Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

NOM en G-force Capital investeren in Groningse startup Tckl, de Tikkie van de businesseats

De Groningse startup Tckl krijgt een vroege-fase-financiering van de NOM. Hiermee investeert de NOM in een bedrijf dat met een slim Tikkie-achtig model businesseats tijdens businessevents waaronder grotendeels sportevenementen vult. 'Niemand hoeft meer te zeggen: was ik er maar bij geweest!'

Lege businessseats bij een sportwedstrijd? Dat is zonde, vinden ze bij het Groningse Tckl. Ondernemers Marc Schriemer en Jeroen van Rij ontwikkelden daarom een app, waarmee sponsors centraal kunnen regelen met welke zakelijke contacten zij naar welke wedstrijden gaan. Het doel: vraag en aanbod op een leuke manier bij elkaar brengen.

Investering

De Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (NOM) ziet Tckl als een mooie kans en doet samen met G-force Capital een investering in het bedrijf, een zogeheten vroege fase-financiering. Een fase die veelal door financiers als te risicovol wordt gezien. Een eerste concept is klaar en het product moet nog doorontwikkeld worden. De NOM pakt dit juist op. En in het geval van Tckl zeker ook omdat het product voorziet in een behoefte en een oplossing biedt voor een veelgehoord probleem. Het exacte bedrag houden de partijen geheim, maar het toont aan dat Tckl steeds meer partijen overtuigt van diens app. Het nog maar 2 jaar oude bedrijf heeft dan ook al klanten als Rabobank, hoofdsponsor van FC Groningen Payt en Effectief Groep, een grote schoonmaakgroep die sponsort bij zowel FC Groningen als Ajax.

We willen het bedrijf technisch naar een hoger niveau tillen

De NOM investeert in Tckl vanwege het originele bedrijfsidee, businessmodel en team, waarbij Tckl de klassieke startup-opstelling van een hipster, hacker en hustler hanteert. “We hebben iemand die zich richt op de backend, iemand die op frontend zit en iemand die op de buitenwereld gericht is”, zegt Schriemer. Met het groeigeld wil Schriemer zijn bedrijf “technisch naar een hoger niveau tillen”. Zo wil de ondernemer nog verder investeren De aansluiting van Tckl op andere processen, zoals administratie en online advertising.

De app

Afijn, maar hoe werkt die app precies? Wie Tckl downloadt, ziet op overzichtelijke wijze welke wedstrijden er de komende tijd spelen en kan mensen daarvoor uitnodigen. Dit werkt als een soort Tikkie: je stuurt een online uitnodiging naar zakelijke contacten, en zij kunnen die beantwoorden. Hiervoor hoeven ze de app niet per se te downloaden, wat de drempel om mee te doen een stuk kleiner maakt.

Schriemer: “Onze app is er voor ieder type sport. Zolang je relaties uitnodigt, moet je aan Tckl denken. We wilden een systeem bouwen dat platform-onafhankelijk is; of je nou naar Ajax, Feyenoord of een basketbalwedstrijd toe wil gaan, je kunt ons altijd gebruiken. Als sponsor kun je in de app je tickets koppelen en hospitalitytickets toevoegen. Ieder bedrijf heeft een overzicht met alle wedstrijden waarvoor hij seats heeft, gesorteerd op datum.”

Problemen oplossen

De ondernemer denkt met Tckl naast het oplossen van de administratieve rompslomp twee andere problemen op te lossen. Allereerst het probleem van plastic businesspassen. “Stel dat je een keer niet mee kan naar een wedstrijd, dan moet je je businesspassen aan je relatie overdragen. Heb je bovendien je passen in de auto laten liggen, dan loop je het risico dat de ander niet naar een wedstrijd kan. Via onze app kun je dat digitaal toewijzen, waardoor je nooit meer die pas nodig hebt waarvoor je eindverantwoordelijk bent.”

Ajax-Tottenham is al uitverkocht, maar Ajax-Excelsior wil je ook vol krijgen

Ook meent Tckl, zoals al eerder vermeld, het probleem van de lege businessseats te verhelpen. “Ajax-Tottenham is al uitverkocht, maar Ajax-Excelsior loopt minder goed. Die wil je ook vol hebben, qua businessseats. Onze kalender kun je daarom per sponsorship delen in je omgeving, via bijvoorbeeld LinkedIn en WhatsApp-groepen. Zo kun je beter inventariseren wie ernaartoe wil. Je kunt bovendien al vroeg inventariseren op basis van interesse, gemakkelijk een shortlist maken, snel uitnodigen en je hoeft nooit lang te wachten op een reactie. Eerst wist je niet wie je er blij mee kon maken, maar nu wel. Wat je uiteindelijk wil voorkomen, is dat iemand naderhand bij de koffieautomaat tegen je zegt: was ik er maar bij geweest!”

Door vraag en aanbod aan elkaar te koppelen, denkt Schriemer het verschil te maken. “Veel clubs werken nu nog met verschillende systemen. Ben je een beetje actief in de sportsponsoring, dan heb je vaak al vier tot vijf systemen voor je klantentickets. Veel bedrijven hebben dan ook een Excel-document waarin ze bijhouden wie ze uitgenodigd hebben, of iemand bijvoorbeeld een allergie heeft en meer van dat soort zaken. Dat is administratieve rompslomp. Door hier een systeem voor te creëren, weten wij het eenvoudiger te maken.”

Geen hogere barrière

Houdt Tckl zijn service laagdrempelig voor nieuwe gebruikers, dit doet het ook voor zijn klanten. Als sponsor betaal je 2 euro per beschikbare stoel, waardoor een wedstrijd je volgens Schriemer maar “een paar tientjes” zal kosten. “We wilden niet een hoge barrière inbouwen door er de hoofdprijs voor te vragen”, zegt Schriemer. Door in te zetten op kwantiteit van klanten, weet Tckl zijn business desondanks te laten groeien.

We besloten ons hart te volgen

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Schriemer en Van Rij kwamen op het idee voor Tckl door hun eigen ervaringen in de wereld van de businesseats. “We waren vaak zelf lijdend voorwerp en merkten dat de administratie de overhand begon te nemen”, zegt Schriemer, die al sinds zijn studie actief is als ondernemer, voornamelijk in de internethoek. “We hadden een webbureau, waarmee we een lokale volleybalclub steunden. Hiervoor hadden we ook businesseats. We besloten een minimum viable product te maken, waarmee we dit centraal konden regelen. Op een gegeven moment moesten we onszelf de vraag stellen: gaan we verder met websites bouwen of volgen we ons hart en gaan we voor dit product? We kozen voor het laatste en dat werd Tckl.”

Schriemer heeft tot slot grootse plannen met Tckl. “We willen iedere skyboxhouder van Nederland verleiden om een account te maken en zijn ervan overtuigd dat ze daarna niet meer zonder willen. Het zou mooi zijn als we daarin de komende periode verder komen.”