Met deze startup gaat Pascal Ontijd (ex-SnappCar) TripAdvisor te lijf

De afgelopen maanden blogde Pascal Ontijd, medeoprichter van SnappCar, op Sprout over zijn nieuwe startup. Vandaag is de lancering van Soulpicks, een app die helpt bij vrijetijdsbesteding. “Ik was al om half vijf wakker van enthousiasme en ongeduld.”

In de hedendaagse hectiek lijkt tijd het meest schaarse goed. En dus willen we er álles uithalen. Dat bracht Pascal Ontijd op het idee om de keuze voor wat we met onze spaarzame vrije tijd doen beter te faciliteren. Zijn nieuwe startup Soulpicks moet in het oerwoud van vrijetijdsbestedingen orde scheppen. Ontijd: “We zijn maar kort op deze aarde, dus laten we alle tijd die we hebben optimaal benutten.”

Authentieke ervaringen

Met SnappCar speelde Ontijd in op de behoefte van mensen om auto’s, die gemiddeld 23 uur per dag stil staan, beter te benutten. Met Soulpicks richt hij zich nu op de maatschappelijke ontwikkeling dat mensen steeds minder vrije tijd hebben en de tijd díe er is zo zinvol mogelijk willen besteden. De beoogde community bestaat dit keer niet uit mensen die een auto willen delen, maar uit mensen die op zoek zijn naar authentieke ervaringen.

Wij houden adverteerders juist buiten de deur

“Als je kijkt hoe we tot dusver tot een besluit over de invulling van onze kostbare vrije tijd komen, dan verloopt dat proces eigenlijk heel onlogisch”, legt Ontijd uit. “We vertrouwen op onbekenden die reviews schrijven, die bovendien vaak direct of indirect zijn ingekocht. Of we baseren ons op blogs of andere media die in veel gevallen betaald worden om aandacht te besteden aan een bar, restaurant of festival. Met Soulpicks willen we mensen laten vertrouwen op vrienden en op experts die aan onze app gelinkt zijn.”

Gebruikers kunnen in Soulpicks mooie plekken of belevenissen opslaan, ordenen en delen met vrienden en bekenden binnen een gesloten community. Daarnaast kunnen gebruikers ervoor kiezen om een aantal experts op het vlak van travel, lifestyle, food of leisure te volgen en zo inzicht te krijgen in hún favoriete plekken en ervaringen.

Op dit moment zijn er zo’n twintig experts verbonden aan Soulpicks, onder wie wijnkenner Robin van Bastelaar (De Librije), Tanja Klein Nijenhuis (eigenaar van Restaurant Herberg onder de Linden), cocktailexpert Tess Posthumus en modefotograaf Sophie van der Perre. Deze experts investeren tijd en energie in de app, in ruil voor meer bekendheid bij de gebruikers.  

Concurrentie TripAdvisor

“Mensen zijn terecht kritisch op sociale media en apps als Facebook, TripAdvisor en Lonely Planet, waarin adverteerders een grote vinger in de pap hebben”, vervolgt Ontijd. “Wij houden adverteerders juist buiten de deur. Bij Soulpicks draait het er echt om dat de gebruiker een kwalitatief aanbod te zien krijgt op basis van voorkeuren van vrienden en experts. En niet om welke adverteerder er toevallig die week het meeste geld tegenaan gooit.”

Festival in Amsterdam 
Op 18 mei organiseert Pascal Ontijd het Soulpicks Festival. Om de lancering van de nieuwe app te vieren, zijn er in de binnenstad van Amsterdam die zaterdagmiddag en -nacht activiteiten. Op verschillende, bijzondere locaties, zoals een lokale brouwerij of een platenzaak, waar je kunt dansen. 
Kijk voor meer informatie op soulpicks.com/festival

Daarnaast legt Ontijd uit dat een website als TripAdvisor vooral gericht is op de massa. Soulpicks moet gebruikers juist niet een immens aanbod voorschotelen, maar een selectie die beter aansluit bij hun voorkeuren en wensen. Iedere gebruiker heeft zijn eigen community, die door ervaringen te delen zich steeds meer als een olievlek uitbreidt. 

Ironisch genoeg wil Ontijd bewerkstelligen dat mensen real life-ervaringen opdoen met behulp van een app. “Deze app is gebouwd rond de wensen en behoeften van de gebruiker. Zíjn wensen zijn leidend. Wij willen die gebruiker niet vasthouden binnen de omgeving van de app, maar puur servicen. Liever één dan tien minuten op de app. Zodat-ie niet online, maar offline alles uit zijn vrije tijd kan halen.”

Verdienmodel

Ontijd lanceert Soulpicks vandaag met het oog op Nederland, waarbij (logischerwijs) eerst de grote steden de meeste aandacht krijgen. De afgelopen anderhalf jaar is hij bezig geweest met de voorbereiding, waaronder het strikken van geldschieters. De app is gefinancierd met eigen middelen en met behulp van diverse investeerders uit de online wereld, zoals Jasper Hauser (oprichter Sofa), Henri de Jong (oprichter Mijndomein) en Martijn Leenaers (voormalig financieel directeur Payvision). 

Liever een gebruiker één dan tien minuten op de app

Niet dat deze investeerders druk leggen op Ontijd. “Wij willen dit jaar eerst Amsterdam veroveren en het product verder ontwikkelen. Volgend jaar kijken we dan naar een internationale uitrol. Nee, ik pin me niet vast op een bepaald aantal gebruikers voor het einde van het jaar. Een te sterke focus op groei of omzet in deze beginfase kan later voor problemen zorgen. We gaan eerst proberen een klein groepje heel blij te maken met Soulpicks.”

Nu kunnen gebruikers zich gratis aanmelden, maar op termijn moet daar een verdienmodel aan gekoppeld worden. “Ik beloof echt dat we geen adverteerders gaan toelaten”, aldus Ontijd. “Gebruikers laten betalen vind ik ook het eerlijkste model, dan weet je als startup ook of je het waard bent voor je doelgroep.”

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.