Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse ondernemers krijgen lesje ‘giving back’ op Amsterdam Capital Week

Vraag je in de VS of Israël om een introductie, dan ploft er meestal de volgende dag al een mail in je inbox. Daar kunnen Nederlanders nog wat van leren, zegt Anouk Bikkel, directeur van het event Amsterdam Capital Week dat volgende week losbarst. ‘Stel je netwerk open!’

Volgende week staat Amsterdam (en Haarlem en Utrecht) in het teken van de vierde editie van Amsterdam Capital Week. Vijf dagen lang ontmoeten 3000 founders en 500 investeerders elkaar op een van de 26 events die gedurende week plaatsvinden. Sprout is trots mediapartner.

xHet mag dan een grotendeels Nederlands feestje zijn, er komen ook de nodige buitenlandse ondernemers en investeerders op af. Capital Week-directeur Anouk Bikkel (foto rechts) viel daarbij vorig jaar iets op: “Alle buitenlanders vroegen of ze iemand mochten nemen. Ik kwam erachter dat het in onder meer de VS en Israël heel normaal is dat je een zogeheten one-plus-one meeneemt. Niet je partner, maar een businessrelatie, een mede-investeerder of een founder die je kent. Zo helpen ze elkaar hun netwerk in. Daar kunnen zijn we als Nederlanders nog wat te leren.”

Het begrip pay-it-forward mag dan inmiddels redelijk bekend zijn in Nederland, ook op gebied van delen van contacten mist Bikkel enige ‘assertiviteit’. “‘Natuurlijk wil ik je introduceren’, is meestal de reactie in de VS en Israël. De volgende dag heb je gelijk een mail.”

Waar kan ik je mee helpen?

Daarom is het thema ‘giving back’ dit jaar een van de thema’s. “Er zijn mensen die vanuit zichzelf netwerken openen, maar ik merk dat het in Nederland nog soms moeilijk is om geholpen te worden. Mensen houden het nog te veel voor zichzelf. In Israël en VS en Londen gaat dat sneller.” Tijdens een van de events komen 15 ‘influencers’ en ceo’s aan het woord die dat volgens Bikkel al goed doen in Nederland, zoals Corinne Vigreux, Ruben Nieuwenhuis en prins Constantijn. “Die zijn constant mensen aan het verbinden. ‘Waar wil je voorgesteld worden?’ ‘Waar kan ik je mee helpen?’”

Toen Bikkel in 2014 de eerste editie van Capital Week hielp organiseren, samen met StartupAmsterdam, was het de bedoeling om met een kleinschalig evenement te helpen bij het koppelen van startups en investeerders. Het bleek een schot in de roos. “De startups waren heel erg in opkomst, maar investeerders waren zoekende en corporates hadden nog geen strategie op het gebied van startups. Toen we met allerlei partijen in gesprek raakten bleek dat werkelijk iedereen mee wilde doen, en hadden we ineens 25 evenementen.”

Bekijk ook: Amsterdam Capital Week: 5 onmisbare events

Deals

Het sluiten van deals is niet het hoofddoel van de kapitaalweek, zegt Bikkel desgevraagd. “Het gaat om betekenisvolle connecties, niet per se om deals closen. Maar er zijn zeker deals uitgekomen, al kan dat ook drie, zes of twaalf maanden na het evenement zijn. Dat is de kracht van Capital Week. We zetten bijna 30 evenementen bij elkaar waar je kan leren, pitchen en netwerken. In die week zie je dat een investeerder gemiddeld vier evenementen bezoekt, en een startup-founder ruim twee.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondanks de vorderingen op dat gebied is de samenwerking tussen corporates en startups ook dit jaar een belangrijk thema. “Je ziet dat ze nog zoekende zijn. Er zijn wel 10 verschillende manieren om dat te doen, van overnemen tot samenwerken”

Bikkel zag de Nederlandse startup-markt de afgelopen jaren volwassen worden. “Er is veel hulp bij het schalen van startups en het groeien naar het buitenland. Evenementen als Capital Tour Exclusive en Angel Island richten zich daar nu meer op. Vorig jaar lag de nadruk nog meer op growth stage. We bewegen mee met de markt.”