Parijs worstelt met invasie van deelsteps, wij testen vier merken

Sinds de komst van Lime vorig jaar werd Parijs bestormd door twaalf deelstep-merken. De tweewielers zijn nu al niet meer weg te denken uit de lichtstad, maar het fenomeen bezorgt de stad ook de nodige hoofdbrekens, ziet Sprout met eigen ogen. 

Parijs besloot deelsteps vorig jaar, toen het Amerikaanse Lime zich als eerste meldde, geen strobreed in te weg te leggen. Het gevolg is een ongekende stormloop van inmiddels twaalf deelstep-bedrijven. Daar kan er best nog eentje bij, dacht sprintkampioen Usain Bolt, die zich afgelopen donderdag in Parijs meldde met een nieuwe vloot van vijfhonderd deelsteps (uiteraard onder de naam ‘Bolt’).

Na een periode van laisser-faire begint de Franse overheid zich nu toch echt zorgen te maken over de zwerm trottinettes waar je in Parijs soms letterlijk over struikelt. Het aantal – af en toe ernstige – ongelukken begint serieuze vormen aan te nemen. 

Afgelopen maart kondigde de stad een nieuwe belasting aan, onder andere om afgebakende parkeerplekken aan te leggen. Om een einde te maken aan de “wet van de jungle” slingert de politie bestuurders die zich met de elektrische steps op de stoep wagen voortaan voor 136 euro op de bon, terwijl steps zonder verlichting vanaf nu zonder pardon in beslag worden genomen.

Rood licht

In de praktijk blijkt rijden op de stoep en zonder al te veel ontzag voor rode lichten en zebrapaden eerder regel dan uitzondering, ziet Sprout wanneer we ons vrijdag na afloop van tech-conferentie VivaTechnology (124.000 bezoekers) onderdompelen in het Parijse deelstep-universum. Aan de overkant van de straat zien we direct een schare steps van Lime, dat getalsmatig ook het grootst aanwezig is in Parijs (foto rechts).Lime

De deelstep-apps melden na het installeren dat je minimaal 18 jaar oud moet zijn, maar we zien regelmatig kinderen rondscheuren. Maximaal één bestuurder per step, melden de apps, een boodschap die massaal genegeerd wordt door romantisch ogende Franse deelstep-stelletjes. Het advies voor het dragen van een helm hebben we niet één keer zien worden opgevolgd.

We nemen zelf de proef op de som met Bird, Lime, Jump (onderdeel van Uber) en het in Amsterdam gevestigde Dott, dat begin dit jaar 20 miljoen euro ophaalde. Technisch gezien zijn de verschillen tussen de verschillende merken niet bijster groot (veel step-startups maken gebruik van de steps van het Chinese Xiaomi).

(Prijs)verschillen

Misschien wel het opvallendste is het prijsverschil tussen Bird, het bedrijf dat de deelstep-rage 2 jaar geleden ontketende in de VS, en de rest van de Parijse deelstep-kudde. Ben je na een ritje van 4 kilometer met Bird ongeveer 7 euro lichter, de meeste andere aanbieders houden de schade beperkt tot iets meer dan 4 euro.

Van de vier merken die we testen, vinden we Jump het minst aantrekkelijk. De stepjes van Uber maken gebruik van een slecht reagerende handrem op het stuur (in combinatie met een voetrem) en voelen wankel aan.

We zijn het meest te spreken over het Nederlandse Dott, dat inmiddels ook in Lyon en Brussel actief is. Mede dankzij relatief grote banden rijden de stepjes prettig en het design – ook dat van de app – is een lust voor het oog.


Dott komt als winnaar uit de bus. Rechts in beeld Sprout-hoofdredacteur Remy Ludo Gieling, die ondanks alles zweert bij Kodak en links de redacteur van dit verhaal: Maarten Keswiel, verwikkeld in een zenuwslopend potje Candycrush – moet ook gebeuren.

Maar welke app je ook downloadt, rondzoeven op een elektrische step is zo’n prettige ervaring dat we ons nu al niet meer kunnen inbeelden dat je – tenzij het regent – met de metro zou gaan. Ook deze inwoner van Parijs pakt nu ‘s ochtends de deelstep naar het werk, vertelt zij aan nieuwszender BFM.

Lees ook: Sprout test elektrische deelsteps in Lissabon, die zorgen voor totale anarchie

Daarmee stipt zij meteen een belangrijke vraag aan: welke impact hebben deelsteps op hoe mensen zich in een stad verplaatsen? De deelstep-apps bedanken hun gebruikers na iedere rit vrolijk voor het feit dat zij weer een autorit hebben weten te voorkomen, maar het is minstens zo waarschijnlijk dat de gebruikers zojuist de metro links hebben laten liggen. Taxibedrijf Uber, dat net als de deelstep-bedrijfjes claimt het aantal auto’s op staat omlaag te brengen, blijkt ook vooral met het OV te concurreren.

De komende tijd zal blijken welke van de twaalf bedrijven het het langste uithoudt in Parijs en andere Europese steden. Voor gebruikers is een drietal aanbieders met een goede dekking immers meer dan genoeg. Daarnaast is het runnen van een deelstep-operatie een kapitaalintensief klusje, denk alleen al aan het legertje mensen dat je nodig hebt om de steps ‘s nachts op te laden (sommige aanbieders laten dit opknappen door particulieren).

Wat tot slot opvalt, is dat de apps van zowel Bird als Dott al in het Nederlands beschikbaar zijn, terwijl Nederlandse overheden deelstep-bedrijven vooralsnog – behalve een proef met Bird in Breda – buiten de deur houden. Gezien de ervaringen in Parijs lijkt het alvast niet onverstandig dat steden zoals Amsterdam en Rotterdam enige terughoudendheid betonen, om waarschijnlijk slechts een beperkt aantal spelers toe te staan – al duurt de stilte inmiddels wel érg lang.

Goed nieuws, we hebben mede-oprichter Maxim Romain van Dott inmiddels zover gekregen dat hij op 13 juni tijdens ons 25 onder de 25-evenement uitlegt hoe hij zijn bedrijf pijlsnel laat groeien. Supersympathiek! 

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!