Nederlandse step-scaleup Dott haalt nog eens 30 miljoen op, maar krijgt nog altijd geen groen licht in Nederland

Dott

De Nederlandse deelstep-scaleup Dott krijgt 30 miljoen van zijn bestaande aandeelhouders, om onder meer een vloot nieuwe deelsteps met vervangbare batterijen te kunnen kopen. In thuisland Nederland mogen de elektrische tweewielers nog altijd niet de weg op.

De markt voor deelbare elektrische steps explodeerde toen bedrijven als Bird en Lime in de VS honderden miljoenen groeigeld ophaalden. Ook de straten van Parijs, Brussel en andere Europese steden worden inmiddels bevolkt door de met een app te ontgrendelen tweewielers. 

De twee Franse ondernemers Henri Moissinac en Maxim Romain (foto rechts) stortten zich vorig jaar vanuit Amsterdam op die booming markt - maar de twee willen het met Dott duurzamer aanpakken, met wat minder nadruk op hypergrowth. Bird en Lime kochten bijvoorbeeld tienduizenden steps bij de Chinese producenten Xiaomi en Ninebot, maar in heel Europa is inmiddels geen Xiaomi- of Ninebot-step meer te vinden, zegt Romain. Oftewel, al die steps zijn afgedankt.

Romain: “Dat is niet verantwoord, zowel vanuit milieuoogpunt, maar ook economisch. Ze konden op die manier weliswaar in het begin sneller groeien, maar de prijs die je betaalt is een enorme verspilling van kapitaal.”

Onderhoud

Dott pakt het volgens Romain slimmer aan, met scooters die speciaal voor deelgebruik werden ontworpen en die door een eigen team worden onderhouden. Behalve een paar gestolen exemplaren is Dott – inmiddels actief in Parijs, Brussel, Lyon en Milaan - volgens Romain nog geen step kwijtgeraakt.

Mede dankzij die aanpak maken bestaande investeerders Naspers en EQT Ventures met 30 miljoen euro weer een serieus bedrag over naar Dott (persbericht), dat mede dankzij die investering binnenkort verhuist naar TQ South, een nieuwe dependance van TQ op de Zuidas. Dott incasseerde vorig jaar al 20 miljoen.

Waar hebben jullie die 30 miljoen nog meer aan te danken?

Romain: “Ten eerste hebben we vorig jaar een plan gepresenteerd, en hebben vervolgens precies geleverd wat we hebben beloofd. We kunnen in de steden waar we nu actief zijn laten zien dat we goed presteren dankzij een beter ontworpen product. We zien in het aantal ritjes, maar ook op basis van gebruikersonderzoeken, dat steeds meer mensen een voorkeur voor Dott krijgen.

Het tweede aspect is dat we vanaf dag één zijn begonnen met een scooter die is gemaakt voor delen, en dat we een geïntegreerde operatie hebben. Daarmee zorgen we voor sterke unit economics vergeleken met andere aanbieders.

We richten ons meer op een winstgevende business die je op een duurzame manier kan schalen. We pakken niet teveel steden tegelijk, maar concentreren ons op een paar steden, en laten daar zien zien dat we de business winstgevend kunnen maken. Dat wil niet zeggen dat we nu al winstgevend zijn, maar er is wel een pad naar winst volgend jaar.” 

Wat bedoel je concreet met unit economics?

“We denken dat we we in de steden waar we actief zijn bij de top zitten qua bezettingsgraad, in Parijs ligt dit bijvoorbeeld hoger dan de andere Europese spelers. Maar het zou kunnen dat we onder Lime zitten, vooral omdat die simpelweg een nog betere dekking hebben met meer steps.”

Dott-steps maken gemiddeld 4 ritjes per werkdag, en 6 à 7 in het weekend, deelt Romain ook. Per ritje wordt er gemiddeld 3,2 kilometer afgelegd.

Romain: “Maar het gaat ook om de bottom line; omdat onze hardware steviger is, en we niet met Xiaomi’s werken, hebben we tot op heden nog geen step weg hoeven gooien. Alle scooters met pech zijn tot nu toe gerepareerd. De levensduur van onze steps is kortom veel hoger dan de concurrentie.”

