Nederland is het beste land ter wereld voor ondernemers

Waar moet je zijn als ondernemer? In Nederland, zo ontdekte financieringsexpert Martijn Lentz. Wij hebben het beste ecosysteem voor ondernemers ter wereld. ‘We mogen trots zijn op onze bedrijven.’

Ondernemersexpert en blogger Lentz keek naar de Global Entrepreneurship Monitor 2016/2017. Hij vergeleek de cijfers die alle landen kregen op verschillende punten, zoals overheidsprogramma’s, ondernemersfinanciering en onderwijs. Door alle landen op deze punten te vergelijken, ontdekte Lentz dat Nederland het beste ecosysteem heeft voor ondernemers. De score van Nederland is afgelopen jaar zelfs met 2,5 procent gegroeid.

Opmars

En dat is best knap, want in het onderzoek werden 68 landen wereldwijd vergeleken. We laten landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zweden ver achter ons. Na Nederland zijn Zwitserland en Estland het beste voor ondernemers. Nederland is bovendien bezig aan een opmars. Stond ons land in 2015 nog op 2, de jaren daarvoor moesten we het nog doen met de nummer 3-positie. In 2009 stond Nederland zelfs nog maar op nummer 14 in de lijst.

Waar zijn we als Nederlanders in het bijzonder goed in? In het geven van ondernemerschapsonderwijs en in het faciliteren van een open en interne markt, zo blijkt uit het onderzoek. Ook belangrijk is volgens Lentz dat Nederlanders relatief hoogopgeleid zijn, waardoor ze meer kans op succes hebben. Daarnaast zijn onze sterke digitale vaardigheden en onze kennis van de Engelse taal volgens Lentz belangrijk.

Financiering

Lentz (rechts) wijst ook op de toegang voor financiering, die volgens hem echt het verschil maakt voor ons land. “Er ontstaan allerlei alternatieven voor bankfinanciering. Crowdfunding bijvoorbeeld, en denk aan de de betere bekendheid van business angels. Daarnaast heeft een sterker overheidsbeleid geholpen. En dan heb je nog opmars van de fintech-bedrijven, die op basis van een algoritme kunnen financieren.”

Daarnaast zijn we in Nederland goed in het inspireren van andere ondernemers, denkt Lentz. “Denk aan StartupDelta, dat Nederlandse startups meer zichtbaarheid geeft. Of kijk naar nlgroeit, dat scaleups met elkaar in contact laat komen. Dit soort initiatieven vergroot de zichtbaarheid voor bedrijven die een voorbeeldfunctie hebben voor anderen.”

Adyen en Booking

Lentz noemt Adyen en Booking als de ultieme Nederlandse succesverhalen van de afgelopen jaren. Maar, zo stelt hij, ook in de laag daaronder gebeuren interessante dingen. “Ik denk dat die laag aan bedrijven de komende tijd verrassingen op gaat leveren. De ondernemersmentaliteit in Nederland is echt aan het veranderen. In de Verenigde Staten zie je dat mensen trots zijn om een startup te zijn. Het kan een paar keer fout gaan, maar de ondernemers gaan dan gewoon door en beginnen iets nieuws. Deze ambitie om door te zetten, zie je ook steeds meer in Nederland ontstaan. We mogen daarom trots zijn op onze bedrijven.”

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!