Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuwe incheckdienst tegen corona mikt op overname door de overheid, maar Apple ligt dwars

Drie oud-oprichters van marketingplatform Scoupy lanceerden maandag een dienst om in en uit te checken bij cafés, bioscopen en andere locaties die moeten controleren of bezoekers coronaklachten hebben. Flinke domper: Apple weigert toegang tot zijn App Store.

Valentijn Bras (foto r.) was in een iets verder verleden medeoprichter van Scoupy, een marketingplatform voor FMCG-merken en retailers dat in 2012 Sprout startup van het jaar werd. Na de corona-uitbraak besloot hij samen met medeoprichters Geert Luyendijk en Jeroen Lubbers zelf een corona-app te bouwen, Checkgesprek.nl. Die dienst kan mensen waarschuwen als zij in de buurt blijken te zijn geweest van iemand die besmet is met het coronavirus.

Zeven vragen

Met de (web)app beantwoorden bezoekers van bijvoorbeeld een café de zeven standaardvragen die een ondernemer vanaf 1 juni hoort te stellen aan bezoekers om te bepalen of ze klachtenvrij zijn. Worden alle vragen met ‘nee’ beantwoord, dan krijgt een bezoeker een ‘groene kaart’.

Blijkt zo’n bezoeker na afloop in de buurt te zijn geweest van iemand die besmet is, dan kan die persoon gewaarschuwd worden. Ondernemers betalen 30 euro per maand voor het gebruik van de app, en krijgen een QR-code die ze naast de deur kunnen hangen.

De techniek is gebaseerd op een ander bedrijf van Bras, Chatback Company, dat chatbots bouwt voor interactie tussen bedrijven en consumenten. Voor de corona-app registreerde Bras in eerste instantie de url Magiknaarbinnen.nl, maar toen premier Rutte het tijdens een persconferentie de term ‘checkgesprek’ liet vallen, besloot hij die naam te pakken. 

Interactief

Bras: ‘De techniek lag al op de plank. We maken slimme communicatie tussen veelal bedrijven en consumenten, voor sales of customer service. Het zijn in feite scripts van vragen en antwoorden, een intelligente manier om een Q&A uit te werken. En interactief, zodat het lijkt alsof je met mensen van doen hebt. We zien dat de respons veel beter is dan met invulvelden of knopjes. Met die technologie hebben we een chatbot gemaakt voor een vraaggesprek.’  

Ook met de app weet je nooit zeker of bezoekers eerlijk zijn over hun gezondheid, beaamt Bras. In de Volkskrant stelt Lokke Moerel, hoogleraar techniek en internationaal recht in Tilburg, dat de app het doel van een checkgesprek ondergraaft, namelijk klanten bewust laten stilstaan bij hun verantwoordelijkheden.

Mensen die ziek zijn, zouden überhaupt niet bij een zaak moeten staan

‘We hebben inderdaad geen leugendetector’, reageert Bras. ‘Maar mensen die ziek zijn, zouden überhaupt niet bij een zaak moeten staan. Dat vind ik niet onze verantwoordelijkheid. We stellen de vragen die een ondernemer moet stellen, maar dan in een fractie van de tijd vergeleken met wanneer een ondernemer of zijn personeel het zelf moet doen.’

App Store

Een flinke hobbel op de weg is dat Apple de app van Checkgesprek.nl tot op heden weigert toe te laten tot de App Store, volgens Bras omdat de app niet gerelateerd is aan de overheid. Apple werkt zelf ook aan een corona-oplossing, op basis van bluetooth en locatiegegevens. Dat is volgens Bras een stuk minder privacy-vriendelijk dan zijn dienst, ‘die alleen een handeling vereist als je in een publieke locatie komt’. 

Checkgesprek verwijdert alle gegevens na 30 dagen (de incubatietijd van het coronavirus is 25 dagen), en bewaart gegevens in de tussentijd op een Nederlandse server. Mailadressen zouden anoniem (versleuteld) kunnen worden gedeeld met de GGD. ‘Mijn standpunt is, vraag mensen gewoon: “zou je het fijn vinden als ik je bel wanneer blijkt dat je in de buurt van een besmet iemand bent geweest?”. Daar heb je geen 17 persoonsgegevens voor nodig.’

Volgens Bras is de weigering van Apple geen ramp, maar het maakt de dienst wel minder anoniem. Want de vragenlijst van Checkgesprek kan weliswaar ook via een webbrowser worden afgenomen, maar dan is er minimaal 1 persoonsgegeven (zoals e-mail of telefoonnummer) nodig om de persoon te kunnen achterhalen bij een corona-alarm.

‘Ik snap best dat je geen wildgroei wilt hebben’, zegt Bras over de opstelling van Apple, ‘en die morele verantwoordelijkheid heb je ook als bedrijf. Maar het is niet dat ze ons bellen om in gesprek te gaan. Het is gewoon, pats, ‘het gaat niet door’. Dat komt niet over als een heel democratisch model. Ik vind dat niet okay.’ 

Overheid

Bras ziet de ontwikkeling van de corona-app bij de overheid met lede ogen aan. ‘Je kunt er lang over praten, of gewoon beginnen en bijsturen. Dat laatste is altijd mijn insteek geweest. Je moet niet naïef zijn en weten wat je doet. Maar als je met vijftig mensen gaat vergaderen is de kans groot dat het te lang duurt.’

Het duurt allemaal heel lang

Ook wordt er volgens Bras veel te veel tijd verloren aan discussies over privacy. ‘Het kan anoniem, maar het duurt allemaal heel lang. We gaan nu gewoon aan de bak om iets te maken om een nieuwe uitbraak in te dammen.’ 

Standaard

Voor een klein bedrijf is het praktisch onmogelijk om van een app binnen korte tijd de nationale standaard te maken, weet de ondernemer. Zijn hoop is dan ook dat de overheid de dienst omarmt. ‘Zodat we dit centraal kunnen implementeren, ook in universiteiten, hogescholen en kantoorgebouwen. We denken dat dit de slimste oplossing is om te voorkomen dat een nieuwe uitbraak grote gevolgen krijgt.’

Bras wil niet de indruk wekken dat hij rijk wil worden van de dienst. Die is volgens hem ‘echt uit frustratie’ geboren, en de wil om een nieuwe corona-uitbraak in te dammen. ‘In Duitsland ging een restaurant open en pats, er waren in een keer achttien besmettingen. Op dat moment wil je weten wie er zijn geweest. Zo’n restaurant stelt misschien wel vragen, maar noteert geen namen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

(Geen) businessmodel

De vraag of Checkgesprek een duurzaam businessmodel is, vindt hij dan ook niet zo relevant. ‘Ik zou blij zijn als er geen businessmodel meer voor is, dan zijn we namelijk uit deze shit. Iedereen kan naar het verdienmodel kijken en zien hoeveel het oplevert. Stel dat tienduizend ondernemers de dienst gebruiken, dan verdienen we drie ton per maand. Dat weegt niet echt op tegen de moeite die we erin steken. We willen vooral dat dit op grote schaal bijdraagt aan het voorkomen van een grote uitbraak.’

Uiteindelijk bepaalt het grote publiek welke app het beste werkt, stelt Bras. ‘Als de massa dit omarmt, dan wordt het wel een verdienmodel. Maar ik ben daar niet naïef in. Voordat je honderdduizend winkels hebt aangesloten, dat lukt niet veel mensen.’