Nederlandse startups in Vegas: ‘Met stroopwafels lokken we ze naar de stand’

Somnox, Olisto, Travis en We.Stream op de CES 2019

Met een delegatie van ruim vijftig startups was het Holland paviljoen op technologiebeurs CES ook dit jaar niet te missen. Met 180.000 potentiële klanten of partners in de wandelgangen rijst de vraag: wie spreek je aan en hoe kom je er effectief weer vanaf?

Wie op dinsdagochtend Fox News aanzette werd begroet door verslaggever Brett Larson die met Somnox in zijn hand lovende woorden uitspreek over de slaaprobot uit Delft. Dat president Trump samen met 2.4 miljoen mede-kijkers kon genieten van dit sterk staaltje free publicity was volgens Somnox-oprichter Julian Jagtenberg een toevalstreffer: “Door mijn jetlag was ik om zes uur ‘s ochtends al wakker toen ik een mailtje kreeg of ik binnen het half uur een test-exemplaar bij de studio kon afleveren. Ik ben uit bed gesprongen en in mijn pyjama er naartoe geraced. Het item zorgde voor ruim tienduizend bezoekers op de website.”

Het is het tweede jaar dat Jagtenberg en zijn team op de beurs te vinden zijn en wederom heeft het marketingapparaat zijn werk gedaan: journalisten van de Wall Street Journal, BILD, de Washington Post en vele anderen slapen de hele week met de robot op hun hotelkamer in aanloop naar een - hopelijk ronkende - recensie op 1 maart wanneer de productieversie van Somnox in de schappen ligt. “We gaan testen met een scala aan retailers, ook in de VS, waaronder Amazon. 4000 expemplaren zijn er al voorbesteld dus we hopen op de eerste dag al uitverkocht te zijn. Uiteindelijk gaan we voor zo’n 5 miljoen euro omzet dit jaar.”

“Hoe we al die journalisten naar de stand kregen? Voor ons bepaalt de voorbereiding het succes van zo’n beurs, op tijd de juiste contacten leggen. Alle interessante partijen die toevallig langslopen zijn dan een mooie bijvangst.”  

Startup van het Jaar

De Rotterdamse vertaalmachine van Travis bleek onderweg naar de beurs in Las Vegas hoge ogen te gooien met de Startup van het Jaar 2018-bokaal die het bedrijf een jaar eerder van Sprout in ontvangst mocht nemen. “Door de ongebruikelijke vorm, stak hij half uit onze tas en veel tientallen reizigers complimenteerde ons met de overwinning of wilde weten waar de prijs voor was”, zegt mede-oprichter Lennart van der Ziel. “Ik moest zelfs een keer uitleggen wat een startup eigenlijk was.”

Travis op de CES 2019

Travis verkocht tot nu toe 130.000 exemplaren en hoopt op de CES aandacht te vestigen op de Travis Touch, de meest recente versie van het vertaalapparaat. “Als je van deze beurzen een succes wilt maken, moet je vooral veel tijd besteden aan de voorbereiding”, vertelt Van der Ziel. “Dat betekent maanden van tevoren met honderden, zo niet duizenden mensen mailen en toevoegen op LinkedIn om afspraken te maken. Niet zonder resultaat: toen Constantijn tegen CNN wilde uitleggen wat Travis was, haalde de verslaggever er een uit zijn zak ‘bedoel je deze?’”.

Stroopwafels

Olisto is net als Somnox en Travis voor het tweede jaar op rij aanwezig op het Holland Pavilion. “Vorig jaar hebben we ontzettend veel relevante business en contacten uit de beurs gehaald”, zegt mede-oprichter Arjen Noorbergen. “Grappig genoeg ook met veel Nederlandse partijen. Dat klinkt tegenstrijdig, want waarom zou je allebei 6000 mijl de wereld over vliegen, maar op dit soort beurzen staan mensen open voor nieuwe ideeën. Als ik iemand bij KPN een e-mail stuur met een voorstel, heeft hij of zij het dikwijls te druk. Hier is die eerste kennismaking heel laagdrempelig.”