Dott
Een Dott-werkplaats in Frankrijk | Foto: Dott

Hoeveel nieuwe steps Dott gaat kopen, wil Romain niet verklappen. Wel dat er een nieuwe generatie Dott-steps op komst is - gemaakt bij een niet genoemde Chinese fabrikant - met vervangbare batterijen, iets wat in de step-wereld nog niet gebruikelijk is. 

Het grote voordeel, zegt Romain, is dat Dott de laadkosten zo’n beetje kan halveren, omdat steps ‘s nachts niet terug hoeven te worden gebracht naar de werkplaats om op te laden. Ook kan het gebruik omhoog, omdat de steps op straat kunnen blijven staan, terwijl Dott-medewerkers de batterijen omruilen. Daarnaast lanceert Dott voor het einde van dit jaar ook een vloot deelbare elektrische fietsen.

Er komen binnenkort “nog een paar steden” bij, zegt Romain, die nog geen namen kan noemen. “Maar we schieten hier niet in door. Het belangrijkste doel is om winstgevend te zijn, en om in die steden marktleider te worden. Daarvoor moeten we qua dichtheid de Amerikanen evenaren. Ten tweede moeten we beter ons best doen qua hardware en service. Ook zijn we nu de eerste die een volledige verzekering aanbiedt aan gebruikers.”

Qua landen heeft Dott Groot-Brittannië, Duitsland en Nederland in het vizier. Maar Nederland ligt nog altijd dwars?

“We zijn in Nederland met verschillende steden in gesprek. Ondertussen maken we de tweede generatie steps met swappable batterij geschikt voor de Nederlandse markt. We hopen echt dat we hier snel aan de slag kunnen, want het is tenslotte onze thuismarkt, en ons team zit hier.”

De eisen die de overheid aan elektrische steps stelt, zijn volgens Romain de hoogste van de wereld. “Zelfs hoger dan in Duitsland. We hebben een scooter voor de Duitse markt, maar die mocht niet in Nederland de weg op. We moeten die step nu aanpassen, maar de potentie van de Nederlandse markt is die investering waard.” 

Wat houdt Dott nu verder nog tegen in Nederland? 

“Ten eerste het krijgen van toestemming in Amsterdam. Het is eerlijk gezegd niet heel duidelijk hoe we die goedkeuring kunnen krijgen, en waar we precies moeten aankloppen. Ten tweede is het een kwestie van ons product goedgekeurd krijgen.” 

Dott verhuist in augustus naar een nieuw kantoor, inclusief flinke werkplaats voor het ontwikkelen en testen van nieuwe hardware. Omdat de steps in Nederland niet de weg op mogen, moeten Romain en zijn collega’s voor proefritjes voorlopig rondjes rijden op het terrein rond dat nieuwe onderkomen.

De deelstep-hype is nog niet over het hoogtepunt heen? 

“De markt wordt rationeler. VC’s (investeerders, red.) kijken nu veel meer naar winstgevendheid. Daarom krijgen wij het vertrouwen van investeerders. Onze strategie was vanaf het begin om winstgevend te zijn en sterke unit economics te laten zien, in plaats van puur top line groei.”

De laatste tijd zagen we dodelijke ongelukken in Parijs en Helsingborg, waarna overheden opriepen tot strengere maatregelen. Maak je je daar zorgen over? 

“Ja, ik ben constant bezig met veiligheid. Kijk, als het over mobiliteit gaat, is dat risico er altijd. Je kan dat helaas nooit helemaal uitbannen, of je nu op een fiets zit of in een auto.”

“Wat we wel kunnen doen is de meest betrouwbare en veilige step maken. Zo waren we de eerste met een dubbel remsysteem en grotere, stabiele wielen. Daarnaast doen we al het onderhoud in house. We zien de hele vloot met onze eigen medewerkers, die de steps systematisch inspecteren en zorgen dat ze goed onderhouden zijn. Omdat er altijd ongelukken zullen plaatsvinden, zorgen we nu dat alle gebruikers volledig verzekerd zijn.”

Lees ook: 
Hoe twee ondernemers binnen 4 maanden 20 miljoen euro ophaalden
Zo traag reageerden de banken toen startup Dott een rekening wilde openen voor 20 miljoen
Parijs worstelt met invasie van deelsteps, wij testen vier merken

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!