Pieter van der Does (Adyen): 'Word niet te afhankelijk van investeerders'

Pieter van der Does

Pieter van der Does (Adyen) about challenges and entrepreneurship #startupfesteu

Pas als startup op dat je niet te afhankelijk wordt van investeerders, zegt Adyen-oprichter Pieter van der Does, een van de sprekers tijdens Startup Fest Europe. 'Streef vanaf het begin naar winstgevendheid.'

Adyen werd al in 2014 de eerste (en enige) Nederlandse 'unicorn', een techbedrijf dat op papier minimaal 1 miljard dollar waard is. De betaalprovider en het paradepaard van de Nederlandse fintech-scene boekte vorig jaar een omzet van 350 miljoen dollar en heeft 12 kantoren in meerdere landen. 

Van der Does onderneemt nog altijd met passie, blijkt uit dit gesprek in aanloop naar Startup Fest Europe. De Nederlandse ondernemer is op 24 mei een van de sprekers op dit startup-festijn, naast prominenten waaronder Tim Cook (Apple),  Nathan Blecharczyk (Airbnb) en Eric Schmidt (Alphabet).

In tegenstelling tot bestaande, ingedutte bedrijven is het mooie aan het werken voor een groeibedrijf dat je al je energie steekt in het verder laten groeien en bloeien van je bedrijf, zegt Van der Does. "In grotere organisaties ben je veel meer tijd kwijt aan interne zaken."

Extreem belangrijk

Ondanks die optimistische groei-mindset blijft het spannend of je na je eerste lancering wel genoeg klanten aan boord kan krijgen en winst kunt maken. "Winstgevend worden is extreem belangrijk voor startups en is de laatste jaren onderschat", zegt Van der Does. Nadat je winstgevend bent geworden verandert de relatie met investeerders. "Die heb je dan niet meer nodig voor het geld, en dat kan een lastige transitie zijn." 

Zijn advies aan jongere ondernemers: zorg dat je iets doet dat winst oplevert en wordt niet te afhankelijk van investeerders. "Winstgevendheid maakt je onafhankelijk en helpt je in je relatie met klanten. Luister niet naar investeerders die winst niet belangrijk zeggen te vinden. Dat creert afhankelijkheid, en dat vinden zij niet erg."

Kakkerlakken

Ok, je hebt investeringen nodig om snel te kunnen groeien. "Maar het tijdperk van de 'unicorns' is voorbij, waarschuwt Van der Does. "We komen nu in de tijd van de cockroaches, bedrijven die in elk klimaat kunnen overlegen. Dat betekent ook dat je in staat zou moeten zijn om je bedrijf te laten draaien met minimale middelen."

Ironisch genoeg is een van zijn adviezen: luister niet te veel naar adviezen en tips van anderen. "Als die mensen zo goed waren in het daadwerkelijk uitvoeren, dan zouden ze het wel zelf doen. Gebruik vooral veel mensen als klankbord, maar jij bent uiteindelijk zelf degene die het bedrijf runt."

Bekijk het interview om ook te horen waarom Adyen voorlopig gevestigd blijft in Europa, en niet de oversteek maakt naar Silicon Valley

Foto: TechCrunchCC BY 2.0

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!