De vier aanwezige Olisto-teamleden hebben een eigen beproefde methode ontwikkeld om de juiste mensen naar de stand te lokken: stroopwafels. “Mijn LinkedIn-oproep om bij onze stand stroopwafels te komen halen werd al snel meer dan 12.000 keer bekeken”, vult Noorbergen aan. “En inderdaad, er zijn al meerdere mensen langs geweest die speciaal op de stroopwafels waren afgekomen. Voor de rest kijken we veel naar de badges en als we een interessante bedrijfsnaam zien, duwen we ze een stroopwafel onder hun neus. Als ze die aannemen voelen ze zich vaak wel verplicht tot een praatje.”

Olisto op de CES 2019

“Hoe je weer van ze afkomt als het toch geen interessante partij blijkt te zijn? Dat lijkt soms lastig, maar is in de praktijk vrij eenvoudig”, zegt commercieel directeur Jeroen Wolfs. “Als je hebt uitgelegd wat je doet, moet je zo snel mogelijk een paar concrete wedervragen stellen waaruit blijkt of deze persoon wel of niet een relevante partij om mee door te praten.”

Wi-Fi

We.Stream voert een verdeel en heers-strategie als het neerkomt op het subtiel lozen van niet-relevante gesprekspartners: “We staan hier op het paviljoen vol met interessante Nederlandse startups. Als voor ons de belangrijkste wedervraag met ‘nee’ wordt geantwoord (gebruik jij of jouw bedrijf veel mobiele data in het buitenland) - dan verwijzen we hem of haar naar een van onze 50 mede-standhouders.”

We.Stream levert een slim kastje dat in 145 landen een veilige mobiele wifi-verbinding levert. Voor een vast bedrag per maand krijgt de gebruiker tot 20 gigabyte aan snelle data, waarna de internetsnelheid wordt verlaagd. Wie geen vast data-abonnement wilt, kan er zelf twee lokale simkaarten inklikken. “We hebben er inmiddels 5000 verkocht”, zegt oprichter Jurgen ter Hoeve. “Dat moeten er dit jaar 50.000 worden. Vorig jaar hebben we op de CES onze Amerikaanse distributeur gevonden, het zou mooi zijn als we contacten zouden leggen voor de groei in andere landen.”

We.Stream op de CES 2019

De dienst van Ter Hoeve - die met zijn andere bedrijf Mondicon internationaal dataverkeer levert aan onder meer cruiseschepen - komt als geroepen, want waar op de CES de technologie van overmorgen getoond wordt, is op veel plekken geen openbare wifi-verbinding of is de snelheid aan de lage kant. “Dat probleem kwamen we vorig jaar al tegen, vandaar dat we nu een lading apparaten bij ons hebben voor onszelf en de buren. Kijk maar, tussen de actieve wifi-netwerken in de buurt zie je een hoop We.Steam’s staan.”

Gokken

Dan het hete hangijzer: zijn de ondernemers van plan om in Sin City een gokje te wagen of gaat het durfkapitaal enkel naar productontwikkeling en promotie? Somnox en Travis ontkennen in alle toonaarde. Van der Ziel: “We hebben bij Trevis een obsessieve focus op ons product en de klant, de beurs staat volledig in het teken daarvan. Ons zul je niet bij de fruitmachines tegenkomen.”

Ter Hoeve verwacht wel een klein gokje te wagen, maar de beste tip komt van de collega’s van Noorbergen: “In de casino’s heb je apparaten waar je voor één cent per spel kan spelen, maar omdat je achter een apparaat zit, brengt het huis wel steeds gratis drankjes langs. Op die manier heb je in deze dure stad erg veel waar voor je dollar.” De redactie van Sprout is eruit: Olisto heeft dé growth-hack van Vegas ontdekt.

Startup van het Jaar 2018-bokaal

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.