Ondernemer daagt Lego uit met 20 jaar oud idee van zijn vader

De Luttense ondernemer Robin de Wilde (27) lanceerde in 2016 een succesvol speelgoedmerk naar een 20 jaar oud idee van zijn vader. Nu wint De Wilde met zijn startup Twickto een belangrijke designprijs. ‘We nemen met dit bedrijf een risico, maar ik heb er vertrouwen in.’

Twickto is een soort constructiespeelgoed dat voortborduurt op het klassieke Meccano. Met een veelvoud aan bouwstenen en koppelstukken kunnen kinderen imposante constructies maken. Het speelgoed is al in 1995 als prototype ontwikkeld door Robins vader Gert Jan, maar het ontbrak laatstgenoemde aan tijd om het product verder uit te werken. 20 jaar lang lag het speelgoed hierdoor vrijwel onaangeraakt in de kast.

Twickto

Totdat Robin in 2016 een project zocht om zich als ondernemer in vast te bijten. Hij herinnerde het speelgoed dat zijn vader had ontwikkeld en besloot het idee om te vormen tot een nieuw bedrijf, Twickto. De kersverse ondernemer wist zijn product al in de schappen van verscheidene online- en offline-retailers te krijgen. Zowel Intertoys, Bol.com en Wehkamp verkopen het sinds september vorig jaar.

De Wilde mag nu een prijs aan zijn bedrijfs-curriculum vitae toevoegen. Deze week won hij een zogeheten iF Design Gold Award; een internationale designprijs. Er waren in totaal 6.400 inzendingen, waaruit 75 inzendingen in de prijzen vielen. Het bedrijf van de Luttenaar is er een van. Volgens De Wilde, die zijn bedrijf zelf voor de wedstrijd aanmeldde, is het een handig keurmerk dat je in al je commerciële uitingen kunt gebruiken.

Risico

Mijn vader en ik hebben hier alle vertrouwen in

Een opsteker dus voor de ondernemer en een bevestiging in zijn gelijk. Dat mag ook wel, want met Twickto neemt De Wilde aardig wat risico. Twickto is onderdeel van moeder- en familiebedrijf Jarola. Deze onderneming heeft volgens de Wilde miljoenen in de nog niet winstgevende startup gestopt. “Dat is een risico, maar je moet er vertrouwen in hebben”, zegt De Wilde. “Dat heb ik en heeft mijn vader ook.”

De speelgoedbranche noemt De Wilde competitief. “Je hebt één dominante speler in deze markt, die kent iedereen wel (lacht). Daarnaast heb je een aantal kleine spelers. Het liefst vergelijk ik me met niemand, want we hebben een uniek systeem dat anderen niet hebben.” Toch, zijn bedrijf daagt Lego wel uit, nietwaar? “Ja, dat is wel zo, want we opereren uiteindelijk in dezelfde productgroep.”

Het is snel gegaan met Twickto. De Wilde begon het bedrijf in januari 2016 en lag er anderhalf jaar later - september 2017 - al mee in de winkels. “We begonnen vorig jaar in juli met het produceren van het product en moesten al in september leveren (vanwege de toen aanstaande feestdagen, red.). We konden hierdoor niet veel meer doen dan de Nederlandse markt bedienen. Uiteindelijk willen we ook de buitenlandse markt op.” Door een “strakke planning” met leveranciers en distributeurs, wisten De Wilde en zijn zes man sterke team (4 fte) op tijd te leveren. “Maar het was kantjeboord. Het was een periode met lange werkdagen, waar veel stress bij komt kijken.”

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!