Onderneem niet met je beste vrienden: 5 lessen voor beginnende ondernemers

Richard Straver

Onderneem niet met je beste vrienden en ga voor je beste eigenschap. Dat zijn twee van de vijf belangrijkste tips Richard Straver (Online Betaalplatform) voor iedereen die net begint met het bouwen van een bedrijf.

In mijn 13-jarige ondernemersreis heb ik het een en ander meegemaakt. In de komende blogs deel ik lessen die ik gaandeweg heb geleerd, te beginnen met de ervaringen uit de begintijd van mijn ondernemerschap (Deze blogreeks is onderdeel van dit achtergrondverhaal)

Op welk moment wist ik dat ik ondernemer wilde worden? Ik had een vertekend beeld van ondernemers en dacht dat het figuren waren met bovenmenselijke capaciteiten – een soort superhelden - in ieder geval moesten ze veel sterker zijn dan ik mezelf zag. Totdat ik tijdens mijn studie bij een leuke scaleup als stagiair aan de slag kon en ondervond dat ondernemers gewone mensen waren met een gekke twist en ambitie. Voor mij een eye-opener omdat ik voor het eerst het idee kreeg dat ik ook in staat zou zijn om zelf iets op te bouwen.

Vrijheid

Ik wist in ieder geval dat ik niet voor een baas wilde gaan werken. Ik wilde de vrijheid om mijn eigen grenzen op te zoeken. Niet die van anderen. Bij mij begon het met een verlangen naar vrijheid.

Daarmee begon het tijdperk MediaMedics, het allereerste bedrijf dat ik (in 2006) oprichtte. Deze volgende lessen zijn uitermate geschikt voor beginnende ondernemers:

1. Start met ondernemen tijdens het studeren

Het mooie van studeren is dat het geweldige kansen biedt om te experimenteren. Ik zou tegen iedere student die het idee van ondernemerschap voelt prikkelen willen zeggen, doe het nu, start meteen! Want wat mij betreft is je studie de beste tijd om te starten met ondernemen. Je hebt geen verantwoordelijkheden, je hebt zeeën aan tijd (ja echt – wacht maar tot je een paar kinderen hebt) en kan je studiefinanciering gebruiken als een eerste lening met een super lage rente. Maak daar dus gebruik van!

Je hebt sowieso bakken ervaring die je kan meenemen naar een werkgever

En als je later denkt: dit is het niet? Dan heb je, als je het écht geprobeerd hebt, bakken ervaring die je kan meenemen naar een werkgever. Dit geeft je een voorsprong op de arbeidsmarkt. Jij hebt al met je voeten in de klei gestaan. Maar vergeet ook niet te genieten van je studententijd, dat had ik meer moeten doen.

2. Onderneem niet met je beste vrienden

Ik begon mijn allereerste bedrijfje met één van mijn beste vrienden. Het is een cliché om geen bedrijf te starten met familie of vrienden en toch maakte wij – volledig bewust van dit cliché - deze naïeve fout. Want het lijkt toch logisch en gezellig? Die vriendschap ben ik met pijn in het hart tijdens het avontuur kwijt geraakt.

Wat je als naïeve jonge kerels nog niet goed kan inschatten is het feit dat tijd alles kan veranderen. Je beeld en wensen voor de toekomst; ze lijken in lijn op het moment dat je begint maar het minste verschil in koers bij het begin wordt, enkele jaren onderweg, een gigantische kloof.

3 . 50/50 is geen goed idee

Wat het extra moeilijk maakte, was dat we hadden afgesproken alles in een 50/50-verhouding te doen. Daarmee lag er een tijdbom onder mijn bedrijf. Wanneer ik nu in een positie ben om jonge ondernemers tips of adviezen te geven, dan zeg ik, maak alsjeblieft nooit een afspraak met een partner op basis van 50/50. Op een dag wordt het onwerkbaar.

Zodra het bedrijf ook maar enige schaalgrootte krijgt, begint de ellende

Zodra het bedrijf ook maar enige schaalgrootte krijgt, begint de ellende en krijg je discussies over welke koers er gevaren moet worden en wie er gelijk krijgt. Je bereikt alles met het team maar er kan uiteindelijk maar 1 leider zijn. Dat is diegene die -als het puntje bij het paaltje komt- de moeilijke beslissing moet kunnen nemen en de verantwoordelijkheid hiervoor zal dragen.

4. Ga voor je beste eigenschap

Als ondernemer kun je uiteraard niet alles in je eentje doen. Ik denk dat mijn kracht als ondernemer is dat ik durf te erkennen waar ik wel en niet goed in ben. Als mijn bedrijf een product maakt, of het nu een website is zoals in mijn studententijd of een schaalbare dienst zoals nu, dan moet het top zijn - het best haalbare. Ik accepteer het niet als het minder is. Ook niet van mezelf.

Mijn eigen kwaliteit ligt in het ontwerpen, in het maken van de UX en ook in de sales. Voor mij is er niks zo leuk als luisteren naar en meedenken met diegene die onze diensten gaan gebruiken; de klant. En voor alle andere zaken –tot de CEO aan toe- probeer ik de mensen om me heen te verzamelen die daarin het beste zijn. Dit bedrijf zit in mijn genen, maar dat wil zeker niet zeggen dat ik alles weet en altijd gelijk heb.

5.  Fuzzy first - Focus second

Bij het zien van succesvolle bedrijven, startups of scaleups denk je wellicht dat zij direct een schot in de roos hadden. De realiteit is vaak - en gelukkig – heel anders. Achter successen zitten vele jaren aan 'grind', c.q. de moeilijke jaren, om dan uiteindelijk toch iets te vinden waar een markt op zit te wachten. Perfecte voorbeelden zijn Twitter, Basecamp of Trello. Succesvolle diensten die werden geboren uit bedrijfjes die naast hun reguliere opdrachten een hele hoop concepten en ideeën hebben tot een succes probeerden te maken.

Omarm die bloed, zweet, en tranen-periode en hou het fuzzy

Om dan uiteindelijk, vlak voordat de uitputting ze heeft gevloerd, het licht aan het einde van die tunnel waar te nemen en iets vinden waar andere mensen blij van worden. Omarm die bloed, zweet, en tranen-periode van trial & error, en hou het fuzzy tot je iets hebt gevonden waar de focus op gelegd mag worden!

Foto: Oscar Verschuur

Richard Straver is founder van Online Betaalplatform, dat online betaalverkeer op platforms en marktplaatsen mogelijk maakt. Van startup tot scale-up, Richard heeft het allemaal meegemaakt.