangs in)
Wie: toegang tot de nieuwste medicijnen

Upset Textiles

Wat: circulair en sociaal textiel
Wie: Pals Brust

Yapili

Wat: online platform koppelt patiënten in ontwikkelingslanden aan westerse artsen
Wie: Crystal Kigoni (opricher Enya Séguin blijft thuis)

De aftermovie van de handelsmissie van 2017:

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!